Kvalitet på video via chromecast built-in

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av andreas72, 29 dec 2017.

  1. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag köpte nyss en Sony Bravia KD-55XE9005 med inbyggd chromecast. Jag har uppdaterat appen Google Cast Receiver på TV:n till senaste version för att vara säker på att få bästa bildkvalitet. Jag upplever dock att vissa program man castar från appen SVT Play på mobilen (som är det enda jag testat hittills) ser betydligt sämre ut än när man tittar på samma program live via TV-boxen (HD).

    Nu undrar jag om någon här vet ifall man kan styra vilken kvalitet man strömmar med via SVT Play? Är det något som går att ställa in eller är det "hårdkodat"? Och kan man se någonstans vilken upplösning det är på det man tar emot på TV:n via chromecast? Ser ingen info i appen på telefonen om vilken kvalitet det är på ett specifikt program.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Varför castar du när du kan köra SVT-appen direkt i TV:n? KD-55XE9005 kör väl Android TV? Tänker att det blir lite omständigt att fippla med två skärmar istället för en?

    I normala fall brukar det bero på anslutningen. Hur har du anslutit TV.n till nätet? Hur ser WiFi-signalen ut? Kan du testa trådbundet och se om det gör skillnad? Använder du 5GHz-nätverket eller 2,4Ghz-nätverket? Helst vill du köra 5GHz.
     
  3. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    SVT play har lägre bitrate än SvtHD och är dessutom bara i 25hz istället för 50hz i normala tv-sändningar vilket ger lägre kvalité på bilden.
     
    bernard gillar detta.
  4. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har inte testat appen direkt i TV:n men tyckte att det var smidigt att använda mobilen som fjärr. Jag kör i alla fall trådbundet via 250 Mbit/s bredband så jag tror inte att hastigheten är begränsande.
     
    bernard gillar detta.
  5. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ok, det kan ju förklara skillnaden och att man inte kan förvänta sig HD-kvalitet via SVT play. Vet du om det skiljer sig åt mellan program och var man hittar den info du nämner ovan? Tycker det känns som att vissa program är av bättre kvalitet än andra men det kan ju vara en synvilla, har inte hunnit utvärdera så mycket ännu.

    Ser att det finns en inställning i appen för "Begränsad dataanvändning", men den har jag inte aktiverat. Vet dock inte om det påverkar även när man castar.
     
  6. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    "normala" sändningar är 50hz interlaced 50i. play kör 25hz picture 25p. det är ingen som helst kvalitetsskillnad på dessa då det krävs 2st interlaced delbilder för att skapa en helbild. 25p betyder 25 helbilder per sekund, 50i är 50 delbilder per sekund, alltså 25 helbilder per sekund. vad gäller kvalitet (bitrate) så har svt play beta appen som finns till samsung, panasonic och lg 720p. i mobilappen kan du välja mellan 720p och 288p. slutligen är då sändingarna svthd i marknätet 720p. alltså ingen skillnad mot i apparna.
     
    bernard gillar detta.
  7. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Du blandar ihop bitrate och upplösning annars stämmer nog det där med 25p. Bitrate på SVT play alltså datamängd ligger på 2 800 kbps, tvsändning på (gammal uppgift) 10-15000 kbps, alltså avsevärt större datamängd vilket ger bättre bild.
     
  8. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Vart ändrar man mellan 720p och 288p i mobilappen? Här står det att videokvaliteten anpassas automatiskt beroende på vilken uppkoppling man har. Men går det alltså inte att se vad man fick för kvalitet?
    https://kontakt.svt.se/guide/videokvalitet
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Används samma codec för digital TV-ständningarna som för materialet i appen?
     
  10. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Ingen aning faktiskt, hittade lite info här:https://kontakt.svt.se/guide/svt-play-for-smart-tv men det gäller Svtplay beta för smart tv. Som ett exempel så har vanlig blu-ray en bitrate på 36.000kbps, inte konstigt att play sändningar ser dåliga ut.
     
    bernard gillar detta.
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    sänt via marknätet är codecen mpeg4,
    via play appen till tv finns
    h.264 (flash dynamic streaming) i upplösningarna 480×270, 640×360, 1024×576, 1280×720,
    HLS (mpeg2) 320×180, 480×270, 704×396, 1280×720,
    Flash progressive download i upplösningen 640*360
    h.264 (RTSP) i upplösningen 480*270
    WMV9 i upplösningen 480*270
    summa summarum en massa format beroende på vad man spelar upp och på vilken hårdvara men spelar upp det.
    för mer läsning
    https://blogg.svt.se/svti/det-ror-pa-sig-videoformaten-i-svt-play/
     
    bernard gillar detta.
  12. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack för informativa svar!

    På tal om castning från appen SVT Play på mobilen (Galaxy S7) så upplever jag konsekvent problem med att det inte fungerar nått vidare att starta/stoppa uppspelningen från appen om man väntar tills telefonen har gått ner i viloläge. Då låser sig uppspelningsknappen i pausläge. Enda sättet jag hittat för att komma runt detta är att avbryta och starta castningen igen. Om man håller telefonen aktiv hela tiden så fungerar det dock bra. Någon annan som upplever detta? Har även upplevt några gånger att castningen avbryts mitt i en uppspelning varefter TV:n återgår till "TV-läge".
     
  13. S1887

    S1887 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Hej! Googlade då jag upplever att stream via den inbyggda casten i två tv-apparater (Philips 8102 och Sony XE9005) är sämre än när jag kör med chromecast 2:gen i samma tv-apparater och fann denna tråden. För mig gäller detta svtplay som ni diskuterar ovan men också cmore och framförallt comhem play. Det blir riktigt påtagligt vid sport där det flyter fint på chromecasten men inte på den inbyggda casten. Någon som har någon idé varför? Har exakt samma inställningar på tvn.

    Jag upplever även exakt det du skriver, andreas72. Riktigt störande och händer bara med den inbyggda casten.