Diskussion: iPhone X - Första intryck

Diskussion i 'iPhone X' startad av Droid96, 3 nov 2017.

  1. Miltonbull

    Miltonbull Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    För några år sedan hände liknande med min iPhone 5. Den var köpt på Telia i Mellansverige. Upptäckte under en resa söderut att bilderna jag tog blev suddiga, såg att det var damm inuti kamera chassit. Gick in på Apple Store i Malmö & den bytte direkt mot en ny. Hörde säljaren viska till deras tekniker ”Camera dust” var väl något utryck för problemet. Såg senare på webben fler som hade samma problem.
    Ska tilläggas hade inget kvitto eller så, de frågade aldrig var den var köpt, de ser väl sånt på IMEI.
     
  2. thelars

    thelars Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2013
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    299

    MINA ENHETER

    Haft den sen i fredags och det är nog den mest perfekta telefon hag haft. Allt som jag klagat på tidigare telefoner finns. skärmen fantastisk, batteritiden super, högtalarna asbra, kameran tar skitfina bilder och formfaktorn är perfekt. plus ios som jag älskar... äntligen en telefon jag kan bli nöjd med!
     
    Jizzler, Puttesson och dannejanne gillar detta.
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Om jag ska ta och klaga på något så är det att det är svårt att svepa mellan appar med enhandsfattning. Alltför långt ner för tummen till botten av skärmen pga så små bezels.
     
  4. nehemja

    nehemja Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Men inga problem med att dra uppåt för att komma till hemskärmen eller multitasking? Fingrade på en i affären och tyckte den verkade rätt svår att använda med en hand generellt, hoppas man vänjer sig.
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det enda jag tycker är lite klurigt med en hand är att växla snabbt mellan appar med ett finger. Men underlättar en del om man dra fingret i en "regnbåge" istället för rakt åt sidan längst ned på skärmen.
     
    nehemja gillar detta.
  6. SarahOhrn

    SarahOhrn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag är nöjd men har några problem jag inte hade med tidigare modeller. Dels hänger den sig i appar ibland, mycket oftare än ”normalt”! Sen på tangentbordet kommer man åt den jäkla ljudinspelningsknappen heeela tiden! Det va även nåt mer jag tänkt på men minns inte vad just nu...
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hänger sig i appar? Hur menar du?
     
  8. SarahOhrn

    SarahOhrn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Eller ja appar hänger sig helt enkelt... Ett problem jag aldrig haft förr. Måste starta om då flera ggr.
     
  9. SarahOhrn

    SarahOhrn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kom även på att en sak till är när man ska fylla i formulär så t ex är ens mailadress sparad o kommer upp som förslag vid tangentbordet, så trycker man på den men i slutändan är det inte ifyllt hela utan det man skrev själv är det som är kvar efter man t ex tryckt på spara formulär eller vad det nu är. Och går inte att spara bankkortnummer som låg sparat på förra då behövde man bara fylla i dom 3 siffrorna från baksidan själv. Saknar den funktionen!
     
    bernard gillar detta.
  10. hakanv

    hakanv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6S Plus
    Platta:
    IPad gen 9
    Platta 2:
    iPad Air 2
    Vad jag inte saknar hemknappen:D
     
    nehemja gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Håller med. Varje gång jag kör min S8+ så försöker jag svepa nu. Knapptryck (även om knappen är på skärmen) känns mindre naturligt av någon anledning. Hoppas Android tar efter detta, jag har alltid ogillat knappraden nere på skärmen som käkar massa skärmyta.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ända sedan jag körde Nokia N9 för flera år sedan så har jag saknat det svepande upplägget utan knappar. Den var verkligen före sin tid på så många olika sätt (svepande upplägg, AOD, dubbelknack för att väcka, det underbart taktila tangentbordet som ej kopierats än idag av någon...). Vem hade kunnat tro att det skulle vara just Apple som anammade det fullt ut som bäst i denna framtid. Inte jag i alla fall! Svepandet är så naturligt och ger ett skönt flow.
     
