Fråga: Köpa Note?

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Burbruee, 29 maj 2012.

  1. Burbruee

    Burbruee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ni som inte orkar läsa kan helt enkelt hoppa till sista stycket för att läsa några frågor jag vill ha svar på.

    Undersöker just nu vilken som ska bli min nästa mobil. Har länge trott det skulle bli Galaxy S3 men nu är jag mer tveksam. Dessutom är Noten riktigt prisvärd just nu.

    Jag har idag en Nexus S och är ganska nöjd med den egentligen. Prestandan duger fullt ut till det jag använder telefonen till och den klarar 720p helt utan lagg med DicePlayer. Ibland kan systemet kännas lite småsegt, men vet inte om det beror på telefon eller android. Det som stör mig egentligen är att skärmen känns inte tillräcklig längre, den känns för liten dels för att kolla film/serier men särskilt webben är jobbig. Detta eviga zoomande. Har även börjat köra lite remotecontrol av PCn från distans med Splashtop Remote och då hade det varit fint med en lite större skärm. Har dessutom börjat leka med att ändra DPI-inställningar/Tablet mode och då känns skärmen ännu mindre.

    Hade först mina ögon på Galaxy Nexus, en mobil som likt min egen ligger i framkant vad gäller utvekling av ROMar, modifikationer och allt annat kul. Den är relativt billig och har den där lite större skärmen jag eftersöker. Sen utannonserades S3 :money:

    Jag är egentligen inte riktigt förtjust i software-knapparna som följer med stock ICS som vi finner på Galaxy Nexus istället för touchknappar på enheten. Därför blev jag glad av att se att Samsung vågar gå emot detta med S3. 4.65" på Nexus med mjukvaruknappar vs 4.8" på S3 utan knappar som tar upp skärmyta. Och ja, jag vet att det går att autogömma när det inte används, men jag föredrar ändå utan.

    Egentligen var väl allt klart, det skulle bli S3. Ny, fin mobil med bästa (?) prestandan som går att få för pengar just nu och en väldigt mycket större skärm än nuvarande 4" på Nexus S.

    Valde att kika lite på Note bara för sakens skull.. Den lite större skärmen på Note har avskräckt mig en tid, att den skulle vara alldeles för stor, att mobilen inte skulle få plats i fickan, den skulle vara för tung och/eller klumpig.. osv. Men har också kommit på mig själv på senare tid med att jag gärna vill föra anteckningar ibland, man får en idé i skallen mitt under dagen på jobbet som man vet man kommer glömma. Hade varit fint att snabbt och enkelt anteckna detta på mobilen så kan man kolla igen när man kommer hem. Diverse anteckningsprogram som använder touchtangentbordet har jag testat men det känns väldigt långsamt och omständigt. Jag vill rita på skärmen med en penna. Känna mig fri och inte begränsad till de tecken som finns på tangentbordet. Ibland kanske behov finns av att rita något.

    Så just nu har jag fått upp intresse för Noten också, står mellan den och S3. Får ut och känns på den i verkliga livet på elgiganten eller liknande och bestämma om det är för stor eller inte.


    Lite frågor då till er insatta Note-ägare:
    • N7000 har Super Amoled HD-skärm, och likt Nexus/S3 har den högre upplösning än S2. 1280x800(/720) men samma prestanda som S2 i övrigt utöver något högre klockad cpu (gpu är samma klocka om jag fattat det rätt)

