Kontakter sorteras efter efternamn trots att jag har förnamn inställt

Diskussion i 'Blade' startad av tanken22, 8 feb 2011.

  1. tanken22

    tanken22 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alla mina kontakter är från mitt gamla simkort.

    Vill att de ska sorteras efter förnamn och stå Peter Karlsson inte Karlsson;Peter som det gör nu. Eller ännu värre Rosenlund;Taxi när man sorterat alla taxibolag genom att lägga till Taxi innan namnet tex.

    Har testat både förnamn och efternamn men den sorterar efter efternamn hur jag än gör.

    Hjälp? (vet inte om detta är en blade-fråga eller appfråga, men får hamna här)

    edit: kan tillägga att när jag skapar en ny kontakt blir det rätt
     
    Last edited: 8 feb 2011
  2. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Kopiera SIM-kontakterna till telefonen och synka dem till Google Contacts. Sedan kan du gå till Contacts (antingen www.google.com/contacts eller via Gmail) på datorn och organisera upp dem så att de ser bra ut. Enklare än att pilla i telefonen.

    Att ha sina kontakter sparade i "molnet" är väldigt smidigt. Ändringar synkas automatiskt åt båda hållen, och byter du telefon så har du dem direkt (så länge det är en Android). Otroligt mycket smidigare än att hålla på och exportera/importera kontakter mellan telefoner. Och SIM-kontakter ska vi inte ens snacka om... Det kan man inte använda! Jag kör mina kontakter helt via Google Contacts nu.
     
    Last edited: 8 feb 2011
  3. mmr

    mmr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kan bara instämma, se till att få upp alla dina kontakter till gmail och gör jobbet ordentligt en gång, det kan vara lite halvdrygt men som sagt, sen har du dina kontakter snyggt och organiserat.

    Det här med att kopiera mellan telefontillverkare och simkort och liknande slutar bara i problem, det som antagligen har hänt (om du kollar i gmail) är att antingen har fälten förväxlats på vägen, eller som hos mig (där kontakterna kom från en Sony Ericsson telefon via SIM) att alla kontakter nu plötsligt hade både förnamn och efternamn i samma fält (förnamn)
     
  4. tanken22

    tanken22 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De låg tydligen redan i google contacts.
    Konstigt beteende av android att synka över X Y till Y;X - helt oresonligt beteende.

    Men jag gjorde som ni sa och fixade på google contacts på datorn, gick ganska smärtfritt :)