Kyl och Frys med "Ismaskin"

Diskussion i 'Off Topic' startad av Gnubaver, 13 maj 2013.

  1. Gnubaver

    Gnubaver Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Hej jag kommer antagligen att få en kyl med ismaskin i dörren.

    För er som provat detta. Hur bra funkar det egentligen med iskuber och dylikt!

    Info info info!
     
  2. matte03

    matte03 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    279
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Här ingen själv, men testat hos kompis.. det fungerar bra dom gångerna jag testat. Man måste dock typ koppla in vattnet i den eller något :)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  3. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Jag har också bara provat hos en vän, men där kunde man få färskvatten (kallt) direkt i dörren.
     
  4. Gnubaver

    Gnubaver Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Den jag inhandlar kan man få färskvatten, isbitar och krossad is. Och man måste koppla vatten till den :D

    Hoppas jag blir nöjd!
     
  5. Davido

    Davido Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en med vatten och is. Man kan få kuber eller krossad is. Vattnet kyls av kylskåpet och blir svalkande gott :)

    Ja, det ska kopplas vatten in i den. Man sätter nog in en koppling under diskhon eller liknande.

    Är suveränt på sommaren. Det finns alltid is och kallt vatten :)
     
  6. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Hade en i huset när jag väl bodde hemma, och som en ismissbrukare som jag är saknar jag den som fan. Det enda som var lite negativt var när isen hade legat ett tag och blev dålig. Inte så ologiskt, men det förstörde ex antal glas dricka under åren :P
     
  7. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det är inte kylen utan frysen som levererar isbitarna :teeth:

    Nåväl, det man ska tänka på är att is är färskvara och det kan få dålig smak och även bildas bakterier om det ligger för länge.

    De flesta frysar kan man stänga av funktionen och när man åker bort eller om man inte vill använda is, på mer än två veckor så bör man stänga av funktionen och tömma tråget i frysen.

    Om det inte går att stänga av, så ska man tömma tråget ett par timmar innan man vill ha isbitar om det var ett tag sedan man tog isbitar senast.

    En annan sak som man kan bli förbryllad av om man har tyst hemma (eller på natten) är att det hörs ett svagt susande när den fyller på vatten och lite klonkande när isbitarna är klara och trillar ner i tråget. Första gången man fyller så kommer det därför höras klonk lite då och då tills tråget är fyllt.

    Tar man således isbitar precis innan man lägger sig och ljud från frysen når sängen så kan man höra klonkande ett tag efter man gått och lagt sig.

    Har man fest så är det skönt att kunna få stora mängder is, men det är inte oändligt så be ändå dina gäster att inte överdriva för man tömmer ganska snabbt...


    Har man en gång skaffat sig en sådan frys så blir man lätt isberoende året runt. :P
     
  8. Solillaquist

    Solillaquist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    En tjej jag var ihop med för ett par år sen hade en och jag använde den flera gånger om dagen när jag var hemma hos henne. Det var asnice! Om jag själv skulle köpa en kyl så skulle jag definitivt överväga en med ismaskin. Min metod på sistone har varit att ställa in stora plastburkar fyllda med vatten i frysen och sen hacka loss klumpar med hammare och mejsel.
     
  9. Gnubaver

    Gnubaver Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag kan tipsa till er som inte har en ismaskin är att köpa Muffins formar i silikon!

    Dom ger ölglas stora isbitar och det funkar verkligen helt fantastiskt!

    Köpte en för 25 kr på lidl! Ger ungefär 8 stora isbitar (Hjärtformade i mitt fall)
     
  10. inact_0043

    inact_0043 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Vi köpte kyl och frys för precis ett år sedan. Vi kikade på ismaskin, men de vi kikade på hade ofta stor inbuktning vilken ger mindre plats i kylskåpet. Kikade väl runt 15-20k-prisklassen. Så det blev en vanlig kyl och frys ist.
     
  11. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag störde mig på utrymmet man loosar pga isdelen så köpte ist ett paket iskubspåsar och fyllde de påsarna med vatten. svårslaget pris att få ut 500 iskuber för 6 kronor.
     
  12. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Vad skall Ni ha isen till?
    Är det till groggar?
     
  13. Kanoder

    Kanoder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag hade en sån kyl/frys under min tid i Nordamerika... nog det jag saknar mest, haha... så smidigt att alltid ha kallt vatten och is tillgängligt, fast det är ju inte så svårt att lösa ändå men man blir ju bortskämd ;-)