Tips: IR-fotografering med Z3c

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Etienne, 19 apr 2016.

  1. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Av en kul liten tillfällighet så noterade jag att kameran i Z3c faktiskt är ganska känslig för infrarött ljus. Givetvis kan den inte tävla med kameror som anpassats för särskilt IR-fotografering, men för att vara "straight out of the box" så är det anmärkningsvärt bra.

    Bilden nedanför är tagen med ett 720nm IR-filter framför kameran. Med andra ord; i princip allt synligt ljus är blockerat. Det som syns på bilden är ljus som mänskliga ögat inte kan se.

    IR_2016-04.jpg

    Givetvis har bilden fixats till enligt vedertagna "knep" för den här typen av bilder, (kort och gott: man ersätter rött med blått, samt lite andra småfixar).

    Det kan även tilläggas att jag testat både Hoya-filter av bättre japansk kvalisort, samt billigare Kina-filter från Ebay för några tior. Skillnaden mellan dessa var minimalt liten när man fotograferade med telefonen i alla fall, så vill man testa så behöver man inte spendera särskilt stora summor för att få till någorlunda vettiga bilder.
     
    Albin N7, jogge, Rospigg och 7 andra gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det där var riktigt läckert!

    Skickat från min Nexus 6
     
  3. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Det kan även tilläggas att tidigare bilden i fråga var resultatet av en helt handhållen tagning; telefonen i ena näven och filtret i den andra. Ska man få till något liknande med en "vanlig" kamera så brukar stativ vara ett absolut måste.

    Under dagen passade jag på att ta en "normal" bild på samma motiv. Det är förvisso några dagar mellan tagningarna, men vädret var liknande i alla fall.

    2016-04-20 11.37.33.jpg
     
    MatsGF, bernard och chraist gillar detta.
  4. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Har nu lekt lite med ett 680nm IR-filter också.

    Den släpper igenom en "hyfsad" mängd synligt ljus, så man får lite av det synliga röda spektrat med i bilderna också. Det gör att man får ett lite större färgomfång att jobba med, för att inte tala om betydligt bättre slutartider. Samtidigt blir bilderna lite mer "förutsägbara" och inte riktigt lika spännande. Växtlighet blir exempelvis inte helt vitt, utan får en lite mera gyllene färgton...
    IR_2016-05-17 14.20.32.jpg
     
    Callet09 och Rospigg gillar detta.
  5. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Snyggt!
    Klart mer intressant än de färdiga "insta" och andra filter som drar i för att ange styrka.
    Är du schysst och länkar de billigare filtren du köpt.
     
  6. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Denna är väl "standardfiltret" att börja med i alla fall, på 720nm, som ligger på gränsen till vad man kan se med mänskliga ögat.
    http://www.ebay.com/itm/37mm-37-Inf...340349?hash=item3f2e74b5fd:g:V-kAAOSwU9xUOKcI

    Man kan givetvis köpa filter med avskärningar på olika våglängder. Men någon form av icke-experutlåtande baserad på min begränsade erfarenhet säger att just 720nm är ändå det som man kanske bör börja med, eftersom det bara tar in ytterst lite synligt ljus, samtidigt som man har fullt utbyte av det infraröda som bara kameran kan "se".

    Anledningen till att jag köpte 37mm var att det finns en drös "clip on" hållare för vidvinkel/makro/etc. i det formatet som man kan köpa. Ex:
    http://www.ebay.com/itm/361497051377?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT


    Det är också på sin plats med liten varning om att gå ner i våglängd; genom att ta in mer ljus får man lägre ISO med samma/bättre slutartid, men det ställer också högre krav på filtrets kvalité. Jag testade detta på 680nm, och det var "sisådär". Duger, men inte superimponerande:
    http://www.ebay.com/itm/12155198345...49&var=420495464233&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

    Sist men inte minst, tänk på att man behöver jobba med bilderna en del innan det blir vettigt. Från början är det ganska röd-lila grejer man får fram. Man behöver något bildbehandlingsprogram samt läsa på lite om hur man framställer den typen av bilder. Det tar inte skitlänge, men det går inte på 5 minuter heller...
     
    bernard gillar detta.
  7. oket

    oket Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2016
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER


    Snyggt!
     
  8. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Läckert!

    Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
     
  9. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Kan ju tillägga att det ser lite fräckt ut när man kommer glidande med telefonen och kör med en step-up ring till ett större filter. :D

    IR_Z3c.JPG

    Hur som helst, har inspirerats en del av lekande med telefonen och gått vidare med att köpa en äldre kamera som tillåter enkel borttagning av det interna blockeringsfiltret. Det gör att man får ner både ISO och slutartider ganska ordentligt jämfört med telefonen.

    Principen är ju dock fortfarande densamma! Man får verkligen tänka om hur man fotograferar och istället för att ett föremåls färg avgör hur det ser ut så är det materialet som avgör:
    IR_comp.jpg
    Noter hur detaljer som är helsvarta till färgen kan framstå som både mörka eller ljusa, beroende på material. Likaså ser man att textiler av helt olika färg faktiskt framträder helt likadana med ett IR-filter.
    (ja, det är en barnvagn...)
     
    chraist och bernard gillar detta.