Kusligt meddelande om att bevilja full backup dyker upp i tid och otid

Diskussion i 'Galaxy S6 Edge+ - Allmänt' startad av Murer, 6 dec 2016.

  1. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har en Samsung Galaxy S6 Edge+ och nu på senare tid (~senaste veckan) har jag börjat få upp meddelande om att en ansluten dator begär fullständig säkerhetskopia av min lur.

    Bild på spektaklet:
    View: http://imgur.com/OtZXfWT


    Fick bli en låtsasscreen eftersom jag alltid glömmer snabbknapp för screenshot och ville inte riskera att trycka bort det.

    Någon som har en aning om vad detta kan vara? Dyker upp ungefär varannan/varje dag på morgonen när jag vaknar.

    Känns väldigt märkligt. Värt att nämna att detta dyker upp även om jag är på olika WLAN så det borde inte kunna ha något med datorer anslutna till nätverket.

    SNABBEDIT: Har installerat och sökt igenom luren med både ESET och Avast och de har inte hittat något.
     
    foxman gillar detta.
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag antar att telefonen inte är ansluten när meddelandet dyker upp? ☺️

    Jag har ett svagt minne av att jag vid något tillfälle fick upp ett liknande meddelande när jag försökte göra en backup av min telefon med hjälp av ADB, alltså utvecklarverktyget Android Debugging Bridge. Det programmet körs via terminal på en dator, men jag tror att man även kan köra det lokalt på sin enhet via en terminalemulator, vilket då även medför att en godtycklig app skulle kunna köra kommandot på din telefon.

    Jag kan mycket väl ha fel angående bildens ursprung, men om du har USB Debugging/USB-felsökning aktiverat under Developer options I telefonens systeminställningar så kan du prova att stänga av det och se om meddelandet försvinner. Denna inställning måste nämligen vara aktiverad för att ADB ska funka.
     
  3. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    @lassekongo@lassekongo
    Nej tyvärr. Slog på dev options bara för att kika men det var inaktiverat. Tack för tipset!

    Men det kan stämma att det här har något att göra med USB. Den laddar ju nämligen varje natt, och ganska ofta får den för sig att fråga om diverse laddare ska beviljas MTP, lagrings-åtkomst osv som om de vore datorer. Funderar på att blåsa om luren eftersom jag är rädd att jag är infekterad av något som vill sno min data.
     
  4. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    När den ställer såna frågor om anslutna laddare osv så är det ofta en kabel som har blivit utsliten, en laddare eller porten i telefonen som glappar.
     
  5. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Har exakt samma problem, också en s6 edge plus. Problemet börja för ett par dagar sedan. På morgonen när jag vaknar har jag det meddelandet. Kan tillägas att jag laddar trådlöst. Vet inte vad som triggar??
     
  6. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det finns inget sorts Samsung-account eller så som har någon egen rutin för säkerhetskopior?
     
  7. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Jo, Samsung account har säkerhetskopiering aktiverat. Den står på att säkerhetskopiera en timme efter laddning vid anslutning till wifi. Men meddelandet som dyker upp ang backup ser mer ut som en begäran från en dator. Typ en lokal backup. Backupen rekommenderar att skydda backupen med lösenord. Där trycker jag avbryt eftersom jag aldrig begärt någon backup.
     
  8. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jo, men om den inte är ansluten till en dator så är ju meddelandet redan där.... konstigt så att säga. ;)
     
  9. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Väldigt underligt, börjar tro att Samsung Kies på datorn vill köra nån backup via wifi. Ska avinstallera Kies från datorn och se om det hjälper.
     
  10. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Skulle isåfall tippa på att porten blivit utsliten. Har slutat laddat under natten och har ännu inte stött på det igen. Iofs så avinstallerade jag en massa program jag inte använde men inget av dem ska vara skumt. Har dock svårt att tro att en sliten port/kabel kan få telefonen att tro att det är en legitim backup request?!
    Jag har inte Kies installerat och det hände vid två olika WiFis. Glad att se att jag inte är ensam om detta.

    EDIT: Läste aningen nogare och såg att du körde trådlös laddning. Min "lösning" passar inte dig.

    Det är inte så att det varit lugnt för dig de senaste dagarna också?
     
  11. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Faktiskt så har det bara hänt en gång sedan mitt senaste inlägg. Det hände trots att Kies avinstallerades.