Övrigt: Intressant om DxOMark

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Salvion, 13 okt 2017.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag kan inget om foto och säger inte att detta är rätt eller sant men det är intressant och säker värt att tänka på tror jag, postar här då detta dykt upp i samband med Pixel 2 och betyget 98
    MKBHD DxOMark Smartphone Ratings: Explained!

    View: https://www.youtube.com/watch?v=PgeJ0XYuI2E


    Som en tech n00b tyckte jag det var en bra poäng rent allmänt.
     
    Kristy, OssianF, Donadoni och 3 andra gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Precis vad man försökt förklara många gånger.

    Och 10:12 in i videon, alla tekniksajter, lyssna! :)
     
    dannejanne gillar detta.
  3. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Ser man på vilka mobiler som ligger i topp så stämmer det ju väldigt bra överens med vilka mobiler som får beröm för sina kameror i alla recensioner. Så dom måste ju ha utvecklat en ganska robust test och betygsystem.

    Sen är det väl självklart att man går in läser detaljerna i ett test om man värderar kameran i sin mobil så mycket så att den avgör vilken man väljer?
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Min egen slutsats är att vi människor och konsumenter vill ha enkla och snabba svar och när vi får dom är vi nöjda (jag är exakt en sådan person själv) och då bör man påminnas om att ta ett andetag och tänka ett varv till.

    Och kanske en till viktig sak, såg att man jämför dom 3 telefoner som har fått högst betyg, hur många av oss vanliga användare ser någon skillnad alls? är man intresserad och insatt så kan man säkert göra det men den stora mängden användare är nog inte det misstänker jag, och om då den dyraste telefonen kostar 10000kr och nummer 3 kostar 6000kr så är det ju intressant (om vi bortser ifrån allt annat utom kameran)
     
  5. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Den här bilden ser rätt lustig ut, taget från dxomark. Ska vara en bokeh effekt. Damen är det fokus på. Till vänster i bild är det ej fokus. Men sen ser det ut att vars fokus längst till vänster igen på träden. Till höger om henne är det också fokus. Jag tycker det ser .. ja konstigt ut
    Just de. Den är tagen med pixel 2
     
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Ja Dxo nämner ju i deras review att den är aningen.. hit or miss som jag tolkar det.
    Tycker väl själva bilden ser acceptabel ut på mindre skärm, medans på tex dator så blir det nog mer.. lustigt.

     
    maxin gillar detta.
  7. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    DxO är bra för att göra en snabbgallring vilka mobiler som är värda att titta närmare på men sedan är det ju helt en fråga om personligt tycke och smak.

    Jag tycker blindtester är det allra bästa, där får man en ganska klar uppfattning om karakteristiska hos de olika mobilkamerorna. Synd bara att man sällan eller aldrig tar med en referensbild från en bra DSLR; i många fall är det ju omöjligt att avgöra vilken som är bästa bilden när man inte vet hur verkligheten ser ut.
     
    tjtj, katho, Droid_269 och 1 annan gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 695
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, att ta med en systemkamera är en bra idé nu när mobilkamerorna håller en så hög nivå, och där skillnaden blir mindre och mindre mellan de olika telefonmodellerna.

    Vid nästa blindtest vi gör skall jag försöka ta bilder med en Sony A6500. Den har en APS-C-sensor som håller mycket hög klass enligt DxOmark. Frågan är bara vilken optik som bäst motsvarar brännviden i telefonerna.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  9. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Underbart! Det ser jag verkligen fram emot! :D :D :D

    Tyvärr vet inte jag heller vilket objektiv som är lämpligt, men personligen tycker jag inte att det spelar så stor roll så länge du får med huvuddelen av motivet. :) Det viktiga är bara att ge en så oretuscherad bild av verkligheten som möjligt, så huvudsaken som jag ser det är att visa korrekta färger, exempelvis färgmättnad och vitbalans, samt en korrekt exponering vid mörkerfotografering.
    Jag tycker vi är lite fel ute när hårt processade bilder betraktas som normalt och naturtrogna bilder betraktas som bleka. Fotografering är ju en konstform och det finns inget rätt eller fel, men oavsett vad man föredrar så tycker jag det är viktigt att folk blir MEDVETNA om vad som är en korrekt återgivning och vad som är artificiellt.
     
    Last edited: 25 okt 2017
    bernard gillar detta.
  10. mickebach

    mickebach Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Första generationens Pixel (även de sista Nexusarna och troligen även Pixel 2) har en brännvidd som motsvarar 27-28mm, så med en APS-C-sensor behöver du ett 18mm-objektiv för en bra jämförelse.
     
    zztop007, Kristy, mannyb och 1 annan gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 695
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag testade ta en bild med A6500 och Sonys vidvinkelobjektiv SEL10-18 (..ställt på 18mm) F4 vs Galaxy S8 "från höften". Det ser ut som att det kommer fungera tillräckligt bra för att vara någorlunda jämförbart.

    A6500:
    a6500.jpg

    Galaxy S8+:
    20171024_201912.jpg
     
    Last edited: 24 okt 2017
    zztop007, Kristy, mickebach och 3 andra gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Dxomark skulle ganska enkelt kunna göra testerna mer attraktiva. Ett första steg vore att konsekvent använda samma referenstelefon vid bildjämförelserna. T.ex. iPhone 13 Pro eller Mi 11 Ultra, då skulle man kunna man skapa sig en bättre uppfattning om hur kameran på en given telefon presterar jämfört med den absoluta toppen. För midrangelurar skulle man kunna jämföra mot en topptelefon plus en erkänt bra midrangetelefon. Det är viktigaste är att jämförelserna blir mer konsekventa.
     
    Last edited: 14 nov 2021
    Kristy gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det är för övrigt mycket som är konstigt med dxomark. Mi 11 Pro testades för ett tag sedan men den dyker ändå inte upp i deras ranking. Någon påpekade det i kommentarerna för någon månad sedan och de svarade då att något måste blivit fel men fortfarande finns den inte med.
     
    Kristy och bernard gillar detta.