Kina mobiler minst 6 tum Topp tre

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Conny1969, 12 mar 2017.

  1. Conny1969

    Conny1969 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2017
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Kinamobiler:

    Lista era 3 favoriter, skriv gärna vad som är plus och vad som är minus.

    Maxpris ca 6 000kr
     
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Xiaomi Mi Max och Mi Mix får betraktas som delad etta i detta segment, just nu och vi har ju gått igenom dessa två i detalj i en del andra trådar (bl.a. den du startade om just dessa modeller).

    Förutom dessa två finns bl.a. Asus Zenfone 3 Ultra (OK, Taiwanesisk men nämner den eftersom den har 6,8-tumsskärm och är snarlik Maxen ifråga om design, färgalternativ och teknik).

    Lenovo Phab 2 Pro är ytterligare en modell även om dess främsta företräde är Tango och att skärmen har högre upplösning (2K) - annars är den en ganska anonym modell utan XDA-support.

    Jag rankar enheterna som följer (det blir mer än topp 3 för att ge bra översikt):

    1. Xiaomi Mi Max. Ja, den är helt enkelt en ytterst bra 6,44-tummare och väldigt välbalanserad helt enkelt (som vi redde ut i den andra tråden).
    2. Xiaomi Mi Mix. Lyxenheten - Ytterst kompetent men inte riktigt samma "bruksmässighet" som Maxen (bl.a. avsaknad av minneskort).
    3. Asus Zenfone 3 Ultra. En "Mi Max XL" med 6,8-tumsskärm, uppgraderad kameramodul (enligt Asus), trimmad ljuddel (enligt Asus). Bootloaderupplåsning blev just tillgängligt för den - dock inga ROMar än.
    4. Lenovo Phab 2 Pro. Project Tango, 2K-skärm/1440p och Snapdragon 652. Dock kritiserad för att den är tung i förhållande till storleken. Kameraprestandan har också varit ett frågetecken. Inget utvecklarstöd från XDA för tillfället.
    5. Huawei Honor Note 8. 6,6-tumsskärm med 2K/1440p och kraftfull hårdvara med Kirin 955 och allt. Frågetecknet är utvecklarstödet i.o.m den CPUn, annars utmärkt bra enhet.

    Skulle jag gradera enheterna som en topp 3 hade det blivit:

    1. Xiaomi Mi Max eller Mi Mix (jag sätter dessa på delad första plats eftersom valet mycket handlar om prioriteringar av egenskaper - båda är mycket bra).
    2. Huawei Honor Note 8 (Bra enhet överlag, kraftfull hårdvara och hög kvalitet etc).
    3. Asus Zenfone 3 Ultra (tänk en Mi Max XL - frågetecknet kring den är framförallt Asus mjukvara - att bootloadern kan låsas upp numera är dock ett gott tecken).

    När det gäller svagheter hos enheterna är det egentligen Mixen som sticker ut lite p.g.a att den saknar minneskortplats (det är ett stort minus i min bok - dock finns 256 GB-versionen som kompenserar). Annars är Asus, Huaweis och Xiaomis enheter i segmentet bra och håller hög kvalitet.

    För min del är bra utvecklarstöd från XDA ytterst viktigt och modeller utan detta får ett rejält minus. Iövrigt ligger prioriteringen på kraftfull men effektiv hårdvara, bra och skarp skärm och generöst utbyggbart lagringsutrymme i korthet.

    Lyxrundan vinns enkelt av Mi Mix, Huawei måste nämnas eftersom de brukar ge fin känsla (t.ex MediaPad M2). Hårdvarumässigt kan man konstatera att Mix och Honor Note 8 är mer flaggskeppsmässiga ifråga om CPU - övriga kör Snapdragon 650/652. Nu måste det dock påpekas att dessa två är fullträffar från Qualcomm - strömsnåla, snabba och effektiva - utmärkt batteritid och allt. Men vill man ha 8xx i enheten är det Mixen direkt som gäller. Eller Kirin 955 i Honor Note 8.

    Skulle jag köpa en ny enhet idag hade jag fortfarande valt Mi Max 4/128. Detta då den har utmärkt XDA-stöd (vilket är mycket högt prioriterat hos mig). Undantaget det ligger Huawei bra till med Honor Note 8 som jag tagit i 128-versionen - jag har också större förtroende för deras mjukvara än Asus (annars är Zenfone 3 Ultra tekniskt bra).

    Min rekommendation är att du tittar närmare på framförallt Huawei Honor Note 8 och Xiaomi Mi Max samt Mi Mix och även lägger till Asus Zenfone 3 Ultra som stark bubblare.

    Valet mellan dessa handlar mycket om prioriteringar av specifika egenskaper snarare än om en indelning i "bättre" eller "sämre". Det är helt enkelt mycket kapabla phablets och de sköter sig överlag bra som sådana.

    Börjar man däremot söka efter "LTE-band X" eller "bästa kameran" och liknande får man tänka om och köpa en Galaxy S 7 eller något. Dessa enheter har inte dessa två egenskaper i fokus även om kamerorna är OK inom mobilkamerans ramar.

    Edit: Doogee Y6 Max är en annan phablet som dock ligger i en klass under dessa men som ger mycket för pengarna. Finns utförlig tråd i forumet om den. Jag betraktar den som en bra "instegs-phablet" för de som vill prova på konceptet men känner sig osäkra på storleken. Däremot är den inte riktigt flaggskeppsmässig idag (kan dock bli det om Doogee släpper en Y7 Max med Helio X30 eller liknande).
     
    vibsp97, Timpppa, Svampen och 2 andra gillar detta.
  3. Conny1969

    Conny1969 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2017
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för mycket bra hjälp i vanlig ordning :)
     
  4. Conny1969

    Conny1969 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2017
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    hej igen

    Kan få tag på Huawei Mate 8 för 3 400kr är det en bra tfn?
     
  5. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Verkar vara ett bra pris. Beror såklart på skick. Telefonen är bra men såklart inte "det senaste" längre
     
    Conny1969 gillar detta.
  6. nilzie

    nilzie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Mi Max, Nubia Z11 Max och Meizu M3 Max. Finns ju Huawei Mate också men tror den är rätt dyr. Undvik skitmärken som Cubot, Doogee, Elephone medmera.
     
    Conny1969 och flipp gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Instämmer. ZTE har även släppt Axon 7 Max nyligen. En annan telefon som kan vara intressant är Qiku 360 Q5 Plus som har Snapdragon 820. Båda dessa är på 6 tum och har väldigt smala kanter vilket gör att yttermått hålls tillbaka. En viktig aspekt är ju storleken på telefonen. Jag tycker egentligen Mi Max, Honor Note 8 och Asus Zenfone 3 Ultra tillhör en egen kategori eftersom de pendlar i gränslandet mellan phablet och surfplatta. En telefon på 6 tum och slimmade kanter är inte så värst mycket större än en normal phablet på 5.5 tum. Jag har sagt det förut, men Mi Max är hopplöst stor och känns mer som en surfplatta än en phablet.
     
    Conny1969 gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om den är ett ny är det väl ett okej pris men begagnad bör du kunna få tag på den för 2-2500 kr.
     
  9. Conny1969

    Conny1969 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2017
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Den är ny, köper den i Peking
     
  10. Conny1969

    Conny1969 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2017
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för hjälpen mina vänner