Fråga: Kan någon förklara varför mina två telefoner beter sig så olika?

Diskussion i 'Allmänt' startad av d-b, 1 mar 2017.

  1. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har två Android-telefoner, både med 6.0, A och B. De uppvisar i några avseenden väldigt olika beteende:

    1. Om jag använder Facebook-appen på A och s.a.s börjar uppifrån i flödet och efter ett tag stöter på en extern länk jag vill kolla på fungerar det som förväntat. Däremot, andra gången jag klickar på en länk till en extern källa så hamnar jag i början/toppen på flödet i Facebook när jag går tillbaka. Alltså, första länken och sedan tillbaka så hamnar jag på samma ställe i flödet som när jag lämnade Facebook. Däremot, vid andra klicket så hamnar jag i toppen. På telefon B fungerar andra (och tredje, fjärde osv) klicket som förväntat - när jag går tillbaka hamnar jag på samma ställe i flödet som när jag lämnade.

    2. När jag kör Pokémon Go på B och går ut ur spelet lite kort för att typ skicka ett SMS eller något annat lättviktigt måste PoGo alltid startas om från början när jag återgår dit även om jag bara varit ute ur spelet några sekunder. På B däremot kan jag vara ute ur spelet i flera minuter och göra hyfsat tunga grejor, köra webbläsare, kolla filmklipp, spela musik etc och PoGo är fortfarande igång när jag reaktiverar det.

    Spontant känns ju båda dessa skillnader som minnesberoende - men i första fallet är det ju A som verkar ha för lite minne och B som har tillräckligt medan i andra fallet är det B som har för lite och A som har tillräckligt. Någon som har en annan förklaring än minnesbrist till skillnaden i beteende? Eller som kan förklara mina ointuitiva iakttagelser?
     
  2. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Telefonen stänger appen pga minneshanteringen är för aggressiv, kan finnas inställningar för att justera det men då bör du skriva vilka telefoner det gäller.
     
    jnsson gillar detta.
  3. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Inte telefonen i singular. Det är två telefoner där den ena stänger i ena fallet men inte i andra fallet, och vice versa. Hade det varit samma telefon som stängde resp lät det förbli öppet i båda fallen hade det ju inte varit förvånande utan hade kunnat förklaras av minnesmängd och/eller minneshantering.

    Det är en HTC och en Sony.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det beror nog på att systemen kräver olika mycket minne. HTC:s system och Sonys system kräver säkert olika mycket RAM och hur mycket minne som används vid en viss tidpunkt kan också variera beroende på vilka saker telefonen utför i bakgrunden osv ☺️
     
    bernard gillar detta.