    Droid96 gillar detta.
  13. SarahOhrn

    SarahOhrn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det går inte att ta bort någon inställning så man slipper ha inspelningsknappen på tangentbordet va? Den är sjukt irriterande för jag kommer ofta åt den då den sitter så dåligt till... Och då låter den ju högt när den startar. Man vågar knappt försöka va smidig ifall man råkar komma åt den vid fel tillfälle.....
     
    Jizzler gillar detta.
  14. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Undrar exakt samma sak. Lös detta så är jag helt nöjd!
     
  15. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hur störande är det att behöva swipa upp för att komma till hemskärmen fast den är upplåst? Det var typ det jag störde mig mest på när jag såg de första reviewsen, antar det är en vanesak.

    Kan väl i och för sig vara för Face-ID används och skulle man bara kolla notifikation/klockan och trycker på skärmen för att tända den, så låser den upp sig och man kommer till hemskärmen fast det var egentligen inte det man ville.
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är inte det minsta störande, det är precis så jag vill ha det!

    Jag gillar verkligen att notifications är cloakade så länge telefonen är låst. Genom att trycka snabbt på skärmen och sen låsa upp den med Face ID kan jag se innehållet i notifications. Jag kan sen välja om jag vill gå till hemskärmen (swipe upp) eller släcka skärmen igen.

    Mitt största problem med ansiktsupplåsningen på LG V30 är att den alltid låser upp till hemskärmen vilket gör att man inte hinner se notifications. Jag gillar Apples lösning mycket bättre.
     
    Last edited by a moderator: 12 nov 2017
    hakanv och hahadaoc gillar detta.
  17. Kvarn

    Kvarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    22
    Har märkt att face-id misslyckas mer å mer nu... November så skägget växer ju mer å mer ;)
    Misslyckades aldrig i början men nu händer det titt som tätt...
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Mysko. Mitt skägg växer också men det funkar bra fortfarande.

    Smuts på truedepth-kameran?
     
  19. hakanv

    hakanv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6S Plus
    Platta:
    IPad gen 9
    Platta 2:
    iPad Air 2
    Lite första intryck då:
    - trådlös laddning - äntligen
    - ser fram mot att kunna snabbladda trådlöst med min Belkinladdare. Lär komma i 11.2-uppdateringen
    - fantastisk skärm där den synliga delen med borträknad "haka" är smalare men högre än på min 6S plus
    - gillar att den tar mycket mindre plats i fickan och att den väger mindre än min 6S plus. 70,9 × 143,6 × 7,7 mm VS 77,9 × 158,2 × 7,3 mm och 174 g VS 192 g
    - att öppna den med ögonen, är ju bara en fröjd. Hade lite problem i början innan jag kom på att när man lär den sitt ansikte och har glasögon som jag har, att läsa av ansiktet med och utan glasögon i dom 2 olika stegen vid avläsningen
    - ljudet är mycket bra för en telefon. Har kopplat den till mina olika bluetooth-högtalare/system och det låter riktigt bra oavsett om det är via Rotel till Martin Logan ElectroMotion ESL, Apple Beats X, Tivoli Audio eller JBL mini högtalare
    - saknar %-angivelse istället för batterisymbolen
    - mycket bra batteritid
    - inga "hårstrån" i linserna
    - svepgesterna, hur klarade man sig utan dem förut ;-)
    - att låsa upp Arlo-appen med face-id är så smidigt
    - ingen enkel inspelning av egna telefonsamtal
    - läderfodral till iPhone X – kosmosblå, sitter som en smäck. Tiden får väl utvisa om kvalitén är bra eller inte
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Det krävs väl en app för det? Frågar eftersom detta är något jag använder (ACR).

    Jag tar gärna emot förslag på appar för samtalsinspelning. Jag vill att utgående och inkommande samtal spelas in automatiskt. Helst gratis men kan också betala en engångskostnad om nödvändigt men ingen månadsavgift. Jag trodde denna skulle funka men de tar tydligen betalt varje månad... https://itunes.apple.com/se/app/call-recorder-unlimited/id1169625397