Kamera app på Play Store

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 12 jun 2017.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag är en totalt urusel fotograf. Köpte en mobil, Huawei Y6 ll Compact, med hyfsat kamera, (åtminstone enl. några olika tester), för att fota bl.a A4 dokument med vanlig skrift och lite andra smågrejor som ska vara läsbart på bilden. Det värkar som jag är tvungen att ta 4-5 bilder varje gång för att få ett som är läsbart, och jag har inte en susning om vad jag gör olika på de olika bilderna.
    Camera appen som följer med är som jag fattat det Huaweis egen. Den tycker jag är lite jobbig. Sen läste jag nån stans att någon app i ”Android Play Store” ger ”fantastiska” resultat på bildkvalitet. Kommer inte i håg vilken det var, och på Play Store ligger det en hel hög av olika kamera appar. Med min kompetens skulle det ta en evighet att testa de olika apperna.

    Någon som kan ge mig lite advice betr. detta? Om olika appar ger olika bra bildkvalitet och vilken app som är bra för en fotagraf av mitt kaliber?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Utan avsikt att förolämpa så gissar jag på att du får betydligt bättre resultat genom att lära dig mer om fotografering än att byta app. Fundera över hur du håller telefonen relativt motivet t.ex. avstånd mellan, tillräckligt nära eller för nära? Finns det tillräckligt med ljus runt eller ska du tända en lampa? Placering av motivet och ljuskällan? Kan du hålla telefonen still eller behöver du någon form av stöd? och så vidare
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jo du har nog helt rätt i vad du säger här, problemet är bara att med mitt ringa behov av att fota så är motiveringen för att ta ”fotografutbildning” på en mycket låg nivå. Ja just det, jag får skylla mig själv!

    Två små underligheter dock.
    När jag tar 4-5 bilder av samma objekt, under precis samma forhållanden, och jag försöker göra lika på alla tagningar, så blir en bild brukbar och de andra värdelösa. Varför vet jag inte! I blant tar jag både i ”Portrait Mode” och ”Lanscape”, ingen stor skillnad dock. Sen varierar jag avståndet lite, och dat gör skillnad. Har funnet ut att ca ½ till 1m är bra avstånd för ett A4 dok.

    Sen har jag en 10 år gammal HP Photosmart 415, med 5,2 Mp vs. 13 Mp på Huawei. HP’n får jag nästan alltid läsbara bilder med. Här är problemet att jag aldrig har HP’n med mig på stan där jag tar bilderna, mobilen har jag alltid med mig.
     
    Last edited: 12 jun 2017
  4. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Stora fördelen med att fota digitalt - kostar inget att prova om och om igen.
    Att man får olika resultat med samma förutsättning kan i det här fallet ha att göra med att du fotar på nära håll - kameran ligger förmodligen och balanserar på makro-gränsen och autofokusen är inte den snabbaste... Om du vill prova en kameraapp så tycker jag att "Open Camera" är ett vettigt alternativ.
     
    Buzz gillar detta.
  5. cebonit

    cebonit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Huawei Honor 8
    Du kanske kan testa den här?: https://play.google.com/store/apps/details?id=net.doo.snap
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag menade inte att föreslå en 4-årig högskolekurs. :-)

    Du verkar ändå redan vara på gång genom att du varierat avståndet. Nästa tips jag skulle föreslå är att se till att dokumentet/motivet är så starkt belyst som möjligt. Dvs om du har möjlighet lägg det under en skrivbordslampa eller i solsken. Ju bättre belyst dessto kortare tid behöver kameran exponera och därmed blir det större chans att fokuseringen blir rätt och det minskar risken för suddighet pga att telefonen rör sig. Jag skulle tro att det är orsaken till att din HP oftare ger bättre bilder än din Huawei, HPn klarar sig helt enkelt med mindre ljus pga bättre optik.
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Mitt fotande försiggår ofta i omgivningar var jag inte kan ändra t.ex lysförhållanden, plasseringen av objektet etc. I bland hänger dokumentet på en oppslagstavla någon stans. I bland är det en boksida i förbinnelse med släktsgranskning, etc, etc.

    Kostnaden är mitt tålamod att prova om och om igjen. Sen skickas bilden automatiskt över till Dropbox, och när jag kommer hem så ligger det på min dator för vidare processing. Då är det viktigt att åtminsone en bild är bra nog då jag i blant aldrig kan komma åt originalen igen. Jag har installerat ”Open Camera”, och kan redan konstantera att den är mycket bättre än appen i luren. Tackar för det tipset!

    Har nu installeat ”Scanbot” och ser direkt att den kan göra endel för mig. Vad jag inte har hittat är hur jag kan använda blixten med den, men den appen ska jag studera lite mera. Tackar för tipset.

