Fråga: Lämna in på garanti, någon som gjort? [Telenor]

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av Gurkburk92, 28 okt 2016.

  1. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Hallå, har blivit ganska missnöjd efter närmare titt på batteritiden. Har nån lämnat in sin Nexus 6P hos telenor av denna anledning? Hur gick det?

    Är ju 24mån garanti, så har över ett år kvar.
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Du har inte över ett år kvar av garanti på batteriet.
    Huawei lämnar ett års garanti på batteriet.

    Att få ett nytt batteri efter nästan ett års användning kommer att bli väldigt svårt, oavsett var man lämnar in den.
     
  3. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Hmm. Kanske stämmer. Oavsett vad så är där 3månader kvar tills det slår över 1år, så det är ju tur isåfall.

    Telenor sa bara att där är 24mån garanti på telefonen, inget mer eller mindre gällande vissa delar. Så med det sagt så antar jag att det gäller allt, även batteriet.
     
  4. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    egentligen så enligt konsumentlagen så är alla elprodukter omfattade av två års regeln. Även batterier. Speciellt inbyggda batterier man inte kan byta själv enkelt och snabbt.

    Dock kan det vara svårt att påvisa tillverkningsfel etc då ett batteri har ju bara några hundra laddcykler innan det blir sämre.
     
  5. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Det ändrar inte att Huawei ger ett års garanti på just batteriet.
    Garanti och reklamation är olika saker.

    Batterier har ofta kortare garanti än övriga delar.



    Enkelt förklarat.
    http://www.hallakonsument.se/fragor...ar-skillnaden-mellan-garanti-och-reklamation/
     
  6. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Jag förstår. Men Telenor bör inte kunna kräva dessa 750kr som de tar för sånna här grejer egentligen, väl? Jag borde vara inom båda tidslinjerna på garanti och reklamation?
     
  7. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Även om du har tid kvar på garantin så ökar bördan på dig att bevisa att det handlar om garanti och inte ditt handhavande.
    Det är svårt med detta, och just batterier påverkas ju en del av hur man använder luren.
     
  8. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Kan ju bli kruxigt att bevisa, men har haft skal på hela tiden & där sitter även skydd på glaset. Har aldrig heller tappat den, så den har INGA skador på sig :P

    Ska ringa dom på måndag om detta.
     
  9. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Att telefonen är hel och fin är ju bra. Men det är ju inte det som påverkar batteriet, utan hur mycket den är använd.
    Lycka till med detta, och lägg gärna ett inlägg när du fått svar. Det kan vara intressant för andra att veta. Som sagt, just batteriet är ju alltid svårt.
     
  10. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jo, du kan inte kort beskriva ditt problem?
     
  11. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Använder telefonen till samtal cirka 6-8h om dagarna(inte på helgerna :P ). Mer än de, kolla lite facebook/messenger. Har inte JÄTTEmycket SoT.

    Igår hade jag 2h SoT, OM det ens stämmer, det som står i telefonen. Har mina tvivel....

    Använde faktiskt inte den så himla mycket till mer än lite Chrome/messenger igår. Och på kvällen, utan laddning på hela dagen, var jag nere på 26% och då 2h SoT. (Stack hemifrån vid halv 10, då drogs den ur laddning)

    Märkte dock att telefonen faktiskt använder sig av Doze rätt flitigt. Vid dagens slut så använde jag inte den alls, och då höll den på 26% väldigt bra.

    Men det är just under NÅGON form av användning, så försvinner batteriet. Behöver inte vara konstant användning i flera timmar. Utan: Kika flödet någon minut på facebook här. Svara på messenger litegrann. Osv.

    På jobbet blir det detta och mellan 6-8h samtal med kollegor. (Kör ut paket om dagarna)

    Samtal i sig bör inte äta upp batteriet. Stänger ofta ner appar som kan tänkas dra mycket, stänger oftast ner alla appar, för att just inte batteriet ska försvinna.
     
  12. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Specsen säger upp till 23h prat tid vid 3g användning. 8h är mer än en tredjedel av detta, är förhållandena inte helt optimala så ändras dessa siffror radikalt. En gissning är att det skulle vara så mycket som 50% som går åt. Om du nu kör och pratar så använder du något headset/handsfree, är detta trådat eller bluetooth?
    När du kör så hoppar du också mellan stationer, det är inte under sådana förhållanden som de 23h räknats fram.

    Hur ser det ut när du kollar vad som dragit ur batteriet!
     
    iterva gillar detta.
  13. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

  14. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Herr/fru rospigg, jag har nu läst på lite om konsumentköplagen, är det ett av användaren enkelt utbytbart batteri så klassas det som "tillbehör" och det är då faktiskt endast sex månader som gäller (dock kan vissa tillverkare då ge ett år) är det mer än så så är det köparen som bevisbördan ligger på .

    Men , ett inbyggt batteri som tillverkaren i stort sett alltid avråder skriftligen användaren att byta själv utan det måste skickas in på auktoriserad verkstad räknas som en integrerad del av elektronikprodukten som det då är två år på, tom i vissa fall längre . Tex om man skulle köpa en elbil så ....

    Dock så är ju de som arbetar på diverse reklamationsavdelningar inga jurister utan de är anställda för att avslå diverse garantiärenden. Kostar helt enkelt för mycket, de som bråkar hela tiden får oftast det fixat då om det eskalerar.

    Dock finns det friskrivningar hos många mobiltillverkare med inbyggda batterier. Tex apple har ju 80% av kapaciteten skall finnas kvar efter 500 laddcykler och då antar jag man måste väl skicka in telefonen till något oberoende mätningsföretag som mäter kapaciteten ifall det sjunkit under det inom två år, lite svårt kanske att bevisa sådant.

    Personligen har jag alltid fått diverse service på mina prylar inom två år, men jag är en jobbig jävel , två meter lång och väger tresiffrigt och höjer rösten i butiken och vill prata med chefen så....
     
    Gurkburk92 och Avarell_Dalton gillar detta.
  15. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER


    Haha, bra och veta :P Då borde jag få det gjort gratis med andra ord, kan tjata nåt djävulskt om jag bara vill ^^
     
    Herrputte gillar detta.
  16. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Liten uppdatering. Orkar inte dra hela historien, men det har slutat med att jag får 1500kr avdraget från min avbetalning av min 128GB 6P och jag får en 64GB version istället för att 128 gick inte att få tag i. Får även självrisken borttagen, då jag måste vänta ytterligare några dagar över dessa 48h, då 64GB versionen var en beställning dom gjorde.
     
    Herrputte och bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oj! Det slutade ju minst sagt bra :)
     
    Herrputte gillar detta.