Problem: Kan inte spara/radera filer i SD kort

Diskussion i 'Xperia Z5 - Allmänt' startad av _Samuel_, 7 nov 2016.

  1. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har i cirka ett år haft ett 64 GB SD-kort jag bland annat sparat bilder och Spotify musik i. Det har fungerat galant till ett par veckor tillbaka. Sedan dess går det inte att spara nya filer eller radera filer från kortet. Enligt informationen i mobilen så ska endast 50 procent av minnet vara upptaget.

    Mobilen hittar fortfarande kortet och man ser alla bilder och filer som finns. Det går inte att formatera om SD-kortet via mobilen.

    Har ni några gissningar på vad som gått på tok? Har funderat på nå slags virus men kan inte tänka mig att jag ladda ner något eller gjort nå annat oskojsigt när kortet plötsligt började krångla.
     
  2. Zastoff

    Zastoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1c
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z5
    Platta:
    Sony Xperia tablet Z
    När jag hade min Z1c hade jag också ett 64gb och fick samma grej visade sig att det gått sönder och då ställer det sig i ett läge som gör att det går bara läsa från SD kortet för att man ska kunna kopiera det man har på kortet till tex datorn
    Mvh Zastoff
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Kortet är felaktigt eller utslitet. Det går bara att skriva ett visst antal gånger till kortets minnesceller. När det antalet överskrids så ställer sig kortet i ett skrivskyddat läge och bevarar den senaste informationen som fanns på kortet.

    Normalt sett så bör inte detta inträffa om man inte använder kortet extremt mycket och skriver nya filer till det flera gånger om dagen. Men blir det fel på kortet kan det kanske inträffa tidigare.