Fråga: Köpråd - Prisvärd laptop

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Droid55, 29 okt 2015.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Försöker hitta en billig laptop till min pappa. Han kommer använda den till maila och surfa.

    Önskemål:
    • 15-tum skärm eller däromkring
    • 2 st USB-kontakter
    • Bakgrundsbelyst tangentbord - verkar svårt i prisklassen
    • Minneskortläsare
    Pris runt 2-3 tusen kronor.

    Finns det?

    Sökt på Prisjakt.nu men får inga resultat under 4 tusen kronor.

    Svårt att få bakgrundsbelyst tangentbord för 2-3 tusen kronor?
     
    Last edited by a moderator: 28 nov 2015
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Är begagnat helt uteslutet? Man borde kunna hitta nåt billigt på tex Tradera.
     
  3. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 359
    Mottagna gillanden:
    738
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Tror det helt enkelt faller på belysningen. Det där är ingen instegsgrej.
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag vet inte. Han har inte bestämt sig för köpa ny än, men han behöver så småningom. Tänkte jag skulle hitta någon intressant laptop till honom. Han är väldigt emot att köpa begagnad elektronik pga. gjort dåliga köp förr i tiden.

    Jo, det gör ju det. För annars finns det massor av laptops för 2-3 tusen kronor. Får se hur viktigt det är för honom. Han ser dåligt och tittar på tangenterna när han skriver, så det vore helt klart önskvärt.
     
    Last edited by a moderator: 29 okt 2015
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Bumpar tråden. Hoppas på förslag. Ni kan bortse från bakgrundsbelyst tangentbord eftersom det knappt finns i denna prisklass.

    Tänkte att vi kanske ska passa på att köpa under mellandagarna men behöver då en susning om vilken dator vi är ute efter.

    Hittar vi ingen intressant Windows-laptop så ser det ut att bli en Toshiba Chromebook 2.

    OBS! Pappa ogillar HP så helst något annat märke.
     
    Last edited by a moderator: 28 nov 2015
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Hittade följande när jag justerade mina sökkriterier:
    Acer Aspire E5-573
    Toshiba Satellite Pro R50-B-140

    Båda ligger närmare 4 tusen än mellan 2-3 tusen. Lånade min fasters 2 tusen kronors laptop (en Acer) som var sjukt seg, speciellt vid uppstart (nu använder jag visserligen MacBook Pro själv men tyckte den var oacceptabelt seg). Misstänker att hon hade mekanisk hårddisk pga. ett surrande ljud. Så jag bockade för SSD i mina sökkriterier. Pappa behöver ändå inte mycket till utrymme så 128GB räcker mer än väl för honom.

    Vad tror ni om dessa? Har ni andra förslag?

    Pappa har fått för sig att han inte vill ha AMD processor. Så när jag valde Intel så valde jag Intel Core, men hur är Intel Celeron? Jag vet att Chromebooks använder den processorn men en Chromebook är ju inte alls lika resurskrävande som Windows. Någon som kan säga något om Intel Celeron? Båda datorerna jag länkar har Intel Core i3.
     
    Last edited by a moderator: 24 nov 2015
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu har jag beställt Toshiba Satellite Pro R50 för 3990 kr hos Dustin. Hoppas pappa blir nöjd i varje fall. :)

    Han använde min gamla HP ProBook 4710s som jag köpte sommaren 2009. Den dog för någon vecka sedan. Hade hjärndött batteri sedan länge och stora fläktproblem. Så HP vägrade han. Sjukt att jag betalade 8,5 tusen kronor för den sommaren 2009... Skitdator var det.
     
    Last edited by a moderator: 28 nov 2015
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 761
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Toshiban såg väldigt prisvärd ut med tanke på att den har en SSD. Bra val - lär passa utmärkt för ändamålet.
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Kul att höra. Jag hoppas det också. :)
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 761
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Berätta gärna vad du tycker när den landat. Jag har funderat på en laptop åt min mor och den här såg ju inte dum ut.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Det kan jag göra. Hade det inte varit för att jag fick låna fasters 2 tusen kronors laptop så hade jag kanske inte brytt mig om SSD.
     
    bernard gillar detta.