Problem: Kan inte montera mitt SD 32gb, men mitt 8gb funkar.

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av rocketdog, 28 mar 2015.

  1. rocketdog

    rocketdog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Har precis fått min telefon (Xperia Z3) samt ett 32gb minneskort.
    Det har funkat klockrent i ett par dagar, tills nu, då jag höll på att föra över ett par gig mp3 till kortet genom datorn.

    Nu "hänger" sig telefonen efter ett tag när jag stoppar in 32gb-kortet. Jag har testat "erasa", formatera via Windows etc.
    Mitt gamla kort från S3:an fungerar utmärkt att montera i Z3:an, samt att det "trasiga" kortet funkar klockrent att montera både i S3:an och i Windows.. Vad tusan kan vara fel?

    Det hela började med att när jag försökte låsa upp "Bootloadern", men jag kom inte precis långt, så jag gav upp rätt kvickt..

    Finns det några tips på hur jag "troubleshootar" på själva telefonen? Alltså vilka "snabbkommandon" finns det - startknapp+volym up, startknapp+volym ner osv.

    Tack på förhand.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    SD-kort skiter sig ibland. Byt.
     
    kalleboston gillar detta.
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vad har du för filsystem på kortet?

    Är det ExFAT eller FAT32? Jag har varit med om att ExFAT strular ibland i form av oläsbarhet p.g.a att en ROM/kernel saknar rätt drivrutiner. Det har då visat sig på exakt samma sätt, d.v.s kortet fungerar perfekt i datorn samt andra enheter. Bl.a har jag ett USB-minne som har den egenheten - med vissa kernels dyker det inte upp vid anslutning. Byter jag sedan kernel monteras det utmärkt bra (har formaterat det som FAT32 och antar att vissa kernels inte riktigt gillar 128 GB FAT32-enheter).

    Jag har dock ett minneskort som dog i samband med datoröverföring och då menar jag DOG. Eller rättare sagt - det blev oformateringsbart. En veckas testande med alla möjliga åtgärder i Mac OS X samt Windows inklusive SDFormatter, GParted Live o.s.v o.s.v gav inget annat resultat än att kortet dyker upp men att det har logiska fel som gör det omöjligt att formatera.

    Testa att formatera om minneskortet med SDFormatter. Hjälper inte det ens utan Z3an hänger sig fortfarande, testa att formatera det med Galaxy S III. Om Z3 fortfarande hänger sig då kortet stoppas i får man nog utgå ifrån att allvarligare fel.
     
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Och har du köpt ett förvånansvärt billigt minne så är det en billig kopia. Då kan vad som helst hända. Googla isåfall typ SanDisk counterfeit och fördjupa dig lite i ämnet, det är gigantiskt
     
  5. roberto99

    roberto99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    SDformatter brukar fixa kinkiga kort för mig. Annars kan man nog gissa att ditt SD kort självdöd.