Kan man inte koppla ihop Galaxy S4Mini med Galaxy TAB-S via USB OTG?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Bo_B, 27 maj 2015.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag köpte en USB OTG-kabel hos Kjell & Co idag. Den har en mikro USB i ena änden (passar in i mina Samsung) och en standard USB hona i andra, dit jag kan koppla den vanliga kabeln från enhet 2.
    Jag tänkte mig att med OTG så skulle det gå att föra över filer mellan enheternas externa SD-kort. Hoppades att de skulle dyka upp som masslagringsenheter i åtminstone den ena Samsung-enheten.

    Men det verkar inte fungera alls, det syns ingenting i ES FileExplorer.
    Vad gör jag för fel när jag sätter denna kabel i min TAB S och sedan kopplar den vanliga sladden mellan telefonen och OTG-kabelns andra ände?
    Skall det inte funka då?

    Om jag kopplar in en USB-sticka i stället för telefonen så fungerar det att läsa/skriva filer på USB-minnet.
    Men jag hade tänkt mig att det skulle gå direkt mellan Galaxy-enheterna...

    Men om jag sedan flyttar OTG-kabeln till telefonen och sätter in USB-minnet så händer inget alls, ingen USB-drive dyker upp..

    Vad är det för fel på telefonen, saknas det någon inställning? Det verkar ju som om telefonen saknar funktionen OTG, fast jag läst att det fanns redan i den gamla S2-an...

    Mina enheter:
    - Galaxy S4Mini telefon med senaste uppdateringarna (Android 4.4.2)
    - Galaxy TAB S (8.4") med senaste uppdateringarna (Androis 4.4.2)
     
  2. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Nej riktigt så fungerar det inte.

    USB OTG heter just USB av en anledning. USB-sticka eller liknande som ansluts till OTG-kabeln fungerar. Ska göra, annars är det möjligt att kabeln eller minnet är defekt.

    S4'an har OTG-funktion så det ska gå. Får du nån indikation somhelst på S4mini'n? Om ja, klicka på den.
    Man ska (!) demontera en OTG-anslutning innan man drar ut sladden/minnet.
     
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det blir inget alls när jag använder kabeln på min S4Mini.. :(
    Däremot när den stoppas in i TAB S så poppar ett meddelande om USB-minnet upp när det stoppas in i honkontakten. Därefter finns USB-minnet att välja som drive i File Manager. Så det är en stor skillnad.

    Efter tips så googlade jag "Galaxy S4 Mini USB OTG" och hittade sidor som handlade om mitt problem. Verkar som om just min telefon inte är OTG-enablerad!
    Man kan fixa det medelst root-ning och specialflash men det vill jag helst inte göra. Får använda WiFi i stället fast det blir betydligt långsammare.
    För att inte tala om vad bökigt det blir att fixa en lokal hotspot på telefonen, ansluta TAB S med WiFi till den och sen köra ES File Explorer på bägge enheterna för att till sist skicka en fil från den ena till den andra.
    Till råga på eländet så kan man med WiFi inte skicka filen till "SD Memory Card" utan bara till "Device storage", det är tydligen något Google lade till i den Androidversion som jag har....
    Device storage är nästan fullt, jag har en 8G S4Mini, men ett 64G SDkort som alltså inte kan ta emot filer utifrån!!
     
  4. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 368
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Går väl att skicka filer med bluetooth ?
     
  5. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jo, det gick. Men långsamt. Problem vid stora filer.