      Min fråga är då: Hur presterar den? Klarar den av att skyffla undan alla extra pixlar när det blir lite mer krävande? Känns som att SGS2 borde prestera bättre då det är färre pixlar och väldigt lika specifikationer.. Med andra ord, håller den fortfarande måttet idag och en tid framöver eller bör man invänta en uppföljare om en sådan kommer inom en snar framtid?
    • Vänjer man sig snabbt vid den stora skärmen och går det att skriva t.ex sms med en hand?
    • ICS-uppdatering har nyligen kommit till Note. Ni som har testat, hur känns det? Kan man "leva" med samsungs TW-interface eller är det värt att roota och köra in något annat? (har hemska minnen från HTC Sense så är alltid väldigt skeptisk till tillverkares egna interface.. därav blev det en nexus sist)
    • Är Noten krånglig att roota och flasha? Jag läser massa om risker att flasha vissa roms och att man kan bricka telefonen hit och dit. Om man jämför med min Nexus eller tidigare än så, SE X10 Mini Pro så var det bara att köra CWM -> wipe -> flash. Skiljer detta sig på Note?
    • Om man flashar in någon annan rom, brukar S-Memo medfölja eller går det att få med, så man kan fortsätta föra anteckningar på ett smidigt sätt?
    • Finns det några härliga silikonskydd till Noten? Nu vet jag inte hur Note känns i handen ännu men iaf Nexusen är halare än tvål och glider lätt ur.
    • Andra tillbehör såsom bordsställ, går det att köpa som passar till Note? Vill kunna ha telefonen stående på skrivbordet helst då i porträttläge när jag kör spotify eller läser dokument.
    • Hört lite blandat om batteritiden, men mestadels positivt. Min Nexus har jag nu fått sluta streama musik med då batteriet är tömt innan lunch. Har nu en väderwidget som uppdaterar sig varje halvtimme och stängt av övrig sync av twitter osv, kanske 30 minuter surf runt middagstid och batteriet klarar sig trots detta knappt till dagens slut. Och ca 25% ljusstyrka. Kommentarer om Notes 2500mah? Klarar man sig lätt en dag med det större batteriet eller suger skärmen kraft så det blir ungefär +/-0 mot en "normal" smartphone med medelanvädning av datatrafik?
    • Går det att fixa BLN (Backlight notifications) till Note? Då den saknar lampa som lyser när sms/mail kommer. Går att fixa genom kernel med BLN-stöd på min Nexus som inte heller har någon.



    Tack på förhand.
     
    Last edited: 29 maj 2012
  2. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Prestandan är grymt bra. Dom allra mest grafiskt avancerade spelen(som t.ex Shadowgun) flyter på hur bra som helst och det går att kolla på film i 1080p med 20-25mbit/s bitrate utan problem. Både film och spel ser förövrigt helt underbara ut på skärmen <3.

    I början tyckte jag hela Noten kändes helt enorm, men vande mig snabbt vid den. Nu känns alla andra enheter helt pluttiga i jämförelse. Skulle absolut inte kunna gå tillbaks till mindre skärm. Att använda skärmen med en hand funkar till vissa saker, men oftast behöver man använda båda händer.

    Gällandes batteritiden så är den helt monstruös. Aldrig upplevt så bra batteritid på en smartphone förut. Haft både en Desire och en Galaxy S innan och dom behövde jag ladda varje dag, Noten behöver jag bara ladda var 3:e dag ungefär. Då har jag WLAN eller 3G på hela tiden samt några apps som automatiskt uppdaterar sig i bakgrunden. Använder den själv rätt mycket då också till en del surf, spel, film, musiklyssning och kanske nåt samtal. Kör skärmen på 50% ljusstyrka.
     
  3. D2N2

    D2N2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Skärmen och prestandan är super vid spel och film . Storleken är inget problem, du kan använda den med en hand, du lägger den på lillfingret istället för att hålla runt den, men det beror ju på hur stora händer du har.

    Att batteri tiden är så extremt mycket bättre än andra smartphones håller jag inte med om, något bättre men jag måste ladda den varje dag. Hur någon lyckas att bara ladda var 3:e dag är för mig en gåta :)

    Håller med om att noten är ett ekonomiskt bättre köp än sgs3. Vad du måste besluta är om priskillnaden och storleken är viktigare än de nya funktionerna i sgs3.

    Jag har inte testat sgs3 än, men men idagsläget säger jag att noten är ett bättre köp.
     
  4. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Jag hade en galaxy nexus innan. Där var det grymt enkelt att byta rom. Lite krångligare på note men det är bara att se till att du flashar och wipar me abyss kernel och inte alltså från stock kernel.
    Du vänjer dig vid skärmen.
    Grymt nöjd, även fast jag gillar byta relefon så rekommenderar jag den starkt.
    Jag har 55% batteri kvar nu sedan 8 imorse. Skulle aldrig nexusen klara.

    Edit: kan tillägga att jag hade sgs 2 innan nexusen och note är grymt mycket skönare.
    Hoppas du blir nöjd med valet.
    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 30 maj 2012
  5. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Noten börjar få TW-detaljer från SGS3 portade också. Prestandan är bra, och batteritiden är ungefär 50% bättre än SGS2 och andra telefoner med ca 1600 mAh. Precis som förväntat. Sen påverkar såklart rom och dumma appar en hel del. Känner att jag använder mobilen hela dagen sporadiskt utan att tänka på batteritiden eller att hushålla med det alls. Den klarar sig alltid en hel dag. Hushåller genom att stänga av wifi och se till att inte spela mycket, inte låta skärmen stå på mycket osv, så klarar den lätt 2 dagar o lite till.

