Köpråd Smartklocka

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av nexus^6, 29 maj 2017.

  1. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 098
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    lite OT:
    Hade tänkt köpa en ny smartklocka då batteriet tog slut, kanske en Huwai Watch eller liknade men hittade ingen, bytte nyligen batteri på min Timex Datalink 150.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Timex_Datalink
    "Timex Datalink or Timex Data Link is a line of early smartwatches manufactured by Timex and is considered a wristwatch computer"
    [​IMG]
    Det är en klocka från typ 1995, den hade stöd för Windows 95 och Schedule Plus (förgångaren till Outlook) och lägga in möten etc. Nu använder jag inte det programmet (funker ej längre) men det finns ett program utvecklat av Timex som alltid funkar i Windows XP.

    [​IMG]

    Man kan tex lägga in matlistor (med priotet) vilket jag fortfarnade använder. Har en standard lista som jag scrollar igen snabbt i slutet när jag handlat för att se om jag missat något (det går att bocka av varje sak men det känns onödligt för mig iaf). Den här "smart" klockan är vattentät 30 meter batteri som håller i ca två till tre år.

    [​IMG]
    En review, återblick på hur det
    https://www.geekwire.com/2015/reviewing-worlds-first-smartwatch-timex-datalink/

    Har tittat på bla Apple och Huwai smartklockor men tycker de är för dyra, kort batteritid hålla på och ladda hela tiden, samt att man måste ha mobilen med för att få många "smart" funktioner att att fungera, har sällan med mobilen när jag handlar tex.

    Är dock på jakt efter en nyare smartklocka, kanske Huwai eller någon annan har något som passar mig med.

    Det är ändå lite anmärkningsvärt att "smart klockor" inte kommit längre på 22 år i utvecklingen.
     
    Last edited: 29 maj 2017
    kirkx10 och Oceanic gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @nexus^6@nexus^6 Jag flyttar din fråga till en egen tråd i köpråd för lite bättre och fler svar.

    Första jag tänker på som förslag är Samsung Gear s3 som ger bättre batteritid än en Huawei Watch. Dock kör den operativsystemet Tizen istället för Android Wear.