ROM: JellyBean till din GT-i9210

Diskussion i 'Galaxy S2 LTE' startad av Melwimans, 16 okt 2012.

  1. Gustenrocks

    Gustenrocks Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Investerade precis i en S2 LTE från Halebop då min nexus åkte i backen.

    Lite förvirrad när jag läser allt här inne dock, så hur står det till egentligen?

    Finns det roms, tex CM 10.1 för vår version av LTE'an, dvs den med knappen? Eller vad är det som styr det, kerneln? Lite newb är jag allt!
     
  2. NTetz

    NTetz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Följ bara denna guiden --> http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=1051700

    Men ladda bara ned de två som heter "Odin3 v1.85_intratech.zip" och "cm-10-20120926-UNOFFICIAL-i9210t.zip"

    TWRP Recovery och CM 10 bör du ladda ner härifrån TWRP Recovery --> http://android.dream-irc.com/index.php/gt-i9210t/viewcategory/12-recovery

    Och sedan själva CM 10 romen härifrån --> http://android.dream-irc.com/index.php/gt-i9210t/viewcategory/7-rom


    Men kom ihåg att följa guiden PRECIS som det står. Du vill inte ha en brickad telefon ;) Guiden rekomenderar Android 2.3.6 när man gör detta. Vet inte hur det fungerar med ICS.

    Men om du vill nedgradera så går du bara till http://www.sammobile.com/firmwares/ söker på i9210 och laddar ned den med version 2.3.6 Tror att den från december 2012 är bäst att ladda ner. Sedan kör du bara in den genom Odin.
     
    Gustenrocks gillar detta.
  3. M3ta

    M3ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Android JellyBean 4.2.2

    Goder morgon! Jag har precis flashat med den nyaste ROMen Version:10.1-20130405-UNOFFICIAL-i9210t på team skyfires hemsida för min lur och jag har inte vågat trycka igång den än! Jag kommer med uppdatering om hur jag tycker om ROMen och om jag hittar några buggar etc! :)

    Have a nice one! / M3ta :P

    Edit: Jag märkte nu att den inte ville flasha den nya uppdateringen. Jag ska försöka lösa detta problem.
     
    Last edited: 29 apr 2013
  4. M3ta

    M3ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det gick inte direkt som jag hade tänkt mig. Jag är osäker på vad jag har gjort för fel. men jag kom inte upp i 4.2.2 utan stannade kvar på 4.1.2...

    Edit: Den verkar inte vilja flasha ROMen överhuvud taget. Skulle förstås ha kollat igenom loggen innan jag bootade om...
     
    Last edited: 29 apr 2013
  5. Mythic

    Mythic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Se till att ha senaste twrp så bör det inte vara några problem. Antar att du sitter på en gammal CWM.

    kom ihåg att systemåterställa först och formatera system sen lägga in senaste gaps efter flash, samt rensa cahe och dalvik innan omstart. Sen vill du nog byta modem också.
     
    Last edited: 29 apr 2013
  6. M3ta

    M3ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo Jag märkte det! Jag hittade ett liknande svar på XDA. Jag har precis ROMat om och nu fungerar det som det skall. (hoppas jag)... Är det något problem med modemet? :cry:
     
  7. Mythic

    Mythic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    jag fick eko för andra sidan med original modemet, det jag länkat från xda tråden löste det.
     
  8. M3ta

    M3ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Känner mig otroligt dum men vart har du länkat till xda? :o
     
  9. M3ta

    M3ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Känner mig otroligt dum men vart har du länkat till XDA? :o

    Edit: oj dubbel post!
     
    Last edited: 30 apr 2013
  10. Mythic

    Mythic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    M3ta gillar detta.
  11. Tetsujin

    Tetsujin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Mythic, antar att du menade den som finns länkad här? Har själv inte använt den, klarade mig utan det problemet.


    Min erfarenhet av senaste TWRP är att det inte längre går att flasha cm10.1 nightlies till skyrocket (får status 7 error i TWRP). Kunde göra detta med cm10 och sedan flasha dream kernel för att få tillbaka knapparna. Använder jag en äldre TWRP så får jag in 10.1, men APN försvinner och jag kan inte få tillbaka den, inte ens med Dream Kernel. Någon som har liknande problem och kommit på en lösning?
     
  12. Mythic

    Mythic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hmm. Ja det var det modemet jag menade (LP3). Har inte provat förnya cm men du kan komma runt status 7 genom att editera cm filen. Sök i forumet du själv länkade. Förlorar du apn även med det nya modemet? Går det att lägga in manuellt? eller förlorar du efs?

    Edit: Tänkte ta och testa men läste igenom cm tråden och verkar fortfarande vara mycket problem med senare releaser. Är nog inte värt att uppdatera än.
     
    Last edited: 1 maj 2013
  13. Tetsujin

    Tetsujin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Testade att ändra i cmfilen, men hamnade bara i evig bootloop när det väl gick att få in den, så flashade tillbaka till cm-10.1-20130405-UNOFFICIAL-i9210t. Känns som jag får nöja mig med den tills nyare varianter kommit. Man kan väl inte vara för kräsen med tanke på den obefintliga insats man själv gör för att lösa problemet :)

    Inte testat om jag får tillbaka APN med nya modemet. Det fungerar nu iaf, så får vara glad för det lilla.
     
  14. M3ta

    M3ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Flashning av nya modemet!

    Kan jag flasha in det nya modemet när som helst? Ska jag superwipa efter? Eller ska jag göra om allt genom att först flasha cm10.1 och sen modemet och sen gapps?

    Förlåt om jag är lite trög. Är inte allt för påläst när det gäller kringgående som modem och radio och liknande!

    Tack på förhand!
     
  15. Mythic

    Mythic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    modem=baseband och är kan man säga drivrutinen(firmwaren) för mobilens radio(det som gör att den får mottagning) Den kommer i zip format och flashas med recovery. Eftersom radio firmwaren som ändras ligger på sin egen partition och är helt oberoende av övrig mjukvara på telefonen behövs enbart en flash och inget mer. Så ingen whipe av någon partition eller cashe nödvändig. modemet påverkas heller inte av uppdateringar av androidversioner eller kernels men senare modem och tillhörande powermanagement fil har visat sig fungera bättre med senare uppdateringar av android.

    edit: finns till och med modem till telefonen som gör att den kan låsas upp ifall man har en operatörslåst mobil. Men det modem jag har bäst erfarenhet av är LP3.
     
    Last edited: 2 maj 2013
    M3ta gillar detta.