ROM: [JB] CM10 för arc/arc s!

Diskussion i 'Xperia arc - ROM-filer och utveckling' startad av MarshallaMan, 31 jul 2012.

  1. monty1234

    monty1234 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har nu installerat CM10 146.

    Mina intryck av hela processen:

    Första gången jag gjorde det här så fick låsa upp bootloader, nedgradera för att roota och sedan kunna installera en recovery med RecoveryX. Sedan kunde jag installera CM10. Hela denna process var rätt krånglig då det inte riktigt finns någon uppdaterad heltäckande guide för processen. Man får läsa olika guider och komma fram till en väg som funkar smidigt.

    Cm10 146 funkar i det närmsta helt perfekt. Allt jag testat funkar. Har fått några låsningar, men tror det främst beror på att jag överklockat processorn och lekt en del med minneshanteringen.

    Med CM10 Jelly bean kommer en hel drös nya fantastiska funktioner som är roliga och användbara. Utöver det känns telefonen extremt rapp och tror att google jobbat med stock-tangentbordet för upplever det som lättare att skriva. Utöver att man kan klocka upp processorn har, som jag förstår det, dom pillar med minnet så att det finns väsentligt mer tillgängligt minne än i original-rom:en.

    Sammanfattningsvis är detta varmt att rekommendera. Det krävs bara en viss datorvana och ett par timmars knåpande så har du det. Om jag pallar ska jag skriva en nya guide som sammanfattar hela processen lite senare.
     
    Last edited: 11 nov 2012
  2. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Please, pretty please, med socker på toppen; gör det.
     
  3. Hein

    Hein Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Testat CM10 FXP 146 nu och allt verkar fungera för mig.
     
  4. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Antar att HDMI inte funkar?
     
  5. Hein

    Hein Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nä, det fungerar inte.
     
  6. monty1234

    monty1234 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Okej här finns guider för allt du behöver.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1653188

    1. Börja med att unlocka bootloadern. Det är bara att följa guiden för det.

    2. Titta sedan under rubriken root och kolla vilken version du har installerad och välj rätt guide för att roota.

    Så här långt är det rätt enkelt och dom två första stegen är inget att oroa sig för.

    3. Installera recovery x och följ instruktionerna. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1773227

    4. Välj en av guiderna från den första länken för att installera CM10 146. CM10 146 hittar du här http://uploaded.net/f/wftu6x. Du ska använda den som heter anzu till arc/arc s.

    Klart.


    Det tar som sagt en liten stund men det går absolut att göra på max ett par timmar...
     
    Last edited: 17 nov 2012
  7. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen!

    Punkt 1 och 2 har gått bra, men jag har fastnat på 3. Installationen går bra (i alla fall säger Recovery X det), men jag kan inte starta CWM.
    Jag har provat att:
    a. Starta telefonen, trycka in volym ned direkt, och hålla den intryckt.
    b. Starta telefonen, och omedelbart klicka på volym ned som om jag spelade Street Fighter. :-)
    c. Samma sak som a fast med bakåt-knappen.
    d. Samma sak som b fast med bakåt-knappen.
    Med a startar datorn som vanligt fast det står "Säkert läge" i displayen *hela* tiden så snart låsskärmen kommit upp.
    Med de andra tre startar den helt som vanligt.

    Hur skall jag göra för att få igång CWM?
     
  8. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Med några fler försök fungerade b - jag började nog lite för tidigt att trycka på volym-ned; skulle väntat till Sony-loggan dök upp.

    Nu är i stället problemet med att installera CM10 146. Det är bara en av länkarna som beskriver hur man installerar den, och artikeln är minst sagt utan detaljer.
    1. Om du kunde ge lite mer detaljer om vad man skall göra i CWM skulle det underlätta.
    2. Det står att man skall flasha gapps (Google apps). Ingår de inte i 146? Var hittar man en fil för det i så fall? Det finns nämligen ingen länk i artikeln.
     
  9. monty1234

    monty1234 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Yes gapps ska installeras också, men nu är det faktiskt mycket lättare än du tror. Följ den här guiden: http://www.androidgadgematic.com/2012/09/install-android-41-jelly-bean-cm10-sony.html

    Det som är lite svårt att förstå med guiden är att du först ska hämta ut boot.img från zipfilen och sen ska båda zip-filerna (cm10 och gapps) läggas på minneskortet.
     
    peterhjalmarsson gillar detta.
  10. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tack så mycket; den där guiden var faktiskt värd namnet. Det enda problemet (samma som med de tidigare guiderna du länkade till) var att uppdateringen stannade med "fel 7", men det ordnade jag genom att ta bort assert-kommandot (som kollar att det är rätt telefon) i början av "META-INF/com/google/android/updater-script". Det berodde antagligen på att jag hade flashat en konstig rom när jag försökte följa dina tidigare länkar.

