Fråga: Kommer det fungera?

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av FlyingHippo, 20 feb 2015.

  1. FlyingHippo

    FlyingHippo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Tjena Swedriod!
    Jag vill ladda ner CM 12 till min n5, men jag vill vara säker, väldigt säker. Om jag inte gillar CM 12 vill jag ha möjligheten att gå tillbaks exact som min n5 är atm. Om jag förstog korrekt, för att göra en full system backup behöver du roota, såå jag antar att gå tillbaks EXAKT som min telefon är går inte? (ej bootloadad, rootad etc)
    Jag har inte rottat eller något på min N5. Här är min plan: Göra en backup med ADB. Bootloadea min N5 sen roota den med Kingo Root. Få tillbaka alla appar etc med ADB. Ladda ner TWRP Manager och göra en full system backup. Klipp ut TWRP folder från min telefon och lägga in på min dator. Ladda ner CM 12.
     
  2. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Hur gör du en backup genom ADB? En Nandroid skulle jag rekommendera.
     
  3. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Lite om att göra en backup på en orootad N5' a

    OBS. Har inte provat att återställa någon backup med nedanstående, enbart läst hur jag TROR DET SKALL FUNGERA.

    Det finns ett kommando som heter adb backup. Har läst mig till att de appar som finns för backup i själva verket normalt bara är ett användargränssnitt till denna funktion. Genom att ge olika växlar så kan man göra en backup på bara appar, appar + data och även sd-kortet. Detta om jag minns rätt.

    Nedan ett exempel. Jag gör en backup på appar+data. SD-kortet gör jag en backup på direkt och behöver inte använda adb. I mitt fall blir resultatet en fil (backup.ab) på drygt 300 megabytes. Jag använder Linux och det kan tänkas att man skriver sökvägen till filen på ett annat sätt i Windows. Det måste vara HELA sökvägen till filen som nedan:

    -Sätt telefonen i USB felsökningsläge

    -Först adb devices. Du skall få upp ett serienummer här som visar att du har kontakt med telefonen.

    adb backup -apk -all -f /home/charlie/Desktop/backup.ab

    När du gett kommandot ovan måste du kolla telefonen direkt. Du blir där ombedd att ge lösenord för backuppen. Det tar några minuter att köra backuppen. På telefonen kan man längst ner se vilken fil som backas up och kan på det sättet få kvitto på att något händer.

    När du är klar skall du ge kommandot adb kill-server. Det sker inget om du inte gör det. Stoppa USB felsökningsläge.
     
    antonholmstedt gillar detta.