Problem: Kontakter försvinner

Diskussion i 'Frågor och support' startad av zosma, 4 okt 2017.

  1. zosma

    zosma Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S 10.5
    Platta 2:
    Samsung Galaxy tab 10.1
    Jag har alltid haft problem att vissa kontakter försvinner. Det är inte med någon speciell mobil, utan märker att jag saknar någon kontakt som jag haft tidigare, ibland hittar jag i min gamla mobil. Ibland har den försvunnit på alla. Så jag vet inte hur kontakterna funkar, ibland lägger jag dom med dator i google, ibland i telefon, men vissa försvinner ändå, så jag får försöka lägga igen. Men känns ju dumt om jag måste skriva upp dom på papper när jag inte kan lite på min kontaktlista. Märkte nyss att en viktigt kontakt försvunnit på min Note 8, kollade även min Note 3 där fanns den inte heller, men hittade den i min S6. Normalt är dom synkade, dock har S6:an inte varit igång på ett par veckor.
    Har haft det här problemet i åratal.
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det som jag tror ställer till det för folk är att det inte alltid är så att kontakter läggs till Google-kontot som standard alla gånger om man t.ex har ett Exchange-konto konfigurerat som av någon anledning hamnar längst upp på listan/som standard. Alternativt att kontakterna hamnar i mobilens offline kontaktlista och därmed inte synkas till Google-kontot (kontorna om man har flera som mig för att dela app-köp t.ex). Så kolla igenom vilken av telefonens kontaktdatabaser som kontakterna har hamnat i, om du redigerar kontakten så ser du detta oftast längst upp under kontaktbilden vilket konto denne ligger under.

    Samma gäller även för kalendrar då folk inte alltid förstår sig på att de har flera kalendrar i telefonen. [emoji4]
     
  3. zosma

    zosma Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S 10.5
    Platta 2:
    Samsung Galaxy tab 10.1
    Numera försöker jag alltid när jag lägger in nya kontakter använda dator, eftersom jag inte litar att det fungerar att lägga in kontakten i telefon. För problemet är att även om jag lägger in kontakten i den aktuella telefonen, så antar att det sen synkas mot nåt, så den kan försvinna även från den telefon som jag använde för att lägga in kontakten.
     
    Asawi gillar detta.
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Kolla även att synken för kontot på mobilen ser rätt ut. Antingen löser man synkproblem genom att forcera en synk eller att man raderar datan för aktuell app så att en helt ny synk görs. Observera att allt inlagt i appen som inte synkats upp försvinner.
     
    jnsson gillar detta.
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Observera dock att det finns någon automatisk backup utav telefonkontakterna, så se till att ni verkligen lägger till kontakterna som Gmail/Google kontakter på önskat Google-konto i telefonen.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Ett tips kan vara att med jämna mellanrum ladda ner en csv-fil från Google Contacts på webben. Bara ha en någorlunda aktuell kopia sparad liksom. Jag älskar synkronisering och kopplingen till Google-kontot men tänk om kontot skulle raderas eller något annat hända - allt man skulle förlora då. Även om man möter problemet du upplever, så kan en sådan kopia vara bra att ha.

    Jag hade en familjemedlem som upplevde något liknande det du beskriver. Och det brukar alltid vara någon logisk förklaring, dvs de försvinner inte "bara så där" som man tror. I min familjemedlems fall var det problemet med olika konton (flera Gmail, exchange osv) som orsakade det, alltså det som flera skribenter redan nämnt. Börja kolla där.
     
    Kristy gillar detta.
  7. clajdo

    clajdo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Nyligen uppdaterat telefonen och plötsligt var vissa kontakter borta i telefonen. Loggade jag in på datorn fanns dessa kontakter i mina Google Contacts, men de synkroniserades inte med telefon. Problemet visade sig vara de kontakter som hade en "länk" till en Google+ profil. När jag tog bort denna synkades kontakten omedelbart. Märkligt att detta orsakar problem..
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Det har stått om detta i Android Police för några dagar sedan. Så problemet är känt. Google jobbar på det.


    En annan lösning är att ta bort appdata för appen "Contacts Storage" (notera att detta är en system-app och att jag inte pratar om vanliga appen Contacts). Därefter laddas datan ner på nytt och bör synkroniseras rätt.


    Problemet har ett samband med Oreo, som jag antar att du uppdaterat till.
     
  9. clajdo

    clajdo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Stämmer bra det, Oreo var uppdateringen.