Diskussion: Konkurrerar din telefon med John Blund?

Diskussion i 'Allmänt' startad av bernard, 22 feb 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur mycket skärmtid spenderar ni om kvällarna i samband med läggdags, och tror ni att det inverkar på mängden sömn ni får?

    Det är förstås mycket lätt att fastna framför skärmen om något särskilt väcker ens intresse och då kan tiden av naturliga skäl springa iväg.

    Har någon av er övervägt att lämna telefonen utanför sovrummet eller blir abstinensen övermäktig? Till er som gått från att ha telefonen i sovrummet till att lämna den utanför - har det påverkat sömnmängden?

    Eller tillhör du kanske kategorin som har självdisciplin nog att inte fingra på luren sekunden den hamnar på nattduksbordet, varför det inte är något problem?

    Hur spenderas förresten skärmtiden? Sociala medier, nyhetssajter, mail, arbetsrelaterade uppgifter, 9gag, youtube/netflix/video etc. eller på något annat?
     
    Last edited: 22 feb 2017
    thexps gillar detta.
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jag är värdelös på att lämna telefonen/plattan ifred när jag väl lagt mig.. Min hjärna går alltid på högvarv oavsett tid på dygnet så det händer ofta att jag kommer att tänka på något jag bara "måste" ha reda på eller kolla upp innan jag somnar. Jag märker dock ofta att jag har lättare för att komma till ro om jag låter bli att tända skärmen en eller ett par gånger innan jag försöker slockna. Dock upplever jag att det lindrar rastlösheten markant med ett blåljus filter.
     
    Emir-SonyXperiaSupport och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du någon gång testat att under några dagar eller rentav under en hel veckas tid lämna telefonen utanför sovrummet, och hur har det i sådana fall påverkat sömnmängden? Eller vore det rentav otänkbart? Rastlösheten blir förmodligen snabbt påtaglig om man har som rutin att stämma av mail, sociala medier osv.
     
  4. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jag har inte riktigt "vågat" ta det steget ärligt talat... Det är som du säger, rutinen är så inövad att om jag helt plötsligt skulle lämna telefonen utanför kammaren så skulle jag nog inte kunna somna p.g.a vetskapen att den inte finns där "ifall att".. Låter exakt som hur jag resonerar med mitt snus. Jag kan låta bli det i princip hur länge som helst bara jag har dosan inom synhåll men finns den inte där blir jag tokig :P
     
    bernard gillar detta.
  5. stefan1

    stefan1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    tele 2
    Telefon:
    Samsung galaxy s10 lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    tele 2
    Telefon:
    Samsung galaxy s10 lite
    Dagtid, kollar allt möjligt, sot = 4-5 timmar om dagen.
    Nattid = sovtid, alltid ljud avstängt och telefon i ett annat rum...
     
    bernard gillar detta.
  6. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Lämnar min telefon i hallen när jag går och lägger mig, så ingen konkurrens från den på natten.
     
    bernard gillar detta.
  7. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Nu för tiden har jag inga problem att låta bli telefonen när jag ska sova, det var värre förut. Numera lägger jag telefonen på laddning direkt och slänger på en dokumentär på tvn istället, då somnar jag väldigt snabbt.

    Ibland händer det väl att man blir liggandes med telefonen av olika orsaker och ja det tycker jag påverkar min sömn. Är oftast tröttare dager efter.

    Jag använder "stör ej" nattetid så jag inte vaknar ifall jag får en notis.
     
    bernard gillar detta.
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag kollar alltid telefonen innan jag lägger mig och de dagar jag inte riktigt kan somna trots idoga försök så fingrar jag lite på telefonen.

    Den är även min väckarklocka så att lägga den i ett annat rum är inte diskuterbart.
     
    bernard gillar detta.
  9. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Kan man inte ha alarm på en Apple Watch? tänkte också på det där att min mobil agerar väckarklocka men kom på att den inte behövs då jag har ett Mi Band som vibrerar xD
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Ingen aning, laddar klockan över natten och högtalaren låter inte så högt :)
     
    Psicosis gillar detta.
  11. kathing

    kathing Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Flygplansläge nattetid. Lyssnar på podcasts. :)

    Ingen laddning vid sängen.
     
    bernard gillar detta.
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Blir på sin höjd 30 min i sängen om jag gör något. Telefonen i stör ej så inget stör sömnen tills klockan ringer. Det som kollas är självklart forumet och div g+ sidor som jag följer.
     
    bernard gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har min på nattduksbordet, då jag laddar min under nätterna. Har alltid med mig telefonen när jag åker iväg. Har en billigare telefon för musik under nätter när jag behöver det för att kunna somna. Annars blir det väl en hel del tittande när jag åker tåg till o från arbetet o så
     
    bernard gillar detta.
  14. Zirob

    Zirob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S10, Xiaomi Mi 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S10, Xiaomi Mi 9
    ROM:
    -
    Ladar liksom många andra telefonen över natten, brevid sängen samt har den som väckarklocka. Jag har inga problem med att låta bli att pilla på den. Har jag fattat beslutet att sova så är det klart dags att sova för att kunna ta sig upp dagen efter. Antar att jag nått insikten att det jag inte hinner kolla idag, kan jag göra imorgon.
     
    bernard gillar detta.
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag har enorma problem att inte pilla på min, ligger och försöker somna och bli otålig och tar up telefonen för att läsa något. Inte alls bra, men det är väl inövad (o)vana. Finns gånger då jag totalt skiter i den och det är mycket bättre.

