Problem: Irriterande popup gällande uppdatering av "Avancerade funktioner"

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av andreas72, 4 jun 2017.

  1. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag äger en Samsung Galaxy S7 sedan en månad tillbaka och är i stort sett nöjd bortsett från en sak som är så irriterande att det fullkomligt saboterar helhetsintrycket av telefonen. Ungefär en gång varje vecka dyker det nämligen upp en popup gällande uppdatering av "Avancerade funktioner". När man klickar på notifieringen så kommer man till en app som heter "Enhanced features", som vill ha tillgång till allt möjligt på telefonen. Vad jag förstår handlar detta om profildelning och jag har hittat diverse trådar som föreslår att man ska avregistrera sitt telefonnummer:
    https://forums.androidcentral.com/samsung-galaxy-s6-edge/523172-enhanced-features.html

    Detta har dock inte hjälpt för mig. Till skillnad mot vad som återges i tråden ovan så handlar det i mitt fall om en uppdatering, inte en nyinstallation. Jag har inte heller alternativet "Decline" utan den enda knapp som går att välja är "Uppdatera". Jag hittar inte heller denna app på telefonen även om jag väljer att visa systemappar.

    Någon annan som drabbats av liknande problem? Samsungs support verkar inte ha en aning om vad problemet är utan rekommenderar bara rakt av att installera uppdateringen.
     
  2. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag förstår inte vad det kan vara som är negativt med denna uppdatering. Jag accepterade direkt och har inga problem alls med den. Det är absolut inte fråga om att något kommer att delas ut från din lur utan att du vet om det, tvärt om är det fråga om att man själv skall kunna hämta saker lättare. Om man inte vill detta så låter man bli, inget kommer att hända utan att du sätter igång det själv.
    Acceptera bara uppdateringen så har du ett problem mindre! :)
     
  3. Marc Swing

    Marc Swing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har också fått den och den tjatar heeeela tiden på att man ska "Uppdatera"/"Installera" skiten..

    Jag vill inte ha den skiten och har aldrig bett om den, man känner sig typ påtvingad av all skit bloatware som Samsung vill att man ska "ha" utan att ha något som helst att säga till om...

    Om nån vet hur man blir av med skiten snälla säg hur!
     
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Ta det lugnt bara, det är ingen fara, ingen stor konspiration på gång! :)
     
    jogge och osvanberg gillar detta.
  5. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Uppdatera appen. Cases closes, problem solved.

    Och btw, ingen tvingar på dig appar. Inte gör Samsung det alla fall. För det är du som själv har valt att köpa en Samsung, som innehåller ett visst operativ-skin, många andra funktioner & vissa preinstallerde appar. Så du kan nog bara skylla på dig själv tror jag ;)!
     
    jogge gillar detta.
  6. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Om det nu ändå inte går att tacka nej till uppdateringen så borde den hellre ha levererats som en systemuppdatering eller helt enkelt uppdaterats i bakgrunden så man slipper fundera om man vill ge Samsung tillåtelse till kontakter, sms etc. Eller tänker de som så att det är bra att användaren får den här aviseringen med jämna mellanrum så att man får chansen att göra sig av med telefonen ifall man inte accepterar uppdateringen (eller helt enkelt stå ut med aviseringen).
     
  7. Marc Swing

    Marc Swing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hittade en lösning som verkar fungera!

    • Klicka på "kontakter"
    • Klicka på ditt eget nummer/profil
    • Klicka på "Profildelning"
    • I botten av listan bör det finnas något som heter "Registrerad information"
    • Klicka på det
    • Klicka på alternativet "Mer" längst upp till höger
    • Klicka på avregistrera
     
  8. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Detta förslag har jag testat tidigare men det fungerade inte för mig. Men har du fått påminnelse om uppdatering eller nyinstallation av Enhanced features? För mig handlar det i alla fall om en uppdatering och det finns ingen knapp "Decline" som i exemplet i tråden jag länkade till i första inlägget. Men vart hittar man själva appen på telefonen, jag kan inte hitta den ens om jag väljer att visa systemprogram? Om det kommer en uppdatering så borde ju appen vara installerad någon gång.
     
  9. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Detta är ett integrerat systemprogram som heter Utökade funktioner på svenska och dyker upp i listan Program i inställningarna. Man måste först markera Visa systemprogram i punktmenyn uppe till höger.
    Jag tror inte att detta går att inaktivera utan problem, i vilket fall är knappen Inaktivera grå för mig. Man kan naturligtvis gå hela vägen in i kaklet och ta reda på något sätt (med eller utan root) att avaktivera detta, men det brukar vara att tigga om problem att avaktivera systemprogram eftersom annat kan vara beroende av denna tjänst.
     
    bernard gillar detta.
  10. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    OK, tack för infon! När jag tittar under rubriken "Behörighet" för detta program så står det dock att inga behörigheter krävs medan uppdateringen som aviseras med jämna mellanrum kräver tillgång till både det ena och det andra.

    Är det någon med samma telefon som helt sluppit denna avisering dvs. är det bara vissa utvalda som får den? Och har ni som testat tipset som Marc Swing gav och inte redan tackat ja till uppdateringen blivit av med påminnelsen?
     
  11. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Bara en lite upplysning till: Om du nu skulle lyckas hejda uppdateringen av ett systemprogram så har du ju i alla fall den ursprungliga versionen som, för att använda den, vill kunna använda samma behörigheter. Vad är den stora skillnaden? Om du inte använder funktionen så används heller inga behörigheter.
    Med ditt resonemang skulle du ju naturligtvis neka alla uppdateringar av systemprogram, även Android, som ju också kräver en mängd behörigheter, vilket inte sätts igång automatiskt utan detta måste man ju nuförtiden bekräfta i varje enskilt fall.
    Det är inte Samsung du ger behörigheterna till utan en funktion i telefonen som DU SJÄLV använder, eller inte använder. Man kan alltid återkalla behörigheterna i inställningarna så man behöver inte oroa sig.
     
  12. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Som jag nämnde i mitt förra inlägg så verkar tillhörande systemprogram "Utökade funktioner" inte kräva några behörigheter överhuvudtaget medan uppdateringen av densamma gör det. Om det nu stämmer att det är appen "Utökade funktioner" som den vill uppdatera vill säga, men det låter ju i alla fall väldigt troligt.
     
  13. Marc Swing

    Marc Swing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER


    Jo märkte också att det inte hjälpte utan den tjatar fortfarande..