    ICS-uppdateringen är suverän men har sina barnsjukdomar. Som med alla Samsungmobiler får man vänta ungefär ett halvår innan original ROM:ar mognar. Under tiden utvecklas ROM:ar på XDA hejdlöst och givet ett halvår är dessa betydligt bättre än vad original nånsin kan bli. I dagens läge tycker jag Rocket Rom eller Kingdroid speedmod kernel är den bästa kombinationen och det är redan väldigt bra. Bra flyt, bra prestanda, bra kompatibilitet och stabilitet. TW från SGS3 också.

    Pennan är riktigt härlig att använda, men får för min del betydligt mindre användning än väntat. Det fungerar som det ska i alla samsungs TW-ROM:ar men inte i CM9/AOSP; där fungerar det att rita, men varken knappen eller tryckkänsligheten fungerar. Däremot förstår Android att du ritar med penna och inte fingret, så du kan använda andra anteckningsappar än S-Note t.ex.

    Flashandet fungerar väldigt enkelt, precis som du beskrev. Finns för närvarande en skara kernels som det finns en minimal risk att bricka med men det är bara att använda någon annan buggfri kernel när man flashar. Problemet är nog löst inom en månad skulle jag tro.

    Kameran är bra på Note, tyckte mig se en liten förbättring i färger jämfört med SGS2. Så egentligen har Note en väldigt bra kamera som inte behöver skämmas. Men det är tyvärr en trögare kamera jämfört med SGS3s omedelbara tagningar. På den punkten får Note se sig slagen. Även i kvalitet borde SGS3 vara bättre.

    Tillbehör finns det massor av och har för mig att jag sett ställ på ebay och en sida från england (mobilefun.co.uk tror jag det var). Svenska återförsäljare har inte särskilt mycket att erbjuda tyvärr. Kanske lika bra då det är så otroligt mycket billigare från utlandet. läderskal, flip-covers osv kostar ofta under 100 kr och för finare grejer nästan alltid under 200 inkl frakt på ebay t.ex. Finns trådar fulla med rekommendationer här på forumet.

    Sammanfattningsvis: Notens skärm gör att jag inte ens känner det minsta begäret av SGS3. Prestandan är i stort sett outnyttjad redan med en Note om man inte kör mycket 3D-spel. Batteritiden borde vara snarlik med viss fördel till Note. Dessutom är den prisvärd nu. Är du en 3D-gamer så köp SGS3. Mycket foto? Köp SGS3. Annars köp en Note.
     
  6. Burbruee

    Burbruee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Aaaah, suget efter en Note har ökat allt mer över kvällen, hängt som en tok över youtube haha. Jag tror jag kommer bli supernöjd med en Note!

    http://www.youtube.com/watch?v=fs0FcppJ_tw&feature=plcp
    Köper nog mig ett sånt där BT-tangentbord också. Verkar tufft.

    Och för att besvara några av mina egna frågar så finns här ett ställ: ebay och risk för brick har alltså något med kerneln i de ICS-romar som ligger ute att göra som jag fattar det.

    Tack för svar!
     
  7. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Precis men jag gjorde såhär för säkerhet när jag skulle byta room, downgraderade från ICS till GB, la in cf-root och cwm, bootade recovery, flashade abyss kernel, går bakåt i cwm, och tar reboot to recovery i advanced, då kan du ta wipe, sedan flasha rom / gapps om de behövs.

    Goodluck! :)
     
  8. alle_p

    alle_p Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!
    Undrar om det är lönt att köpa en Note 2012?? Priset ligger på 2999 nu och kanske sjunker lite under mellandags eller januari rean.
    Håller den några år till?
    Om inte, vad ska man ha då i ungefär samma prisklassen?
    /Alex
     
  9. tonii

    tonii Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej, jag antar att det är en Galaxy Note II du menar då den släpptes 2012. Den verkar säljas fortfarande för ungefär det pris du anger. Personligen anser jag att det är ett okej pris för den telefonen. Rent prestandamässigt håller den säkerligen ett par år till, men det beror såklart vad du har för krav. Jag sitter t.ex. på första Galaxy Note än och ser ingen större anledning att köpa en ny telefon så länge den fungerar bra.

    Om det mot förmodan är den första Galaxy Note (om någon butik av någon anledning har kvar den i lager) du menar så är den absolut inte värd 3k i dagsläget.