Problem: Ingen täckning efter operatörsupplåsning

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av nastyboob, 15 dec 2015.

  1. nastyboob

    nastyboob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!

    Jag har en Samsung Galaxy Note 3 som var låst till Tre.
    Nu när jag skaffat ny mobil så tänkte jag att dottern skulle få ta över min Note 3.
    Men eftersom att hon har Halebop och min var låst till Tre så beställde jag en upplåsningskod
    från Formedlingshuset.se.

    Det hela började med att jag fick en längre kod, en sådan som man knappar in där man ringer samtal, men eftersom koden skall knappas in direkt efter att simkortskoden angetts så funkade det ju givetvis inte att göra så. Rätt säker på att man gjorde så på äldre Androidmodeller?

    Hursomhelst, jag mailade och fick snabbt en ny kod, eller rättare sagt två koder utifall den ena inte
    skulle fungera.

    Så jag startade upp mobilen, rattade in koden och kom vidare direkt. Allt verkade gå som det skulle,
    men problemet är följande;

    När telefonen startats upp så får jag ingen täckning, ingen alls. Jag har sökt manuellt och provat
    Halebop 4G, 3G, även Telia, men ingen ger mig täckning.
    Den lilla tendens till att visa mottagning är att h/h+ blinkar till nån sekund i stöten, men försvinner snabbt. Sen att det står Halebop i låsskärmen.

    Jag har testat att ringa in/ut till telefonen, skicka sms, prova mobildata osv. Men ingenting reagerar den på. Jag har startat om den flitigt, låtit den få sin tid att hoppa igång (cirka 10h i viloläge)
    men ingenting tycks funka.

    All cred till de jag köpte koden av, de har matat mig med snabba svar och försökt hjälpa mig igång,
    men inte de heller lyckas.

    Senaste tipset jag fick var att grundinställa mobilen.

    Kan det ha betydelse att den är brandad av 3? Att det ska störa så jag inte kan använda mig av annan operatör.

    Tacksam för svar!

    Mvh//
     
  2. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Funkar ditt gamla sim kort som du fick av 3?
    Om ja, testa att byta till ett nytt sim kort från halebop.

    Att mobilen är låst till 3 ska inte ha någon betydelse alls, upplåsnings koden ska fungera.

    Gå till inställningar/om enheten/status och kolla där om ditt imei nummer stämmer överens med det imei nummer som står på telefonen under batteriet.
     
    nastyboob gillar detta.
  3. nastyboob

    nastyboob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag kan dessvärre inte testa om 3 kortet fungerar i telefonen. Då de är skrotat (fick de ersatt av nano till nya telefonen).

    Men jag har beställt ett nytt kontantkort för att testa så fort som möjligt.

    Imei numret stämmer överens i statusfliken och under batteriet.
     
  4. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Är det en SM-N9005 modell av Galaxy Note 3 du har? Det jag skulle göra är först en Factory Reset sen skulle jag debranda den med en ren Firmware Nordic Edition för att ta bort allt 3 skräp. Här kan du ladda ner rätt firmware och verktyg du behöver för att debranda den.

    http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-N9005/NEE/

    Du behöver registrera dig men det är gratis. Dubbelkolla att det är rätt modell innan du laddar ner firmwaren.
     
    nastyboob gillar detta.
  5. nastyboob

    nastyboob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja det stämmer att de är den modellen. Jag testade nyss att göra en grundinställning, vilket tyvärr inte hjälpte. Så jag ska ta och prova att lägga in ny firmware och se om det blir någon skillnad. :)
     
  6. nastyboob

    nastyboob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag rootade mobilen nu med en fil från Sammobile. Den som länkades ovan. Rootningen gick som den skulle, men jag har fortfarande allt de förinstallerade från 3 kvar. Inte heller gick det att få någon täckning.
     
  7. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    nastyboob gillar detta.
  8. nastyboob

    nastyboob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
    Nu satte jag i ett kontantkort från 3, och allt funkar galant.

    Någonting gick snett med upplåsningen.
    Om det var handhavande fel av mig, fel kod, eller fel instruktioner från företaget som sålde koden är svårt att svara på.

    Summering :

    * Jag beställde en kod för att låsa upp min note 3, som var felaktig enligt telefonen när jag knappade in den.

    * Snabbt därefter fick jag två mycket kortare koder, och ombads knappa in den första. Om det inte funkade skulle jag knappa in kod två.

    * Första koden godkändes och jag kom vidare från upplåsningen.

    * Problemet kvarstår och jag har fortfarande ingen möjlighet att få mottagning på mitt halebop kort.

    * Jag ombeds grundinställa telefonen och söka efter operatör manuellt igen. Där slutar supporten från kodförsäljaren.

    Efter det har jag med hjälp av er rootat telefonen, tagit bort allt förinstallerat från 3, samt provat ett nytt kontantkort från halebop. Men det vill sig ännu inte.

    Efter allt krångel ger jag nu upp och nöjer mig med att ha 3 som operatör.

    Tack för alla tips och hjälp från er i tråden! :)
     
  9. seppok

    seppok Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Prova HALEPOP