    Jag brukar dock alltid köra nightmode (då allt blir gulaktigt), i ett hopp om att det hjälper lite (så jag inte blir för pigg av telefonen).
     
    bernard och Psicosis gillar detta.
  16. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag kan inte låta bli. Pillar på luren eller kollar på Youtube/Netflix på datorn i sängen. Till slut blir jag för trött för att titta och då stänger jag av och däckar inom 5 minuter. Kör sömnloggning via LG G Watch R så mobilen tillåter enbart prioriterade notifikationer under loggningen. Käkar dock melatonin på kvällarna när jag lägger mig för att få upp nivåerna lite eftersom att ljuset sägs minska den naturliga produktionen av melatonin. Receptbelagt i Sverige. Fritt "kosttillskott" i andra länder och en enorm prisskillnad.
    Sen om det funkar så värst bra eller inte vet jag inte. Därom tvista de lärde. ;)
    Undrar hur vi ser ut om ett par hundra tusen år. Om vi ens finns kvar då.
     
    Last edited: 22 feb 2017
    bernard gillar detta.
  17. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Böcker och Netflix på Xperia Z4 Tablet har lämnat mig med många sömnlösa nätter. Jag är nog lite som @Psicosis@Psicosis, jag kommer alltid att tänka på något som jag "bara måste" kolla upp. Det har snarare blivit mer regel än undantag att jag somnar läsandes med telefon/surfplatta till hands än att jag hinner lägga undan dessa. Ska man söka hjälp? :D

    Nej då, jag känner inte att det påverkar mitt liv negativt på något sätt. Det är snarare skönt att känna sig sysselsatt. :)
     
    Psicosis och bernard gillar detta.
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    "Eller tillhör du kanske kategorin som har självdisciplin nog att inte fingra på luren sekunden den hamnar på nattduksbordet, varför det inte är något problem?"

    Lustigt nog, ja!
     
    bernard gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag försöker att köra ett blåljus filter (körde förut twilight nu kör jag huawes inbygga filter i EMUI) iallafall 1-2 timmar innan jag ska sova. Det är svårt att säga om detta har någon effekt på sömnen men det är ialalfall skönare för ögonen.

    När jag väl gått och laggt mig laddar jag telefonen precis brevid sängen, så har alltid telefonen nära till hands. Forskare har visat att de som hade telefon signaler mindre än 1 meter ifrån där dom sover påverkar sömnen negativt, 3g och 4g är betydligt starkare signaler än wifi tex, återigen svårt att se om det rör sig om placebo eller inte men stänger man av mobil data och låter wifi vara på så ska det underlätta sömnen, givetvis kommer 3g eller 4g fortfarande ligga i bakgrunden men inte alls lika mkt.

    Internet sover aldrig, jag stänger aldrig av min telefon helt jag har alltid vibratorn på men den är väldigt svag jämfört med många andra telefoner sedan ligger den mot en textil så det låter inte så mkt så om jag sover djupt vaknar jag inte.

    Jag har dock sömn problem och blir extremt rastlös när jag försöker sova, jag har dock inga problem att sova när jag vaknar på morognen då kan jag gärna sova 5-6 timmar till. Men då jag blir så rastlös när jag försöker sova blir det ju givetvis att man plockar upp mobilen och kollar igenom allt nytt.. det finns ALLTID något att kolla, det tar aldrig slut. Och hör man att man får notifcation då får man svårt att sova pga av nyfikenheten istället. Jag får också abstinens, så kan gärna bli att jag försöker sova 2 timmar sedan plockar man upp mobilen en timme sedan försöker sova lite igen, sedan kanske man somnar i 4-5 timmar, man kollar mobilen igen, sedan sover 2 timmar igen och kollar mobilen igen, ja allt grundar sig i abstinensen och det är inte svårt att dra slutsatsen att mobilen har försstört min sömncyckel fullständigt, och givetvis känner man av detta under dagen.. Mobilen ökar rastlösheten och gör en svårare att sova och varva ner.

    jag tenderar till att vara uppe längen på nätterna (jobbar nattjob så har alltid varit nattmänniska) och alla vaknar ju på morgonen och mobilen börjar vibrera rätt mkt vid 8a tiden då är det svårt att inte ta upp mobilen och kolla även om man borde sova några timmar till.

    Jag vet många som kollar sina notiser mitt i nätterna så jag är inte den enda som får en skadad sömncykel, på lång sikt är nog detta skadligt, och jag vet att REM sömnen är viktigt för tex välbefinnandet, och REM sömnen får man dessvärre inte mkt av. Tror detta blir ett växande problem.
    Jag vet inte vad man ska göra åt det, känns som alla har blivit fast i smartphone och internetberoende, man måste hela tiden bli bombarderad med information konstant, man gör allt ofta flera saker samtidigt som man kollar mobilen, jag blir tex rastlös av att kolla på TV serier och filmer måste sitta och multitaska med mobilen samtidigt för att få den ultimata upplevelsen.

    Lyssna på avslappnings musik i sängen funkar bäst för mig när jag blir rastlös och försöker sova då vaggas min i drömarnas värld lättare.
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har tack och lov inga problem med mitt användande över huvud taget. När jag lägger den på nattduksbordet så rör jag den inte efter det som sagt. Stänger av ljudet och låter den vara. Använder den som väckarklocka jämt. Kollar aldrig på den innan jag gått upp ur sängen heller.

    Förutom att jag köper olika mobiler lite väl ofta kanske så anser jag mig själv ha ett relativt sunt mobilanvändande överlag. I alla fall nu med åren när man har sett det mesta och testat det mesta.

    Angående vardagar och det där med att vara lättillgänglig hela tiden och matas med information. Ibland tröttnar jag helt enkelt och "stänger av". Alltså jag stänger av. Jag skiter i meddelanden från olika vänner och notiser och låtsas som om ingen har hört av sig. Det är så man får göra ibland. Även om man sitter med den i handen. Jag vill var ifred ibland helt enkelt och har inga problem med att stänga ute världen då för en stund av mitt liv.