Fråga: Ladda + USB OTG

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av heeke, 3 feb 2012.

  1. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag har försökt läsa på vad som gäller för USB OTG standarden, men jag får lite tvetydiga svar.
    Det jag undrar är om man kan ladda GNex'en samtidigt som man har ett usb tillbehör anslutet?
    Standarden verkar tillåta det, men gör GNex'en det?

    Om detta inte går, vad händer om man ansluter tex en USB-hub med egen strömförsörjning? Kommer den att driva anslutna tillbehör iställtet för att telefonen ska göra det?

    Det ultimata hade varit att ladda samtidigt som man kör både USB OTG och MHL. :P
     
  2. Mr.Kock

    Mr.Kock Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    USB standarden har data och strömöverföring. Så du kan ladda på apparaten medans du använder ett tillbehöv (tex usb-hdmi adapter)
    Kruxet är bara att marknads-adaptrar brukar vara lite klumpiga, medans hemmagjorda inte alltid är dom hållbaraste!

    En gissning utan att dyka ner i träsket är att pinne nr 5 på micro/mini har något med USB-OTG att göra.

    Om du känner dig lite modig kan du löda in en adapter (såsom externa HDD's har med dubbla usb,fast bara ena är för data) för ström på OTG-kabeln om den inte har egen strömkälla! :)
    http://upload.wikimedia.org/wikiped...Types-usb_new.svg/271px-Types-usb_new.svg.png
    [​IMG]
     
  3. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Skillnaden mellan USB OTG och MHL är ju att i det förstnämnda fallet (USB OTG) så ska ju telefonen stå för strömförsörjning till ansluten enhet.
    I det andra fallet (MHL) så är det ju bara data som överförs från telefonen. Här har jag fattat det som om stömförsörjning är nödvändig för själva adaptern, men att man i det flesta fall även får laddning på telefonen.

    Frågan är ju vad som hände om jag i USB-OTG-fallet matar på med spänning in i telefonen när den samtidigt försöker försörja ett USB-tillbehör?
    Jag känner att här får nog någon annans telefon vara försökskanin.
    (Frågan handlar inte om att strömförsörja tillbehöret externt (det är ju lätt löst isf) utan att ladda telefonen samtidigt som ett USB tillbehör är anslutet.)
     
  4. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    OT... lånar tråden lite då jag har samma undran fast några år senare med min Samsung Galaxy S7.

    Har testat lite att koppla in en usb OTG och på den en 4 portars usb hub med bla
    Logitech Comfort Cordless Keyboard & mouse (gamal kulmus), och plugga ur musen och ansluta en G602 mus med en smäcker liten nano-mottagare (istället för en stor klump och kablar samt PS/2-adaptar), samt lite andra prylar men det drar ju en det batteri.

    Det hade varit bra om man kunde ansluta usb-Powerbank 6000 mAh till en port på usb hub och ladda mobilen samtidigt som man använde den istället för att dra ur mobilen.


    Kabeln passar dock inte men har sett att det finns USB hane-till-hane som fixar det men frågan är om det är bra eller om man kan förstöra något?