    Jag kommer nog att fortsätta att få det problemet med framtida uppdateringar, eftersom mobilen nu säger att den är en "Xperia Arc S" i stället för "LT15i" eller nåt liknande. Nån som vet var man kan ändra det?

    Om nån annan försöker följa det här så kan jag meddela att länkarna till rootningen en bit upp i tråden var tyvärr fulla med fel (antagligen är de inaktuella), och det är bättre att du letar rätt på rootningsinstruktioner nån annanstans om du inte är hyfsat kunnig och kan ta dig runt felen själv. Men instruktionerna för CWM+flashning i ovanstående länk är bra.
     
    saeys gillar detta.
  11. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ska också testa Cm10 på min Neo. försökte för ett par veckor sedan men fick inte ihop det :(
    Dags för nya tag

    Du körde in en ny recovery med RecoverX? Är det inte en aktuell recovery i boot.img?

    Behöver man roota innan man kör igång, eller kommer root med CM10?

    Spelar det någon roll vilken version man utgår ifrån? Jag har stock 2.3.4 nu.
     
  12. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Enligt instruktionerna måste man roota först. Jag lade in en recovery med RecoveryX först, men det var nog onödigt eftersom jag fick en ny med boot.img
     
    PsychoCheF gillar detta.
  13. monty1234

    monty1234 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ja, du måste installera en recovery (ta recovery x den är enkel och bra) innan du börjar och för att kunna göra det måste du har root-access. Det är därför man måste roota först,för som påpekat är ju cm10 "rootat" från början så det kommer inte spela någon roll sen.

    Att gå från lägre versioner av android är för det mesta lättare när det kommer till att roota. I dom senare kan man behöva byta kärna först och div annat jobbigt skit, men det bör du slippa. Det finns flera guider i mitt tidigare inlägg. Finns även en guide här på forumet som kanske funkar med din version.

    För övrigt finns nu cm10 147 ute så det är najs...
     
    PsychoCheF gillar detta.
  14. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tackar.

    En sista (kanske ;) )fråga, jag trodde att en av fördelarna med upplåst bootloader var att kunna flasha in t.ex. FreeXperias boot.img (som väl är recoveryn?) och få root direkt utan fulknepen som krävs för att roota stockversionerna?
     
  15. monty1234

    monty1234 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nja.... det där med att roota genom att byta kärna har jag ingen koll på, men i vilket fall som så måste en recovery in först.

    Har inte riktigt tänkt så mycket på sånt där sen jag installerade cm10. När du en gång fixat allt det där jobbiga och fått in cm10 så känns alla det där andra med rootnig av orignial-rom etc långt borta och totalt värdelöst i jämförelse hehe :cool:
     
    PsychoCheF gillar detta.
  16. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    OK. Det finns lite för många termer för att jag ska kunna hålla ordning på dem i allafall.

    Fick fixat root igår, efter att jag till slut upptäckte att man ska använda en gammal version av flashtool o_O
    Ikväll blir det nog Recover X och CM10, håll tummarna för mig :)
     
    monty1234 gillar detta.
  17. axup

    axup Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Någon som har möjlighet att hjälpa en ovetande med hur jag rootar och flashar in cm10 på bästa sätt? Tänkte nämligen ge mig i kast med att göra detta på jobbluren och vill helst undvika onödiga fel och krångel i processen. Söker maa en bra (aktuell) guide.

    Tips tas tacksamt emot!
     
  18. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Börja läs från nr26.
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1177140&postcount=26
     
  19. moelito

    moelito Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    ROM:
    stock
    Platta:
    Samsung A8
    Platta 2:
    Lenovo tab 10 Plus
    ROM:
    Lineage
    Hej
    Hade samma fel men kom förbi det med din hjälp. Men nu fastnar jag på ett annat fel då jag försöker flasha.
    Får "symlink: some symlinks failed"

    Någon som har fått det och vet hur man kommer förbi det?

    Kan kanske ha att göra med att jag dels kört med en Arc S ICS rom på min arc och/eller att jag använt mig av "link2sd" och har en ext-partition på sdkortet..

    Ska pröva att ta bort ext-partitionen o se om det funkar bättre...

    EDIT: Japp, det var felet! Med sd-ext partitionen så drog telefonen tom igång en gammal version av CWM! Tog bort partitionen och senaste versionen av CWM dök upp och allt fungerade som det skulle.
    //Moe
     
    Last edited: 26 nov 2012
  20. johansson5551

    johansson5551 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    någon som har uppdaterat till en nyare FXP?

    om man flashar in en nyare fxp försvinner sms inställningar å sådan?