Kameran trasig..?

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Martin77, 16 okt 2016.

  1. Martin77

    Martin77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tappade min mobil i backen och märkte dagens efter när ja skulle ta kort att kameran på baksidan inte längre fungerar, är bara röd vita streck på skärmen! Det syns ingenting konstigt utifrån om man kollar på kameran, kan det vara någon kabel som lossnat i luren? Kameran på framsidan fungerar som vanligt!

    Bifogar en bild på hur det ser ut i mitt kameraläge..

    Någon som råkat ut för samma grej lr har koll på var det kan bero på?

    Finns det någonstans man kan köpa reservdelar och fixa det själv?
     
  2. Martin77

    Martin77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Här är bilden..
     

    Bifogade filer:

  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du behöver förmodligen byta ut kameramodulen. Det är lite småkrångligt att göra, som med de flesta IP-klassade telefoner, och den kommer inte längre att vara lika vattentät efteråt, så bada inte med den.




    Delar kan du enkelt hitta på eBay för en billig peng. Kolla bara så att säljaren är rated "Top seller" och har 95%+ positiva omdömen.
     
  4. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej,

    Ajaj - det såg inte bra ut. :(

    Bara för att säkerställa att det är en skada det rör sig om, kan du prova starta om enheten i ett felsäkert läge och sedan testa kameran i Diagnostics under Inställningar > Om mobilen > Diagnostics > Kamera? Blir det samma sak här så är det tyvärr endast service som jag kan hänvisa till. :(

    För att starta om i felsäkert läge, tryck och håll ned Strömknappen tills avstängningsmenyn visas > Håll ned på "Stäng av" tills du får fram meddelandet "Starta om i felsäkert läge", välj här OK. För att gå ur läget startar du om din enhet som vanligt.

    Som alternativ till det @bernard@bernard skrev så kan du skicka in din enhet till ett av våra auktoriserade serviceombud. Efter servicen säkerställer vi att din enhet är fullt funktionell enligt våra specifikationer (däribland vattentätheten) och din garanti är fortsatt intakt. Du kan upprätta ett reparationsärende via vår hemsida: http://repair.sonymobile.com/se/#/
     
    bernard och SHM gillar detta.
  5. Martin77

    Martin77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vet du vad det kostar att laga kameran? Inte lust att skicka in den för att sedan få reda på att man tex ska ha 2000kr typ..
     
  6. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Drar iväg ett meddelande till serviceverkstaden och frågar åt dig! Återkommer. :)
     
    Martin77 gillar detta.
  7. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    @Martin77@Martin77 Har kikat med dem nu och kostnaden förutsatt att endast kameramodulen behöver bytas ut (visade dem din bild) blir runt 850kr - inkl. frakt osv (slutkostnad). Detta förutsätter också att du använder dig av vår Xperia Care+-tjänst som jag länkade ovan:
    http://repair.sonymobile.com/se/#/

    Mitt tips när du skickar in den är att du inte nämner att du tappat den i felbeskrivningen om det inte finns tydliga tappskador. :)

    Notera att om du har skador i baksidan eller någon annan del i samband med fallet kan de komma att behöva byta det också vilket innebär högre kostnad. Det är dock svårt för mig att avgöra på förhand, men endast kameramodulen hamnar på ungefär 850kr (avrundat uppåt).
     
    Martin77 gillar detta.
  8. Martin77

    Martin77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kan det gå under garantin? Jag vet inte säkert när den slutade fungera men antog att det hände i samband med ett tapp det syns dock inget på utsidan!

    Du känner inte till om detta är ett känt fel? Det kan inte vara en kontakt lr något som lossnat? Blixt fungerar..
     
  9. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Brukar inte tapp/fall räknas som olyckshändelser? Sådana täcks snarare av eventuell försäkring än av garantin. Eftersom kameran uppvisat beteendet efter att du tappat den kan det bli lurigt. Även om det inte syns utvändigt är det ingen garanti för att de kan eller inte kan påvisa att yttre påverkan orsakat felet...
     
  10. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Tyvärr är det inte möjligt för mig att tala om för dig om detta omfattas av vår garanti eller inte, samt vad exakt som kan ha hänt som orsakat det du upplever då den ännu inte undersökts.

    Våra garantivillkor omfattar inte yttre åverkan (m.a.o. tapp,kläm, stöt och slag), så skulle skadan härledas till att du tappat din enhet så omfattas dessvärre kameraproblemet inte av vår garanti. Om det visar sig att det är till grund av ett fabrikationsfel som felet har uppstått så täcker givetvis vår garanti detta.

    Som nämnt ovan så måste dock enheten undersökas av en tekniker innan man kan göra en bedömning. :(