    Jösses, tar det 4 år att bli bra fotograf? Inte konstigt att jag är så kass på att fota! He he. Jo du har rätt i det med att hålla kamran still, i mitt fall är det en klar faktor. Pga en nevrologisk situation rör jag på kamran i det jag tar bilden, finmotoriken i händerna funkar inte helt 100 längre. Det har bättrad sig något vid att jag upptäckte röststyrning för att ta bilden. Det med ljus är också helt klart en faktor. När ljuset är bra slår inte blixten inn och bilden blir suddig. När blixten slår inn blir bilden mycket bättre men då får jag en reflex på dokumenten så det blir endel av det som inte är läsbart. Det med reflex känner jag igen från då jag drev med dykning förr i tiden, och fota lite under vatten. Det var håpplöst, men de killarna som var duktiga fick det till bra. Men inte jag.
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Hålla still är ett problem för alla även om det är i olika grad, syns kanske tydligast när man försöker ta bilder i skymning eller så. Så det är inte så konstigt att proffsen gärna använder stativ.

    Själv har jag ibland funderat på att prova något steadycam liknande som den här. Men det faller nog på att det blir en pryl till att bära med sig, precis som du var inne på med HP-kameran.
     
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det stämmer 100, hålla still och ljussättningen är de två faktorerna jag har problem med. Efter att du påpekade det har jag börjat va noga med dessa, något bättre resultat. Måste dock ta 4-5 bilder varje gång i hopp om att ett blir läsbart. Att man har 13 Mp gör inte bilden bättre än 5,2 Mp om inte allt är rätt.
     
  10. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Gott om dagsljus, av med alla effekter likt hdr om nåt är förinställd å stadig hand. Återigen. Gott om ljus. Även bra mobilkameror tar dåliga bilder å dåligt ljus.
     
  11. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

  12. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Camera Zoom FX , där finns något som heter "steady shot "nåt. Man trycker av en gång sedan så att säga avlossar kameran ett foto när det är stilla. Dvs du kan trycka av den när du hoppar studsmatta och när du typ är stilla i luften så får du ett foto.

    Den appen kostar dock pengar, minns inte hur mycket jag betalade men typ 19 spänn nåt.
     
  13. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Office Lens (från M$!) verkar fungera skapligt, nu har jag bara testat den några gånger.

    "Office Lens trims, enhances, and makes pictures of whiteboards and documents readable. You can use Office Lens to convert images to PDF, Word and PowerPoint files, and save to OneNote,  OneDrive, or your local device. "
     
  14. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    CamScanner verkar annars vara populär, men jag har aldrig testat den.

    Du behöver alltså en scanner app, inte en kamera app, tror jag.

    .
     
  15. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag missuppfattade nog också vad TS är ute efter.
    Jag antar att precis som du skrev att TS fotograferar dokument för att sedan läsa dessa.
    Men för att ta det ett steg längre kan man ju få ur texten från bilden och redigera det som ett vanligt dokument.
    Jag använder så kallat OCR en hel del, hos den vanliga kontorsanvändaren eller eleven är det en bortglömd funktion som är nyttig tex i skolan att ha nära till hands istället för att skriva av läraren innan hen suddar på tavlan.
    Jag använder både Nitro och PhantomPDF för att spara hemsidor med hyperlänkar och skanna handskrivna anteckningar. Det finns inte så många gratisalternativ just pga det krävs en del kunskap och patent för att få till det där med noggrannhet.
    Kanske det blir lättare att göra appar i framtiden två tre år framåt nu när Augmented reality AR börjar bli verklighet.
    Någon äldre här som brukade bläddra i datortidningar back in the days kanske kommer ihåg den svarta pennan som skannade pappret? Dessa kostade några tusenlappar..
    [​IMG]


    På android är jag inte lika påläst men några appar som fått bra betyg är Scanbot och Camscanner - som cobben nämnde.
    Office lens är tyvärr inte lika stabil som ios.
    Jag har missat detta men ser att Dropbox tydligen har lagt till en sån här OCR funktion i deras app: Dropbox Paper
    Info på deras blogg: https://blogs.dropbox.com/dropbox/2016/06/new-dropbox-productivity-tools/
    Jag får prova ladda ned dropbox någon dag.

    Tesseract är tydligen ett open-source projekt som sponsras av Google själva och korats som den mest nogranna för ett par år sen.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Tesseract_(software)
    Här är två appar som är baserade på Tesseract: OCR Quickly - Text Scanner,Text Fairy (OCR Text Scanner)
    Här är en lista på andra program som också är baserade på samma bas: GUIs and Other Projects using Tesseract OCR

    Sök på OCR app, ocr program, ocr comparison på google och leta efter mer
     
    Herrputte och cobben gillar detta.