Problem: Krosskadad skärm - hur komma åt info?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Hanna-Karin, 1 nov 2015.

  1. Hanna-Karin

    Hanna-Karin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Jag har fått en krosskada på min skärm. Inte någon större förlust förutom det faktum att jag inte kan låsa upp SIM-kortet eller logga in i telefonen. Det i sin tur hindrar mig från att använda Kies för att överföra data från min telefon. (Mycket ligger nog i o f på SIM-kortet, men jag är osäker på vad, eller hur mycket).

    • Jag har inget Samsungkonto (eller de hittar i alla fall inget registrerat på mig) så jag kan inte använda det för att stänga av låsfunktionerna.
    • Jag kan inte logga in med mitt Google-konto eftersom jag inte kan låsa upp SIM-kortet.

    Några tips?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du något annat än SIM-kortslåset aktiverat? Vad händer om du plockar ut SIM-kortet och försöker starta telefonen - kommer du åt den då via datorn? I sådana fall bör du kunna använda KIES för att göra en backup.

    Ett annat alternativ jag funderat lite på, i de fall skärmen gått sönder, är att ansluta ett tangentbord eller mus via USB-kontakten. Då bör du kunna mata in PIN-koden den vägen.

    I sådana fall krävs en USB OTG-adapter som du sedan ansluter tangentbordet/musen till. Dessa finns på exempelvis Kjell & Co och bör inte kosta mer än 99kr.

    OTG-adapter: http://www.kjell.com/se/sortiment/d...b-adaptrar/otg-adapter-med-kabel-0-2-m-p92967
     
  3. Hanna-Karin

    Hanna-Karin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej och tack för svar. Nu finns det en säkerhetskopia på Kies. (Jag kan visserligen inte överföra datan till min nya mobil - men jag kan i alla fall se en del av den.)