Diskussion: Köpa begagnad mobil säkert

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ompan, 1 aug 2017.

  1. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    En undran jag har är när folk lägger ut telefoner till försäljning som de har tagit ut med ett abonnemang med tex Halebop eller liknande. Vad har jag som köpare för skydd egentligen om jag köper telefonen? Det räcker ju med att säljaren blir på obestånd och vips så spärrar operatören mobilen eftersom betalningen uteblivit. Är det någon som vet hur man kan skydda sig mot detta? Eller är det bara en risk man tar och får leva med det?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Det kan du inte. Du får köpa från en säljare som du litar på.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan man inte kontakta operatören, uppge IMEI och fråga om den finns på avbetalning? Låter dock lite omständigt då man förmodligen kommer behöva kontakta samtliga operatörer som säljer telefonen eftersom många inte brandar dem längre.

    Vid köp av begagnade fordon finns ju i alla fall möjlighet att göra en kontroll: http://www.transportstyrelsen.se/frs
     
  4. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Visst är det så? Då har det inte heller någon betydelse oavsett hur många köpekontrakt man upprättar.
     
  5. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Ja det tänkte jag också på om man kunde kontakta operatören, men jag tror är faktiskt inte de kommer bry sig. Ska nog ringa någon och höra, ända kruxet är väl att den första personen som svarar lär inte kunna svara på det så man kommer bli omkopplad 14 gånger [emoji3]
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    I TS situation så är den ju köpt på avbetalning så verkar lite onödigt. ;)
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Spärrar verkligen operatören mobilen? Det är väl abonnemanget som spärras om säljaren inte fullföljer sitt åtagande?
     
  8. waco2006

    waco2006 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 Pro
    exakt mobilen blir aldrig spärrad om den inte blir anmäld stulen vilket opertörerna inte gör
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Inte helt säkert.
    https://swedroid.se/forum/threads/operatoererna-har-spaerrat-min-telefon.120570/
    https://swedroid.se/forum/threads/ej-registrerad-pa-naetverk-mobil-koept-pa-blocket.95133/
    https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/499992-unga-pistolhotades-tvingades-utpressa

    Osv..

    Antingen litar man på säljaren (med vetskapen om att man kan bli blåst) och kan tänka sig köpa begagnat, eller så köper man nytt.
     
    jnsson gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast i samtliga av de fallen verkar det handla om telefoner som blivit köpta med falskt ID-kort eller stulet ID-kort. Bedrägerier helt enkelt. Det verkar inte gälla telefoner där köparen inte betalat räkningarna.

    Men det är klart att man kan riskera att köpa en telefom vars IMEI blir spärrat efter att man köpt den om telefonen är inandlad med falskt ID/kapat ID. Det tar ju ett tag innan den utsatta blir varse om det och gör en polisanmälan.
     
  11. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Jag köper enbart beg via Swec, Trad, Swedroid.. Känns mycket säkrare..

    Blocket händer ibland, om det är under 500:-
    Annars får man helt enkelt åka dit eller mötas upp
     
    bernard gillar detta.
  12. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Köpte här om dagen en iPad Air 2 via blocket, åkte dit.
    Men då hade killen som sålde den kollat med Apple hur han skulle gå tillväga..
    Toppen! Så dem hade berättat allt om "hitta min iphone" konto osv.. Annars är det så många som säljer utan att kolla upp detta, som är = problem
     
  13. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Ok om operatören inte spärrar mobilen ifall inte köparen fullgjort sitt åtagande så är det ju ganska riskfritt så länge man kollar att personen man köper av är samma som står på kvittot/abonnemang. Sen kan ju personen i fråga utföra ett bedrägeri ändå genom att anmäla telefonen stulen för att få ut en ny genom försäkringen, men då borde ett köpekontrakt förhindra det.
     
  14. Gatzuaa

    Gatzuaa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte om man får nämna andra företag som säljer begagnade mobiler via nätet osv. Ett tips är ju att kolla upp så inte IMEIt är blacklistat iaf via gratis tjänster.
     
  15. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Kanske dags att göra en artikel om att köpa/sälja sin mobil :)
    Finns kanske redan?
     
    bernard gillar detta.
  16. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Derv borde väl gå att be om kvitto?
    Där borde det stå om telefonen är köpt på avbetalning eller om den är köpt kontant?

