Köpa ny tv

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av maxin, 8 okt 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 761
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, helt klart bra poäng. Det blir så klart alltid prisjusteringar när nya modeller annonseras.

    För mobilerna gäller samma sak, fast februari/MWC i stället.
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag skulle kunna hoppa på OLED tåget redan idag, men om man vill ha en TV som håller i 10 år är det nog bättre att vänta till 2018 lineup främsta skälet är kanske stöd för föer HDR standarder då det finns en mängd olika och vi idag inte riktigt har enats om någon att använda...Varje ny panel generation får bättre livslängd och mindre problem med burn ins osv... tror nästa årets line up kommer vara betydligt mer ljusstarka också...
     
    bernard gillar detta.
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 445
    Mottagna gillanden:
    3 236

    MINA ENHETER

    Dom sålda en LG oled 65"på Elgiganten för 25000kr:)
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ja det är nog framförallt 65 tummarna som kommer gå ner nästa år förhoppningsvis, 55 var ju den vanligate storleken för 5 år sedan men nu när folk vant sig med det vill dom öka till 65 tum då man hela tiden vill ha större (inklusive mig själv). 55 tummarna idag är sjukt mer prisvärda.. om man nöjjer sig med 55 tum. Ironiskt nog får man ju iofs bättre bild /DPI med 55 tum... så det beror lite på hur nära man sitter...
     
  5. berglake

    berglake Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Är i samma sits.men är skeptisk till livslängden på dagens tv,en bekant köpte en samsung tv 2014 för ca 10k och den har redan fått gråa fläckar när det är vit färg som visas.
    Pratade med Sony om livslängden och fick till svar att dagens tv har en livslängd på ca 5 år.

    Så vete tusan om jag vill köpa någon tv.Det verkar som det är köp o släng med dagens produkter.
     
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 445
    Mottagna gillanden:
    3 236

    MINA ENHETER

    5 år, herregud vad har hänt?
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    5 år är för kort... det blir alltid längre... för det tar tid innan det sker stor teknikskiften i tv branchsen,
    Efter 4K OLED HDR vet jag inte va nästa grejj blir..lär dröjja länge förmodligen...
     
  8. berglake

    berglake Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Det stämmer med tekniken men hållbarheten verkar vara kort.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Beror nog vilken prisklass... över 20k.. kan du räkna med att det håller längre
     
  10. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Man ska inte tro på allt vad folk säger, speciellt från ett företag som vill sälja och dessutom brukar kundservice veta mindre än pålästa konsumenter. OLED panel har livscykel på ca 100 000 timmar = ca 10 år. LCD/LED varierar mellan 100 000 - 150 000 timmar. Vid normal användning så håller Tv:n minst 10 år om inget fel på tvn uppkommer. Ljusstyrkan kan förkorta livscykeln på panelen. Har Samsung LE-40M61BX 40" LCD TV som köptes 2005 när plattTV var nytt, efter 12 års tid fungerar TVn fortfarande utan problem. Beräknad livscykel på platt TV den tiden var på ca 50 000 timmar = 5 års tid.
    Har svårt att tro att TV efter 12 års tid senare har sämre hållbarhet än 12 år sen.
     
    polar590 gillar detta.
  11. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag har fortfarande kvar min Kuro from 2008 :) kostade 35 000 ny och jag är fortfarande lika nöjd. Frestelsen att byta ut den mot en oled börjar dock krypa på.
     
    polar590 gillar detta.
  12. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    I Japan testar man väl redan sändningar med 8k har jag för mig.
     
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 445
    Mottagna gillanden:
    3 236

    MINA ENHETER

    Vore ju trevligt om oled 65" gick ner i pris:)
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Kommer dröja länge innan 8k material blir tillgängligt. Behovet för det är också ifrågasatt. Blir extremt stora filer.. Kommer nog dröja innan priser på lagringsmedia har kommit ikapp sol möjliggör eventuell övergång till 8k. Vi har fortfarande inte fått över till 4k ännu så köper man en 4k oled med stöd för ett antal hdr standarder är man nog safe för 7 till 10 framåt.
     
  15. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    exakt samma sa man när 3D 1080p kom. köp nu så är du safe 10 år, kommer att dröja läänge innan det kommer något nytt format. samma sak upprepades när 4k kom. köp nu, nu kommer det inget nytt på minst 10 år. du får nog räkna med att det kommer något nytt inom 3 år som din oled inte har stöd för. eller att du har inbränningar, skuggor eller något annat som gör att du vill byta tv. tillverkarna är mycket skickliga idag att få dig att konsumera mera, alla måste köpa nytt hela tiden.
     
    Droid82 gillar detta.
  16. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    jag vet att Philips just i dagarna bytt serviceleverantör så problemet med långa reparationstider borde bli mycket bättre. den förra firman brydde sig inte speciellt mycket om att göra reparationerna.
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Du ska veta tiden går snabbare än vad man tror. Jag hade sparat 35 000 för att köpa LGs första oled tv 2012. Den kosta då flera gånger mer än vad jag trodde och blev en Panasonic plasma istället.
    Nu fem år senare börjar priserna bli bättre om man nöjjer sig med 55 tum. Hdr är viktigare än upplösning så dettq är något viktigt, så tråkigt för de som köpte tv innan Hdr började för 2 år sedan.

    Inte mkt kommer hända mer än förfinade oled paneler och bildbehandling.

    Nästa stora skifte blir MicroLED TV vilket verkar idag bara svårt att få kommersiellt. Apples satsning på tekniken kommer sannolikt påskynda utvecklingen av tekniken.

    Så ja I tv världen brukar de dröja 7 till 10 år innan det blir bättre att uppgradera. Köper man en tv under 20 lök kommer din tv inte åldras lika bra som de än dyra därför jag hellre köper de dyrare och dom håller dig längre.
     
  18. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    exakt så har det sagts mellan varje ny "måstefeature". du pratar om 2012, jag kan se betydligt mycket längre bak än så.

    Sen skulle jag faktiskt vilja syna ditt påstående att HDR är viktigt. gemene man som köper sin tv på el-ladan bryr sig mer om utseende och pris samt storlek än ev HDR. ännu något i stil med det revolutionerande 3D om du kommer ihåg. jag undrar, hur många tv säljs med 3D idag?
     
    Last edited: 2 dec 2017
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    För att förtydliga.

    HDR är mer viktig än steget från 1080p och 4k. Man behöver sitta ganska nära tvn för att se skillnad på 4k medans HDR hat dramatisk effekt.

    4k är igentligen bättre för smarta telefoner som man sitter nära och som man också kan använda som vr.

    3d var en fluga men det kommer dock komma tillbaka fast då i en form där man inte behöver använda glasögon. För det krävs nog 8k.

    Som sagt köper du en oled 4k HDR tv I i premium segmentet nästa år så kan du nog känna dig lugn bra åtminstone 7 år.
    Vad som främst kommer hända under tiden är inte förbättringar utan den stora utmaningen med oled är att få ner priset och det går långsamt speciellt då alla oled tv paneler idag tillverkas av bara en fabrik och en leverantör som har patent på detta.

    Verkar som vissa har en övertro på vad som händer i tv branschen på fem år. Allt handlar om timing nästa år är absolut tillfälle att köpa oled tv som du kan ha i 7 år eller mer för att sedan kunna uppgradera till nästa stora genombrott vilket kan vara MicroLED TV.
     
  20. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Elg har lgb7 för 14995 nu. Netonnet har den för 13995. Men har inte Elgiganten lägsta prisgaranti? Stt dom sänker priset till netonnets priser ?