Fråga: Kalenderapp som inte hämtar systemets kalendrar

Diskussion i 'Applikationer' startad av peawz, 11 okt 2017.

  1. peawz

    peawz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2009
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej,

    Är tillbaka i androidvärlden efter några år på den andra sidan. Har på iPhonen använt min privata kalender tillsammans med jobbets utan problem i stock-appen. Nu när jag ska lägga till jobbkalendern i min Note 8 kräver google-knotot ett certifikat som ger admin möjlighet att bland annat "remote wipea" telefonen vilket inte känns så trivsamt. Mina frågor är alltså följande.

    - Finns det någon bra kalenderapp som kör en egen integration mot google-kontot? Använder t.ex. Astro för mejl, där är det inga problem med certifikat.

    - Om svaret är nej på ovan. Någon som känner till en bra workaround på mitt problem?

    Tack!
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det är inte frågan om något certifikat som gör detta, utan helt enkelt Google-kontots enhetsadministration som ger dig möjlighet att fjärråterställa din telefon om den blir stulen. Detta kan du göra genom att logga in på ditt Google-konto i webbläsaren och gå in på dina enheter och låsa eller fabriksåterställa telefonen när du tappat den.

    Så det är mer en säkerhetsfunktion för att säkerställa att inte din/företagets data ska hamna i orätta händer. Med andra ord en bra funktion, så jag ser inte varför du skulle vilja skippa på den.

    Jag som säkerhetsmässig konsult skulle inte tillåta detta om jag visste att amvändaren kan ha känslig information som lösenord eller liknande i telefonen. Du ska bara kunna säga nej till enhetsadministrationsbegäran om administratören har tillåtit detta i Google Apps for Work.
     
  3. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Du får ta det med ditt jobb, det är sannolikt de som kräver det här för att du ska få komma åt jobbkalendern. Varför du inte drabbats av eller upptäckt det tidigare är frågan.

    Det går för övrigt utmärkt att ha kalendrar från flera olika konton i samma telefon.
    I kalender-appen: menyn -> hantera kalendrar -> lägg till ditt privata googlekonto eller vad som helst.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.