Problem: Ingen MTP när man ansluter Z5 Compact till en "High Powered USB" Port?

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Jonnyer, 19 mar 2018.

  1. Jonnyer

    Jonnyer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har min Z5 compact som en "extra skärm" jag styr via vysor när jag vill ha lite youtube i bakrunden eller dyligt när jag jobbar på min huvudskärm (har bara 1 skärm till datorn).

    Mitt problem är som följer, telefonens MTP fungerar ändast när man ansluter den via en low powered usb port, och dessa portar i PCN laddar endast mobilen när datorn är igång, sätter jag datorn i sleep mode så slutar den ladda. Jag har gjort allt efter googles hints att disable powersave etc på mina usb portar och usb porten kan ladda mina handsfree lurar medans datorn sover men telefonen känner ingenting.

    Dock så har jag en aktiv usb förläningskabel som ger högre spänning även när datorn sover, dock så vägrar telefonen att köra MTP på denna usb porten, det är som att sony har någon firmware att när den känner av en high powered port så går den automatiskt in i "charging only" läget, även fast jag går in i developer options och hård sätter usb till MTP så fungerar det inte.

    Några tips eller måste jag roota den och lägga in en custom firmware?
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Det står på Sonys hemsida: "Använd inte en USB-hubb eller en USB-förlängningskabel.". Du kan läsa mer här: Datorn upptäcker inte enheten när den är ansluten med en USB-kabel – Sony Xperia™ Z5 Compact support (Sverige)

    Om du sitter på Windows så kan du gå till Enhetshanteraren -> USB-styrenheter
    Högerklicka på var och en av dem samt välj Egenskaper -> Energisparfunktioner-> Kryssa ur rutan "Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström".