Diskussion: Kemikalieskatten - träder i kraft 1/7

Diskussion i 'Allmänt' startad av bernard, 9 mar 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kemikalieskatten träder i kraft 1/7: https://swedroid.se/skv-ny-skatt-pa...-och-elektronikprodukter-fran-och-med-1-juli/

    Skatten beräknas på varornas vikt och den är 8 kronor per kilo för vitvaror och 120 kronor per kilo för övrig elektronik. Skatten kommer att begränsas till 320 kronor per vara. Skatten blir dock lägre om varan inte innehåller vissa grupper av flamskyddsmedel.

    Varor som väger mer än 2,65 kg, exempelvis Xbox One S, blir alltså 320 kronor dyrare. Exakt hur hög skatten blir beror dock lite på vilka grupper av flamskyddsmedel som används. Telefoner blir i värsta fall endast runt 20 kronor dyrare, surfplattor runt 60kr medan laptops upp till 1,5kg ligger på 120-180 kronor.

    Jag är lite nyfiken på hur det blir i praktiken i och med att skatten tydligen reduceras beroende på vilka flamskyddsmedel som används.


    Vad anser ni om skatten och kommer ni i högre utsträckning att handla utomlands när den träder i kraft?
     
    Last edited: 9 mar 2017
  2. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Hemelektronikkedjorna kommer ta stora smällen för det där.
    Konsumenterna har vant sig med dagens prisnivåer med nästintill obefintlig marginal.
    Att då som butik höja priset kommer bara leda till mer internethandel från utlandet
    Postnord kommer få mer pengar, tack vare alla paket som skall delas ut :P

    Som ett litet enskilt land införa detta innebär inte att tillverkarna ändrar sina rutiner. Vi är blott bara en väldigt liten aktör jämfört med resten av världen.
    Då hade det varit bättre om hela EU hade infört detta samtidigt, på så sätt skulle tillverkarna tvingats ändra rutiner och tillverkningsmetoder.
    Då skulle det handlat om drygt 507 miljoner kunder. På den nivån lönar det sig att ändra tillverkningsmetoder.
    Men inte nu.

    Nu kommer vi troligtvis se fler kedjor gå mot undergången.
     
    Kristy gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det blir intressant att se om skatten är hög nog för att påverka vårt köpmönster. Själv köper jag det mesta på Amazon UK eller DE redan. En högre skatt ökar ju inte direkt incitamenten att handla inrikes.

    Exempelvis Amazon UK och DE har börjat med fraktfritt till Sverige om man handlar för över 39£ eller €39. Nackdelen är att det tar 3-4 dagar med standardfrakten eller ~2 dagar med expressfrakt.

    För en Xbox One S handlar det om ett påslag på 16,5%, vilket är saftigt. Sparar man 320 kronor i ett klick är det väl rätt lockande.

    En tjuga hit eller dit för mobiltelefoner som kostar 6-7k lär väl ingen diskutera, och dessa köper ju många via abonnemang ändå, så telefonförsäljningen bör väl inte påverkas.
     
    Last edited: 9 mar 2017
  4. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    Sant, för mobiler lär det vara shit the same
    Men inte för kedjorna som säljer konsoler, datorer och vitvaror.
    Nischade butiker såsom telenor, telia, tele2 drabbas inte lika hårt såsom Elon, Audio Video, Media Markt osv. Där kommer taket på 320 kr gå in på drygt 2/5 av sortimentet(om inte mer).
    För slutkunden som exempelvis behöver förnya vitvaror i kök och tvättstuga så skulle det innebära en extrakostnad på 1920 kronor.
    I mitt exempel så köper kunden Spis, tvättmaskin, torktumlare, frys, kyl, diskmaskin.
    I sammanhanget är det kanske inte så mycket pengar. Men kunden vill troligtvis inte lägga ut de pengarna på absolut ingenting. Det kommer inte ge något mervärde för de pengarna.
    Inte från tillverkaren, inte från försäljaren. 1920 som extra skatt(som troligtvis inte kommer ses på kvittot).

    Det hade faktiskt varit bättre att bara ha höjt momsen någon procentenhet istället.
    För då skulle extraskatten slagits ut på allting och staten hade troligtvis tjänat mer på det.
     
  5. M3Johan

    M3Johan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Den används som webradio numera
    Att köpa en ny mikrovågsugn kan alltså efter 1/7 bli dubbelt så dyrt som nu. Trevligt.
     
  6. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Njae? Finns det så billiga micros? Kollade för skoj skull på en billig, Andersson, 499:- på Siba och Netonnet, väger 9,5 kilo, skatten skulle då bli 76:- för en sån.
    Även om man hittar en micro som väger 40 kg (320:- maxbelopp) så tvivlar jag på att man får den för 320:-.:)

    Personligen tycker jag att det är rimligt, dåliga (för miljö och hälsa) materialval ska kosta.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är klart att merparten av oss nog inte önskar att produkterna vi använder är dränkta i flamskyddsmedel som anses hälsovådligt.

    Frågan är bara om den svenska modellen är särskilt bra eller på något vis särskilt genomtänkt och om den på något vis kommer att uppnå syftet: reducera mängden flamskyddsmedel.
    • Att för det första gå på vikt och inte mängden medel som används är mycket intressant - hur tänkte man här? Tillverkare av mobiltelefoner kommer ex. inte ha incitament att förändra något eftersom skatten blir så liten.
    • Att för det andra förvänta sig att en skatt i Sverige, vars befolkning utgör 1,3% av EU:s samlade befolkning, på något vis kan förändra tillverkningsprocesser i Asien. Hur resonerar man här?
    • Att för det tredje inte använda pengarna till miljömässiga ändamål. Exempelvis rikta pengarna till återvinning av hemelektronik eller dylikt. Hur ser tankarna ut här?
    Mig veterligen finns det inget som talar för att det här kommer få den effekt regeringen efterlyser. Jag har inte läst om ett enda företag i världen som utlyst att man till följd av en skatt i Sverige ämnar förändra tillverkningsprocessen/reducera eller byta ut de flamskyddsmedel skatten avser. Ej heller har jag läst om något annat EU-land som anser att skatten är något att ta efter (i.e. Sverige föregår med gott exempel-argumentet).

    Enda sättet en sådan här skatt kan förändra något på är om den införs på EU-basis och därmed omfattar samtliga ~750 miljoner EU-medborgare.


    Bieffekten av skatten blir intressant att följa och kan komma att bli kostsam:
    • Utökad utrikeshandel / minskad inrikeshandel
    • Utökad miljöpåverkan till följd av utökad utrikeshandel/privatimport.
    • Utökad administration/kostnader för företagen/högre komplexitet i skattesystemet.


    Finns det något som talar för hur Sverige valt att implementera skatten och i sådana fall vad? Att tanken är god kan vi nog alla helt säkert enas om :)
     
    Last edited: 20 mar 2017
    sydeu, Kristy, Spaderess och 1 annan gillar detta.
  8. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Ja, jag vet inte, ska jag väl säga, jag har ingen egentlig uppfattning om just den här skatten.
    Jag är inte direkt odelat positiv till beskattning överhuvudtaget. Skatt är ett nödvändigt ont och konsumtionsskatter utöver momsen är bara kaka på kaka.

    Kommer det bli mer gråimport? Kanske det, det är förstås inga höga belopp det rör sig om, men en del jagar ju kronor och kan man (läs jag) "spara" pengar genom att importera så gör jag gärna det. Men vi som gör så är fortfarande en liten klick. De flesta handlar ju på som vanligt och en hundring extra är för de flesta ingen stor sak.
    Och därigenom är det ju förstås inget incitament för tillverkarna att ändra sig ...

    Jag tror du har rätt, det är ett slag i luften, i vilket fall om det inte sprider sig, det är väl det man får hoppas på, att fler länder ser att det går att göra, att tillverkare får upp ögonen för det och att tillverkarna ändrar sina produkter. Men det är kanske en utopi att tro det.
     
    bernard gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    precis som med koldioxidskatten så går inte pengarna dom får in till gröna ändamål... detta är så jävla mkt dubbelmoral.. . Faktum är att det kommer bara ge ännu mera press på tillverkare att hitta genvägar med mer omiljlövänliga metoder.
     
    6150, Ploki och sydeu gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Då var det dags för kapitel 2 i den här sagan: Regeringen höjer kemikalieskatten på elektronik i vårbudgeten 2019

    Pengarna är för övrigt fortfarande inte öronmärkta för miljöändamål, utan får användas till vilka ändamål som helst.

    Spelreglerna för inhemska handlare blir ständigt tuffare, parallellt som det är enklare och smidigare än någonsin att importera. Amazon DE har exempelvis fri frakt till Sverige vid en ordersumma på över €39, och deras utbud påverkas varken av kemikalieskatt eller av den antika kassettbandsskatten.

    Man kan tycka att det bara handlar om några kronor hit eller dit, men handlarna har mycket små marginaler och lever på en hög omsättning. Om man fortsatt trissar upp skillnaden mellan inhemska priser kontra EU-priserna riskerar det få stora konsekvenser.

    Sjunker omsättningen till följd av att kunderna i större utsträckning rör sig mot utländska aktörer ökar naturligtvis behovet av högre marginaler på varorna som säljs inrikes, och då uppstår något av en ond spiral.


    En produktkategori det här slår rätt hårt mot är smarta högtalare och smarta skärmar. Jag vet att bland att Sonos redan har problem med det här i Sverige. En annan tillverkare jag talat med hade kontaktat SKV för att försöka reda ut vad kunde göra för att undkomma/reducera skatten, tex genom att införa förändringar i tillverkningen, men det visade sig vara omöjligt.

    Det verkar inte finnas någon tanke på att aktörer inom elektronikbranschen skall ges incitement att minska kemikalieanvändningen/använda mindre farligare kemikalier från första början, vilket ju är otroligt märkligt. Det vill säga utöver att pengarna inte heller är öronmärkta.




    Näst ut är förresten pant på mobiltelefoner: S föreslår pant på mobiltelefoner.
     
    Last edited: 11 apr 2019
    cobben, Kristy och sydeu gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Att dom inte fattar att detta kommer innebära att de kommer använda mer plast istället för metall då det är tyngre?
     
  12. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Så skatten gäller bara i Sverige?

    Jisses, det är Miljöpartiet men t.o.m. de borde fatta hur korkat det vore.
     
  13. inact_0044

    inact_0044 Guest

    Bara ordet kemikalieskatt låter urlöjligt i mina öron, nog för att en sån här skatt överlag är hur idiotisk som helst.
     
    Donadoni och Ploki gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är i alla fall ordentligt svårt att förstå logiken bakom förslaget även om man tar hänsyn till ideologiska aspekter.

    Den enda poäng jag kan se att skatten möjligen kan tjäna ur ett miljöperspektiv är att vi eventuellt kan komma att konsumera något, något mindre.

    Kan ni se någon annan fördel ur ett miljöperspektiv?
     
    Kristy gillar detta.
  15. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    I mina öron låter det inte som något annat än symbolpolitik.

    Samtidigt kan jag tycka det är fel att oroa sig för handlarna i Sverige samtidigt som man importerar alla sina inköp. Vi bidrar ju till handlarnas död om vi mer och mer börjar handla utifrån oavsett kemikaliskatt eller inte.
     
    Tripod och Kristy gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här kommer facit: Miljöskatt slår hårdare än väntat mot handeln

    Mycket riktigt flyttar vi bara köpen och väljer att handla utomlands i stället, speciellt som det blir enklare och smidigare vad tiden lider. Precis vad elektronikbranschen varnade för.

    Klarna satsar stort på Europa och bla AliExpress har redan Klarna-stöd i flera länder. Bara en tidsfråga innan vi kan handla exakt lika smidigt som hemma inom hela EU.


    Det här beslutet kommer utan tvekan att få stora effekter om det ligger kvar.


    Under mandatperioden kommer regeringen också ta ställning till pant på mobiltelefoner. En pant som förstås inte kommer omfatta telefoner som köps utomlands. Rimligtvis kommer inte heller detta att gynna handeln, speciellt inte bland oss som byter ofta och säljer vidare på andrahandsmarknaden, ty panten kommer blåsa upp priserna på andrahandsmarknaden.
     
    Last edited: 27 maj 2019
    Kristy gillar detta.
  17. Tripod

    Tripod Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Samtidigt som ni nämner det förvisso goda med ett försök att styra tillverkningen mot så miljövänliga alternativ som möjligt, eller att effekten ska bli att sådana tas fram, men att utsikterna för detta inte är stora då Sverige är en liten nation, vilket är helt rätt, så nämner flera att ni ofta eller närmast uteslutande handlar från företag utomlands. Det är också ett sätt att sänka svenska företag. :) (Som bekant brukar sådant som drabbar svenska företag även drabba svenska konsumenter i egenskap av anställda respektive medborgare.)

    Varför bidra till den "onda spiral" som ni konstaterar riskerar bli fallet?

    Sedan, bortsett från posten/uppdateringen om vårbudgeten, nämndes inte att skatter av detta slag är exklusive moms; ganska stor skillnad, om än inte i kronor (och obsoleta ören).

    Instämmer i kritiken, konstaterandet, att pengarna inte är öronmärkta. Men som det kommer att se ut i Sverige framöver lär de väl behöva alla pengar de kan ta.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Enligt de spelregler som råder inom en marknadsekonomi vinner i regel den aktör som erbjuder bäst vara/tjänst/villkor/pris. Det är i det närmaste en naturlag som är svår att komma runt.

    Det går därmed inte att hänvisa till det goda samvetet för att rädda någon handel (annat än ur ett filosofiskt perspektiv), precis som inga industrier heller räddades den vägen. Det är främst konkurrenskraften som talar, och det är detta faktum vi har att ta ställning till.

    Det blir samtidigt ambivalent när ett land aktivt verkar för att underlätta handeln inom den gemensamma marknaden, men parallellt inte väljer att konkurrensanpassa spelreglerna internt, utan snarare rör sig i motsatt riktning.
     
    Last edited: 27 maj 2019
    Kristy, Fraz och cobben gillar detta.
  19. Tripod

    Tripod Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jodå, känner väl till vilka mekanismer det handlar om hur närmast lagbundna de är (och vilka beskrivits av t.ex. Adam Smith, när han talade om en "osynlig hand", och även vände sig mot protektionism). Minskad handel med svenska företag skickar förstås en signal tillbaka till de politiker som infört olika skatter.
    Instämmer.
     
    bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Debattartikel: Svensk Handels vd: ”Låt svenska handlare bli vinnare”

    I samband med de senaste rapporterna om att 30 000 jobb är på väg bort från svensk handel lobbas det nu för att b.la ta bort kemikalieskatten.

    De lyfter även fram att handeln flyttar utomlands.

    Det går rimligtvis inte att möta detta på annat vis än att erbjuda lika villkor med övriga EU-länder.
     
    Kristy, ingfre och svenix gillar detta.