Fråga: Köpa eller ej?

Diskussion i 'Xperia XZ1 Compact' startad av Skuggvarg, 5 jan 2018.

  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Behöver lite köprådshjälp här.

    Såg länge fram emot denna compact men när den väl kom blev jag avskräckt från köp dels pga formatet som återigen var väldigt kantigt, dels var plattorna i toppen och botten av metall och hade väldigt vassa och obekväma kanter som gjorde mobilen obehaglig att hålla. Senare läste jag även att kameran tydligen hade problem och producerade dåliga bilder.

    Nu finns den som månadens mobil på Comviq och då blir ju priset väldigt lågt, så det lockar mig att uppgradera men de ovan nämnda sakerna gör att jag fortfarande tvekar. Jag vill därför höra hur ni har upplevt dessa saker? Flera har klagat på att den kantiga formen ger väldigt fula nötningsmärken på byxorna. Rent spontant är jag väl mer för rundade former i stil med Samsung, men eftersom jag vill ha så liten mobil som möjligt har jag i princip ingenting att välja på. Eventuellt kommer det en Galaxy S9 Mini men det går ju inte att lita på.

    Jag undrar också hur stabil mjukvaran är, om det finns några störande buggar som påverkar upplevelsen mycket och inte har blivit åtgärdade än.

    Oavsett vilket tänkte jag vänta med köp tills den stundande mobilmässan är avklarad.
     
  2. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Nog klokt vänta hursomhelst. Många har ju ett skydd ändå som tar bort kantigheter och känsla av materialval. Men kanske intedu?
     
  3. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Nej, inget skal för mig. Huvudsakligen för att jag inte vill göra mobilen tjockare och bredare än den redan är. Skal är mest i vägen för mig.
     
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Släng på ett skin? Rekommenderar dbrand.
     
    bernard gillar detta.
  5. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Helst vill jag slippa hålla på med sånt. Dbrand hade dock inget för just compact. Skins verkar dessutom bara täcka själva skalet men det är metallplattorna på toppen och botten av mobilen som skapar problem för mig. Bland annat.

    Fortfarande är det ingen som egentligen har försökt besvara något av det jag skrev i mitt första inlägg.
     
  6. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Jag kör med skal, typ TPU och är jättenöjd... Inga irriterande buggar, allt flyter fint. Tycker kameran funkar bra också, kör mest Open Camera men varvar med stock en del.
    Har haft Z1C, Z2 (jobb) och Z5C innan.
     
  7. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Jag är iaf nöjd med vad luren presterar, har haft Z1C och Z3C innan och var väldigt nöjd med dessa lurar oxå.

    Ja, ZX1C är kantigare än sina föregångare, men använder originalfodral från Sony och det funkar bra. Att den blir 2 mm tjockare med fodralet stör mig inte, och med enbart skal blir den kanske 1 mm tjockare.
     
  8. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Tjocklek stör inte, däremot är jag kinkig med att skal kan göra mobilen bredare eller högre.

    Är generellt sett positiv till Sony som tillverkare men negativ till kantiga former. Gillade XAs design.