Kan ej få min e-post att fungera.

Diskussion i 'Desire HD' startad av Malice, 25 feb 2011.

  1. Malice

    Malice Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Av någon märklig anledning så lyckas jag inte konfigurera min e-post så den går att använda ordentligt. Jag kan ta emot mail från båda mina konton (bredband2 och hotmail) men jag kan inte skicka något. Får ett felmeddelade att e-post adressen inte är giltig. Ok, sanning med modifikation eftersom kanske vart tionde mail skickas men så ska det väl ändå inte vara? Ha testat med både wifi och 3g (teleoperatör är Telia) men ingen skillnad. Alla tips mottages mer än gärna, detta driver mig till vansinne här!

    Tack på förhand!
     
    Last edited: 25 feb 2011
  2. fredrikstorm

    fredrikstorm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kör du med POP3 eller?
     
  3. Malice

    Malice Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Yes, det stämmer.
     
  4. fredrikstorm

    fredrikstorm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmm, all POP3 har alltid funkat seemless för mig... Om du använt annan metod skulle jag rekommenderat att byta till POP3 men om du har det vet jag ingenting mer än dig
     
  5. kaffeocigg

    kaffeocigg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har Telia och hade samma problem som dig. Fick inte utkorgen att fungera alls, tills jag ändrade valet av "Säkerhetstyp" från "Ingen" till "SSL". Detta görs under valet av SMTP-server. Då ändras även "Serverporten" fråm 25 till 465 automatiskt.

    Detta funkade för mig, hoppas det funkar för dig.
     
  6. Malice

    Malice Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nej, det gjorde tyvärr ingen skillnad här. Har testat med både smtp.bredband2.com och mailout.telia.com som det står om på Telias sida men icket... Dock funkar det när jag kör wifi här hemma men det är en klen tröst då det är utanför hemmet jag är i behov av att det ska funka ordentligt.
     
  7. maxzat

    maxzat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.
    Att det fungerar hemma hos dig med wifi är nog för att dina inställningar för utgående mail "accepteras" av din internetleverantör, jag tror du får försöka ta reda på ordentligt vilken smtp-adress samt vilken port du ska använda, säkerhetsinställningen tror jag stämmer (ssl, tls och vad dom nu heter) för annars hade det nog inte funkat med wifi heller.

    Inte mycket konkreta lösningar, eller ingen alls faktiskt :) Men kanske kan få någon ny ide eller annat

    *edit
    Vad har du för internetleverantör hemma?
    Vilken smtp + port har du när det fungerar med wifi?
     
    Last edited: 27 feb 2011
  8. Malice

    Malice Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bredband2 kör jag med. När det funkar med wifi så använder jag smtp.bredband2.com och port 25 (ingen säkerhetstyp) men har testat alla olika kombinationer med wifi avstängt och det verkar helt kört. Mycket märkligt måste jag säga.
     
  9. maxzat

    maxzat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så, har du provat alla kombinationer så går det väl inte då :);)

    Det är telia du får gå på för att få rätt inställningar, alternativt prata med dom som tillhandahåller din mail.

    En annan fundering, när du provar, skickar du ett mail som hamnar i utkorgen, sen ändrar inställningar och sedan försöker skicka *samma* mail från utkorgen?
    Tror iochförsig att jag hade en nokia då, men när jag gjorde så så spelade det ingen roll att jag ändrat inställningarna för mailet som låg i utkorgen hade dom första inställningarna "med sig". Hoppas du förstår hur jag menar.
     
  10. pebo

    pebo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Absolut inget märkligt alls, när du är uppkopplad hemma på bredband2
    beror det på att din telefon kommer från ett bredband2-abonnemang
    men när du bara kör via 3g och ditt teliaabonnemang så kommer
    alltså din telefon från ett telia-abonnemang.
    Numera tillåter inga operatörer att du kommer från en annan leverantör,
    du måste ställa in telefonen så att den loggar in på smtp-servern när
    du skall skicka mail.
     
  11. Malice

    Malice Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bytte till smtprelay1.telia.com och nu verkar det fungera.
     
  12. maxzat

    maxzat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ...jag har telia som isp hemma och tele2 på telefonen och ingen av dom kräver sina smtp-servrar utan jag använder den från min domän...
     
  13. pebo

    pebo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Men du loggar in på din mailserver eller hur.
     
  14. maxzat

    maxzat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja det gör jag, men inte via min isp's smtp...


    *edit
    Ahhh, nu läste jag riktigt, ursäkta.
    Raden med "Numera tillåter inga operatörer att du kommer från en annan leverantör" förvillade mig, även om jag fortfarande inte riktigt förstår vad du menar. Fast det spelar ju ingen roll längre.
    Vitsen från min sida var att försöka förklara bättre hur det fungerar, det gick väl sådär :)
     
    Last edited: 28 feb 2011
  15. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    I huvudsak är det så att "alla" ISP:er stoppar att man kan skicka mail på port 25 om man försöker använda en SMTP server som inte är ISP:ns egna. Detta för att minska spam och kunna kontrollera vad som mailas i deras nät.

    Man kan komma runt detta om man använder en annan port, enklast är då att även köra krypterat för att säkra sina lösenordsuppgifter.

    Därav att SSL och TLS (som inte använder port 25) ofta fungerar

    Tyvärr är det också så att många ISPer bara tillåter att man skickar mail genom ISP:ns SMTP server om man är i ISP:ns nät.

    Det är därför som Malice kunde skicka mail genom wifin när bredband2:s SMTP Server var configurerad men inte när Malice körde via 3G i Telias nät.

    Sedan som info. POP3, IMAP, APOP är mottagnings protokoll och har inget med att skicka mail då skicka sköts av SMTP.
     
    Last edited: 28 feb 2011
  16. pebo

    pebo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag kunde kanske förklarat bättre :)
    Men nu med G4il1:s bidrag så kanske ni förstår helt :)
     
  17. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Kanske. Jag har ingen möjlighet för att testa hur t ex Telia gör, men om man kopplar sig upp mott deras mailout.Telia.com så stödjer den SMTP AUTH, d v s att man kan ange ett (krypteret) användernamn och lösenord. Därmed kan Telia säkerställa att avsändaren är en giltig Telia kund även när han/hon inte är i Telia's nät.
    ___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

    Android is a trademark of Google Inc. Use of this trademark is subject to Google Permissions.
     
  18. Ebbelina

    Ebbelina Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lösning

    Hej
    Ser att tråden är gammal men svarar i alla fall då fler med problemet kanske hittar hit.
    Lösningen är ganska enkel - trots att Bredband2-supporten inte kan svara på det.
    Skapa ett e-postkonto hos Bredband två. Bocka i Servern kräver autentisering och klicka på knappen med Inställningar. Välj att skriva in användarnamn och lösenord själv och skriv här in användarnamn och lösenord du fick när du skapade ett Bredband2-mailkonto. Jag använde mig av port 2525 också.
    Du tar då emot e-post från till exempel Hotmail med Hotmailinställningarna samt skickar e-post från Bredband2 med de inställningarna. :D
     
  19. Ebbelina

    Ebbelina Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill tillägga att det är i inställningarna för Konto i Outlook Express som du ska bocka i Servern kräver autentisering.