Klocka för träning

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av wmb, 24 nov 2013.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Kort och gott, jag saknar en klocka på armen. Att ta upp en stor mobil ur fickan blir jobbigt nu för tiden.

    Jag har börjat träna en hel del.

    Eftersom jag inte kan något, alls, om något sånt här, så undrar jag;

    Finns det någon klocka, med pulsmätning, lite för träning anpassad, för mig?

    Ett krav är att den ska fungera även utan koppling till mobilen

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  2. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Skulle tro Motoactv från Motorola är närmaste. Den kan inte ta pulsen på egen hand, man måste bära ett pulseband. Jag har dock inte egna erfarenheter men har läst en del om det. Jag letar också en smartklocka som också passar bra för träning.
    Ha väntat på Sonys SW2, det blev en besvikelse.
    Säg gärna till om du hittar något intressant.
    En ren träningsklocka ska dock finns många olika alternativ. Jag är dock inte intresserad av dem.
     
    Last edited: 25 nov 2013
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Innan idag s trodde jag att man kunde köpa en klocka, utan pulsband, enkelt. Börjar förstå att man måste ha band på sig och då faller konceptet lite tyvärr

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  4. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Ha sett någon android klocka från Kina som kan ta pulsen via en sensor på baksidan av klockan. Men övriga funktioner känndes så där. Priset var rätt högt och det var ett okänt namn på tillvekaren så jag avstod. Tro dock själva tekniken har de kopierat från en amerikansk klocka. Ha glömt om den var någon smartwatch eller inte.

    Så det finns hopp ;)
     
  5. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 119
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
  6. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

  7. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    http://diet.myfit.ca/product-review/best-fitness-tracker-2013/

    Den där Lifetrak där mäter puls och massa annat. Sen vet jag att den har app-stöd och någon modell skall ha blåtand.

    Såg den när jag kikade på Fitbit Flex-recensioner igår kväll. Ett sånt band skall jag köpa idag men där finns ingen pulsmätare.

    Från denna videon:
    <iframe width="853" height="480" src="//www.youtube.com/embed/i9velBlvfZ8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Tack för att du kom ihåg min gamla tråd :-)

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  10. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    MotoActv har jag testats nu

    Får låna tråden igen.

    Nu har jag faktsikt skaffat mig en MotoActv. Jag blev faktiskt mycket nöjd med den och bär den nu dagligen även när jag inte träna.

    Jag tränar i princip bara löpning regelbundet just nu och MotoActv passar utmärkt för det.

    + Egen GPS så man kan köra helt utan mobilen
    + Ha Ant+ radio och kan kopplas ihop med pulsband
    + Bra mjukvaran för löpning, man kan välja många olika parametrar efter eget behov.
    + Bra MP3 spleare anpassad för tränning, kan ge statistik på vilka låtar ge bästa performance t.ex.
    + Mycket lätt att väcka klockan, eller välja ha den på utan bkg-belysning hela tiden under tränning.
    + Kan rotas och få mkt mer funktioner och det finns folk som aktivt jobbar på det (på XDA tex)
    + Ha både Wifi och Bluetooth
    + Inbygd stegräknare som alltid är på.
    + Lågt pris (ca 160 $ på eBay för en ny)

    - Är helt stum :-(. Den saknar högtalare/vibrator och kan inte ge ut någon signal alls utom LED blinkning.
    - Stock ROM kan inte få notification från andra telefoner än Motorolas. Man måste rota den för att få den fungera.

    Personligen kan jag stå ut med nackdelarna och jag är mkt förtjust i den. Så nu har ersatt min vanlig armbandsur. Jag hoppas att jag kan ha den tills den kommer ut någon superklocka på marknad som har inbygd pulsmätare samt överiga "smarta" mobil-relaterade funktioner.:)
     
  11. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Hej, fortfarande lika nöjd med klockan? Funderar på att handla en. $160 skriver du, men fick du betala någon frakt och tull? Hur mycket blev det i slutändan i sådana fall?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
     
  12. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Jo, klockan används dagligen och jag är helt nöjd med den.
    Priset på eBay skiljer mycket och man kan hitta betydligt billigare pris om man har tur.
    Jag betalade 169$ för min, då var det free shipping. Försäljaren satt den som gift (var in säker men tror så gick det till ) så ingen tull för min del. Så jag behövde bara betala 169$.
    Jag tror att det blir tull först när värdet är över 2000kr eller nåt sånt. Så det är inget man behöver oroa sig för.
    Lycka till.
     
  13. MarQz

    MarQz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Den låter ju faktiskt väldigt intressant, kan du köra Spotify på den? Ant+, då fungerar det tex med garmins pulsband?
     
  14. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Kan inte svara på Spotify frågan då jag inte har den själv.

    Garmin pulsband funkar. Skulle tro att övriga bluetooth pulsband funkar också. Den frågar ju om vilken typ av pulsband man vill den kopplas till. Men jag har Garmin själv och inte haft anledning att testa övriga.

    Det finns några tråd på XDA som är aktiva. Där kan man hitta info om just vilka appar går att köra och sånt. Den som jag ibland kolla är denna (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2343322).
     
    MarQz gillar detta.
  15. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Får kika igen då. På de jag hittat kostar klockan $170 cirka men så är det frakt och det står även tullkostnad.

    Har beställt en Omate Truesmart som jag väntar hem. Undrar om det då blir lite tårta på tårta att även köpa denna?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
     
  16. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Jo, det blir en bra match mellan Omate och MotoActv.

    De som du hittade låter rätt dyrt. Var det på eBay du letade? Jag hittade följande som ser helt OK ut
    http://www.ebay.com/itm/NEW-IN-BOX-...807?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35d1aa49a7
     
  17. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Såg ju ok ut, men det här med import charge då? Då sticker det ju iväg.

    Är denna överflödig om man har en Omate tror du?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
     
  18. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Om du köper från den försäljaren blir det 110+26.67+32.57=169.24$ som du betalar. Som jag kan se är det inget mer som du behöver betala. 32.57$ är det ju import charge som du betalar direkt till försäljaren. Därefter ska det inte vara något mer.
    Hittade denna nu http://www.ebay.com/itm/Express-Mot..._JG_Sports_Course_Montres&hash=item2a354ec08c som erbjuder pulsband ihop med klockan. Freeshipping och ingen import charge. Försäljarna från Hongkong sätter ofta värde lägre på varor om kunden vill det. Jag tror inte att det är nödvändigt här, men det är bra att veta att möjligheten finns.

    Om det är tårta på tårta om man har både Omate och MotoActv, beror det mycket på vem man frågar. Jag är ju rätt så snål på prylar od så jag ska nog inte köpa två smartklockor bara för att testa. Men det finns ju många här på Swedroid som skulle köpa in flera av samma typ pryla och/eller byta ut sina grejor på löpande band. De skulle svara definitivt nej till din fråga ;)

    MVH
     
  19. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Låter intressant faktiskt. Vet du om den går att använda som golf gps? Sett att det står golf edition på vissa, men är det en specifik version av klockan eller finns den funktionen med i alla?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
     
  20. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Det ligger tyvärr utanför mitt kunskapsområde. Jag vet att det finns en golf version av MotoActv, men har inte tittat närmare på vad skillnaden ligger. Men det går säkert att googla fram om man försöker.