Krypterad telefon efter återställning

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av jasifil, 24 jun 2017.

  1. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jag gjorde misstaget att göra en fabriksåterställning igår för att se om kantskärmsaviseringarna skulle börja fungera för andra aviseringar än sms. Det gjorde de inte :( Däremot så fick jag ett oerhört arbete med att återställa allt i telefonen som inte hänger med vid säkerhetskopiering.
    Det märkligaste är dock att när jag nu startar om telefonen så säger den att den är krypterad och jag måste ange en pinkod för att dekryptera. Detta har jag aldrig varit med om tidigare. Någon som vet vad detta kommer ifrån? Jag hittar ingenstans där jag kan stänga av krypteringen.
     
  2. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Vet att jag fick skapa en kod när jag starta min S8 första gången och den var just för krypteringen inget du minns att du gjorde. jag slår den koden varje gång jag startar om telefonen tror man fick välja om man ville ange kod vid varje omstart eller när man återställde mobilen.
     
  3. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jag har aldrig behövt ange något annat än sim-kortets pinkod och min vanliga pinkod. Har aldrig tidigare fått upp något om att enheten är krypterad. Däremot gjorde jag precis nyss ett nytt försök att återställa genom recovery mode och får upp ett meddelande att ett obehörigt försök att återställa telefonen har gjorts.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    När jag byter PIN/mönster/lösenord på min Nexus får jag frågan om jag vill använda PIN/mönster/lösenord när jag startar enheten. Så prova att byta PIN till samma som du har nu och se om du får den frågan.

    Jag skulle dock rekommendera dig att använda något som skyddar din enhet vid en eventuell stöld så jag personligen skulle nog behålla det som det är nu.
     
  5. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Det går inte att stänga av kryptering sen dom gjorde dm-verity check i kernel/recovery nivå.
    Och kör man utan med custom recovery eller kernel så funkar inte vissa saker som tex Chrome sparade lösenord och synkning mot moln etc...
     
  6. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jag har ju aldrig tidigare behövt ange lösenord vid omstart. Då har jag gjort som vanligt d.v.s. angett sim-pin och därefter min säkerhetskod. Därefter har jag varit inne i telefonen. Gjorde så senast igår. Däremot efter reset så behöver jag ange en kod för att dekryptera enheten innan sim-pin vilket jag som sagt aldrig har behövt tidigare. En aning störande tycker jag att det är särskilt om det inte går att stänga av eländet.
     
  7. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Du behöver bara ange koden en gång. Om inte så får du formatera interna minnet från recovery så får du "ny" kryptering.
     
  8. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jag testade att starta om telefonen igen innan jag på nytt återställde den för en stund sedan. Då fick jag ange koden ännu en gång så det verkar som att den vill ha koden varje gång telefonen startas om.
     
  9. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Gör du en riktig återställning med formatering av intern minne?
     
  10. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Första gången gick jag in i inställningarna och valde fabriksåterställning. Andra gången gick jag via recovery mode och valde wipe data/factory reset. Nu när jag startar om telefonen efter att jag återställt det mesta så står det så här "Telefonen är krypterad av säkerhetsskäl. Om du vill starta enheten anger du en pinkod."

    Det känns som att det är någon säkerhetsinställning typ "hitta min telefon" eller något som ställer till det. Får ni andra upp samma text om ni startar om telefonen?
     
  11. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Låter troligt. Jag får inga sådana meddelanden men har inte återställt telefonen någon gång sen jag köpte den för 2 månader sen.
     
  12. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Ångrar mig rätt rejält men jag hade ju ingen aning om detta innan. Värst är egentligen allt jobb man får efter en reset. Det är ju fruktansvärt mycket jobb. Nästan inga inställningar hänger ju med hur mycket man än säkerhetskopierar.
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Är det fortfarande så med Androidtelefoner? Känns som samsung iaf borde ha löst det där på något sätt nu.
     
  14. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Oftast när jag fabriks återställer så ställer jag in telefonen som en ny enhet för tycker oftast att backup restores kan skapa mer problem än vad det är värt.
    Speciellt jag som är en flashoholic ...
    Där är oftast tumregel att man wipe everything. Restore nothing.
     
  15. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Provade en tredje factory reset nu. Slit och släp ... :)
    Tog även ut minnekortet för säkerhets skull och stängde av hitta min telefon innan. Nu verkar det som att den kan starta om utan att jag måste ange pinkod för att komma förbi krypteringen. Fick inte heller något meddelande om att jag gjort en otillåten återställning. Håller tummarna nu att det funkar. Dock innebär det en jävla massa jobb igen men nu lär det dröja innan jag återställer luren :)
     
    R3b0rn gillar detta.
  16. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Japp, så är det tyvärr. Det är bara Apple som har en fungerande lösning på detta problem. När jag återställer via smart switch eller molnet så kommer det mesta med, alla appar och så men appdata är nästan aldrig med. Likadant med inställningar för aviseringar alltså ljuden. Man får se i respektive app om det finns någon backuplösning och köra backup den vägen. Problemet är ju då att man glömmer bort vissa appar och inser inte sitt misstag förrän det är för sent. Man blir ju trött för mindre. Nu tappade jag även swiftkey eftersom det temat jag använt i alla år inte verkar finnas längre. Det går ju inte att lära om med ett nytt tema :) Bortsett från detta eviga extraarbete man får vid ominstallation tycker jag att allt annat är bättre med Android och S8+.
     
    R3b0rn gillar detta.