    För dne delen, är mobilen pantsatt när man köper telefon på avbetalning?
     
  17. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Så här sa de på Halebop när jag frågade de idag, obs konversation börjar nerifrån.


    Hej, här kommer en kopia på din chattdialog med Halebops Support. Om du har fler frågor så är du välkommen att höra av dig! PS. Du kan inte svara på detta e-post meddelande.

    Det var så lite, välkommen tillbaka om du har fler frågor eller funderingar!
    Ha en trevlig dag!

    ==================================================
    Tidigare konversation i ärendet:
    2017-08-01 16:52:23
    Tack för hjälpen.

    ==================================================
    2017-08-01 16:52:18
    ok tack då vet jag det!

    ==================================================
    2017-08-01 16:47:59
    Man behöver inte notifiera oss, men skriv gärna någon form av kvitto så att nuvarande ägare inte kan komma och försöka påstå att den blivit stulen eller liknande. Skulle nuvarande ägare inte betala sina fakturor är det bara abonnemanget som påverkas, inte telefonen :)


    Bra saker att skriva på kvittot är tex telefonens IMEI-nummer, vem som säljer, vem som köper, telefonens befintliga skick samt båda parters underskrifter. Konsumentverket har säkert fler tips som kan vara bra att tänka på :)

    ==================================================
    2017-08-01 16:42:51
    tack

    ==================================================
    2017-08-01 16:42:16
    Hallå där och välkommen hit! Ett ögonblick så ska jag kika på detta :)

    ==================================================
    2017-08-01 16:41:51
    hej, jag har sett en telefon på blocket som en person vill sälja och jag är sugen på att köpa den här i min hemstad. Den är köpt genom Halebop och är förmodligen köpt genom abonnemang. Jag ska bara köpa telefonen och inte ta över abonnemanget.

    Min fråga är om det är möjligt och om man måste notifiera er om det? Och vad händer om personen som säljer telefonen slutar betala räkningarna. stänger ni av abonnemanget och spärrar även telefonen eller är det bara abonnemanget som stängs av?
     
    bernard gillar detta.
  18. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Nu är det såhär, jag är på väg att åka till en person här i min hemstad för att eventuellt köpa två iphones, en 7 och en 7 plus båda med 32GB till priset 8500! Ja det låter som en sjukt bra affär men jag är ändå lite nojig trots att jag har fått allt svart på vitt att det är grönt, det är oplomberade kartonger och jag har fått bilder på mailen på baksidan av kartongen och kvitto. Imei stämmer överens och namnet på kvittot stämmer överens med namnet på adressen jag fått. Telefonerna är köpta genom halebop med studentrabbat där hon betalar 200 i månaden för telefonerna, styck alltså. Jag har kontaktat halebop och kollat imei och det var inte stöldspärrat och jag frågade även om det var personen i fråga som stod på abonnemanget och det var också grönt.

    Nu är inte affären gjord än men jag får ändå en känsla av att det är något som är för bra för att vara sant här. Har jag inte gjort allt i min makt för att kontrollera köpet och personen? Jag har även upprättat köpekontrakt.

    Har jag missat något?
     
  19. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Kan räknas som ett bedrägeri när hon slutar betala 400kr/mån för telefoner hon inte har och Halebop ledsnar så kan dessa IMEI-blockas.
    Spelar ingen roll vad för kvitton ni skrivit. Sker det så har du två dyra iPod touch.
     
  20. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Jag har kopierat in min konversation med Halebop i mitt tidigare inlägg och där sa de att om hon inte betalar sina fakturor så spärrar de av abonnemanget och att telefonen inte påverkas. Sen så gav han mig rådet att upprätta ett köpekontrakt så hon inte kan anmäla telefonerna stulna sen.


    Se här:

    2017-08-01 16:47:59
    Man behöver inte notifiera oss, men skriv gärna någon form av kvitto så att nuvarande ägare inte kan komma och försöka påstå att den blivit stulen eller liknande. Skulle nuvarande ägare inte betala sina fakturor är det bara abonnemanget som påverkas, inte telefonen [emoji4]

    Bra saker att skriva på kvittot är tex telefonens IMEI-nummer, vem som säljer, vem som köper, telefonens befintliga skick samt båda parters underskrifter. Konsumentverket har säkert fler tips som kan vara bra att tänka på [emoji4]