Kontrast vid bildvisning

Diskussion i 'Galaxy Ace' startad av bjom, 2 mar 2013.

  1. bjom

    bjom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har just inhandlat en Galaxy Ace S5830i (min första smarta mobil, så vid eventuella svar emotses tacksamt en terminologi anpassad därefter) som jag valde (utifrån specifikationer och utan praktiska test) bl a för att den fått hyfsade omdömen om kameran. Kameran kanske är OK men svårt att veta eftersom bildvisningen blivit en besvikelse. Alla bilder (även importerade sådana, bevisligen OK i min dator) visas med överdriven kontrast, så mörka i skuggpartierna att det ser ut som om en rejäl upplättningsblixt hade behövts.

    Nu undrar jag 1. om andra användare har samma erfarenhet och 2. om det mot förmodan finns något sätt att ändra kontrasten.
     
  2. NBT

    NBT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har du testat andra kamera-appar? Själv har jag en S5830 (utan "i") och den funkar bra enligt mig.
     
  3. bjom

    bjom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Som sagt, jag är nybörjare ..... menar du att det finns kameraappar till mobilen som modifierar kamerans egenskaper så bilder tas med t ex annan kontrast eller kan en app ta kommandot över skärmens egenskaper? Obs att jag tycker även bilder som tagits med andra kameror och sedan importerats blir mörka.

    Sen ska det ju i princip inte vara någon skillnad på skärmen i en S5830 och en S5830i. Om du är nöjd med din skärm kanske det är jag som har orealistiska krav? Känns osäkert.
     
  4. NBT

    NBT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ah, ber om ursäkt jag missuppfattade lite.
    Jag tror inte det är så mycket man kan göra angående skärmkontrastet men många kamera-appar brukar ha en inställning för att kunna ändra kontrastet. Kolla om du har det på din kamera-app.

    Jag har inte använt denna app men tänkte ta den som exempel bara:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.magix.camera_mx&

    Om du kollar på den 5:e bilden nere vid skärmdumparna så ser du att det finns inställningar för kontrast.

    Det skulle också kunna vara så att din skärm behöver kalibreras, dvs justera färgerna för att se färgerna som de var menade.
     
    bjom gillar detta.
  5. Eraiser

    Eraiser Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Iphone 6S
    Platta:
    Sony Z2
    Du kan ju alltid testa en app från play butiken som heter "screen adjuster" där du både har möjligheten att justera kontrasten,ljusstyrkan och färgerna RGB. Du kan i appen också välja om du vill aktivera ändringarna bara för stunden eller om förändringarna skall vara varaktiga/startas automatiskt varje gång du startar telefonen.

    Edit. Denna app ändrar bara skärmegenskaperna på telefonen,men om jag uppfattade dig rätt så är det när du förhandsgranskar bilder på telefonen som kontrasten är felaktig och på datorn visas bilder med rätt kontrast? Hursomhelst så borde isåfall den här appen göra det du efterfrågade :)
     
    Last edited: 7 mar 2013
    bjom gillar detta.
  6. bjom

    bjom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Skärmkalibrering är nog vad som skulle behövas i första hand men kameraappar ska jag leka med också så fort jag hinner. Jag har inte använt någon än, bara knäppt direkt utan någon extra app. Men det kan ju vara bra att kunna justera bilderna redan vid tagning. Tack, NBT!
     
  7. bjom

    bjom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det är precis som du skriver i din editering och tipset om appen var kanon. Just en sådan var vad jag var ute efter. Tack!
     
  8. Eraiser

    Eraiser Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Iphone 6S
    Platta:
    Sony Z2
    Härligt att det löste sig och att appen gjorde det den skulle :)