Problem: Kryptering med custom rom (SuperMan rom)

Diskussion i 'Galaxy S7 - ROM-filer och utveckling' startad av Dr.Byte, 14 jul 2016.

  1. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Hej,

    Testar att lägga denna fråga här då jag har problem med custom roms (troligen har andra det med...)

    Jag är inte så förtjust i att ha mobilen okryterad, och jag värdesätter detta som prio 1 på min mobil.

    Problemet är att vissa custom roms, i mitt fall Superman Rom har gjort "disable force encryption", samt att om jag installerar senaste versionen av SuperMan Rom 1.9.1 så går det inte att trigga igång krypteringen, det går inte att göra som brukligt att unroota totalt och sedan kryptera.

    Jag är lite off här, ingen verkar vara intresserad av detta, alltså att ha custom rom och sedan kryptera den.
    jag har även testat att flasha alla olika kernels som följer med Romen men inte lyckats, releasen innan 1.8.1 tror jag den hette kunde jag trigga på, men inte nu.

    Jag undrar om jag missar något här?

    All hjälp uppskattas!

    mvh

    Edit:

    Tar mig friheten att redigera mitt gamla inägg.

    Jag har hittat en lösning på krypteringen, jag testade med ytterliggare en variant, jag har läst denna lösning tidigare här på Swedroid.

    Installerade SuperMan Rom 1.9.2 på mobilen nu, fick felet "gränssnittet har slutat fungera" hela tiden när jag skulle slå in koden efter kryptering, 1.9.1 fick jag inte att funka alls med krypteringen, men med 1.9.2 funkar det.

    Lösning?
    Rensa mobilen med FORMAT DATA i TWRP, sedan gå tillbaka och rensa data, cache, system och dalvik.

    Sedan så byter du systemet på data och system till FAT alternativet.

    Starta installationen, men välj att INTE installera ROOT, inte Xposed heller.
    Installera STOCK kernel!

    Efter installationen starta mobilen, låt den stå och tugga ett tag, tar 10-15min och hoppa över allt vad gäller inställningar, gå direkt på att skapa en PIN kod, för att sedan med 90% batteri och laddare tillgängligt aktivera krypteringen.

    Jag valde detta då jag ville veta att krypteringen funkade innan jag återställde allt.

    Har du gjort allt rätt nu så skriker du YES! :)

    Med reservation för eventuella missar...

    <3
     
    Last edited: 16 jul 2016