Problem: Kan inte uppdatera rootad Nexus 5

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av loffman, 25 sept 2015.

Taggar:
  1. loffman

    loffman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag har rootat min Nexus 5 med hjälp av Kingroot appen. Nu har det kommit en uppdatering som jag försökt installera utan framgång.
    Står väl ganska klart att det är rooten som ställer till det. Har plockat bort root via appen men går ändå inte att uppdatera.

    Kommer det att fungera om jag fabriksåterställer telefonen?
    Om det inte är inte är lösningen vad behöver jag då göra?

    Har bara rootat via appar innan och har ingen erfarenhet mer avancerade metoder...

    Tips och hjälp uppskattas // loffman
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Många fnyser åt toolkits, men jag har goda erfarenheter av Nexus Root Toolkit. Med det kan man lägga in t.ex. senaste officiella fimrware. Detta till och med utan att behöva totalt återställa. Visserligen är det alltid rekommendabelt att lägga in på rensad och fräsch mobil, men jag har inte haft något problem med mina "dirty flashes".
     
  3. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

  4. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Inte säker på att jag kommer ihåg allt rätt men jag vill minnas följande:

    Gissar att det är en uppdatering via OTA, = direkt ner i telefonen, som du fått. Om JA vill jag minnas att följande gäller:

    När en uppdatering skall installeras via OTA kollas först om partitionen /system har modifierats. Har detta skett installeras inte uppdateringen.

    Om du söker i Google på ”Kingroot android update problem” utan ” , så ser du att du har sällskap av många med samma problem. Jag iddes inte läsa igenom för att hitta en bra instruktion men den finns säkert.

    Om det slutar med att du måste installera uppdateringen via en fabriksbild så är det normalt bara ett problem ; att få rätt drivers för Windows (kör Linux och där behövs inga drivers). Du har instruktioner och fabriksbilder här:

    https://developers.google.com/android/nexus/images
     
  5. loffman

    loffman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanon, tack.
    //loffman
     
  6. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Måste man ta bort alla ändringar i /system? Jag har ju installerat busybox och den lade ju in en del saker. SuperSU har jag avinstallerat med dess egna kommando, men det var inte tillräckligt. Nu när jag inte har root längre så kan jag förstås inte ta bort busybox helt. Kanske enklast att flasha systempartitionen om man vill använda OTA på standardsätt.

    Uppdatering: Det räckte inte att avinstallera busybox och supersu för mig så slutade med att jag flashade systempartitionen. (Har man custom bootladdare måste väl den också flashas.)
     
    Last edited: 6 nov 2015