Fråga: Lämplig billig mobil till VR?

Diskussion i 'VR - Virtual Reality' startad av Nerre, 19 feb 2017.

  1. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har länge varit sugen på att testa VR med nån cardboard-liknande lösning, problemet är att jag inte har nån mobil som är tillräckligt stor. Min nuvarande mobil är en Z1 Compact och det är den största mobil jag har ägt (näst efter min första Nokia 2110i) och jag är inte särskilt sugen på en större. Men då jag försökt testa den med en hemmagjord cardboard så märker jag direkt att skärmen är lite för liten för att det ska funka bra.

    Eftersom jag redan har en mobil så vill jag ju inte gärna lägga 5-6 tusen på en mobil bara för att kunna testa lite med VR, särskilt eftersom jag inte vill ha en större "mobil" än jag har idag. Men jag gissar att de flesta "budget-telefoner" kanske kan ha problem med prestandan?

    Går det att hitta nån vettig mobil under 2000 som funkar bra för att köra VR? Jag är inte helt främmande för att försöka hitta nåt begagnat.
     
  2. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    en xiaomi eller nåt borde ju funka? har hyffsad prestanda för priset, dom kostar ju runt 1500 eller nåt.
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    "borde funka" känns lite för osäkert:) Ser alltså helst tips av typen "Jag har provat med..."

    Det blir lite trist att köpa en mobil enbart för en sån grej och så visar det sig att den är för klen för det.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hfm. Skulle definitivt satsat på en mobil som är Google Daydream-kompatibel. Dock faller "billlig" bort i sådana fall; går inte riktigt hand i hand. En hygglig VR-upplevelse kräver nästan WQHD-upplöst skärm och en WQHD-upplöst skärm ställer höga krav på grafikdelen; dels måste grafikdelen orka WQHD och dels skall chippet inte överhetta. Nexus 6P går tex att köra med Daydream, men efter ett tag blir den så varm att det inte blir användbart för mer än 5 minuter åt gången.

    I annat fall skulle jag säga OnePlus 3 duger om Daydream inte är ett krav. Du får mycket hög FPS i de flesta VR-appar med OP3, men det blir så klart pixligt. Du får även regelbundna updates och telefonen är enkel att köpa inom EU vilket ger dig bra möjligheter att reklamera/hantera garantiärenden.

    För Daydream har du: Pixel, Pixel, XL, Huawe Mate 9 Pro och ZTE Axon 7 att välja på i dagsläget. Samtliga fungerar dock inte med Daydream i dagsläget, utan både Mate 9 Pro och Axon 7 behöver uppdateras först, förmodligen kommer stödet med Android 7.1-uppdateringen.


    Google Daydream: https://vr.google.com/daydream/

    Edit: Du har även Zenfone AR och Moto Z att välja på utöver Pixel, ZTE Axon 7 och Mate 9 Pro för Daydream-kompatibilitet. https://vr.google.com/daydream/phones/#daydream-ready-phones
     
    Last edited: 19 feb 2017
    iterva gillar detta.
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag hade ju i alla fall tänkt hålla mig med god marginal under PS4+PSVR... särskilt eftersom jag bara vill ha det för att testa.

    Men det verkar alltså som jag kan glömma det där med att testa VR på ett billigt sätt.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Vernee Apollo har en 2K display:
    http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_589349.html?wid=3
    Man får den inte för under 2000 kr men däremot för 2645 kr.
    Finns även i EU lager via GearBest.

    k557_en_overview_04.jpg
    CPU: Helio X25 2.5GHz Deca Core
    System: Android 6.0
    RAM + ROM: 4GB RAM + 64GB ROM
    Camera:
    21.0MP rear camera + 8.0MP front camera
    Sensor: Ambient Light Sensor, Gravity Sensor, Gyroscope, Hall Sensor, Proximity Sensor
    SIM Card: dual SIM dual standby, micro SIM + nano SIM cards
    Feature: GPS, A-GPS
    Bluetooth: 4.0
    Network:

    2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
    3G: WCDMA 900/2100MHz
    4G: FDD-LTE 800/1800/2100/2600MHz

    I priset är det även inkluderat en enklare VR box. 83-vernee-apollo-unboxing-41.jpg
     
    Last edited: 20 feb 2017
  7. Johan_vrsverige

    Johan_vrsverige Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Ska man testa mobil VR så är det en del att hålla koll på för att man inte ska bli besviken tycker jag.

    Även de bästa Google Cardboard-headset är i ärlighetens namn inte speciellt bra. De funkar utmärkt som ett första inblick i vad VR är, men det är svårt att inte tröttna relativt snabbt. En stor orsak är att Google tidigt släppte utvecklarna fria att släppa "spel" på Google Play, och kvaliteten blev därefter. Dvs det är svårt att hitta några bra appar i den skog av skräp som finns.

    Med Google Daydream blir det dock annorlunda. Nu har man satt relatibt höga krav både på pretstanda och innehåll. Nackdelen är dock att du behöver en ny premium telefon från slutet av 2016 eller nyare. Och dom kostar som sagt.

    Det vi själva använder mest av allt är Samsung S7+GearVR. Men 400 hyftast bra appar redan och MÅNGA nya på väg är det det alltra bästa alternativt för den som vill börja med mobil VR. Ja du behöver en S7 helst, men även Note 5 och S6 fungerar även om de dras med en del överhettningsproblem tyvärr. Men en S7 kan jag dock spela timmar i sträck utan problem. Återigen, ja en S7:A kostar en hel del.

    Ett annat alternativ för folk som bara vill testa, är att leta upp ett event som visar olika former av VR. Vi själva gör regelbundet event som är gratis för allmänheten. Nästa gång blir 15 mars, och kommer man då får man testa alla former av VR, inkluisve Cardboard, GearVR, Daydream, Oculus Rift, HTC Vive, Playstation VR och Microsoft Hololens.

    Så när det gäller mobil VR ska man vara försiktig. Ett enkelt clasolsson headset för 40:- med standard android lur ger ett bra smakprov, men ska tas för vad det är. Dyrare cardboardalternativ ger inte markant bättre upplevelse.

    Mvh Johan
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är inte säker på att grafikdelen i Helio X25 orkar med WQHD vid VR. LPDDR3 + Mali-T880 MP4 @850MHz kan nog ställa till det. Eftersom GPU delar minne med resten av systemet flaskhalsar minnesbandbredden, men även antalet kärnor är förhållandevis få. I jämförelse kör S7-serien 12 stycken T880-kärnor, om än med något lägre klockfrekvens.

    Men visst bör enklare VR-appar flyta rätt hyggligt.
     
  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja men alltså, hallå nu här. Enda anledningen till att jag inte har lyckats testa med min Z1 Compact är ju att den är för liten. Hade jag haft en vanlig Z1 hade det antagligen fungerat att testa med den...

    Det känns liksom som om era krav är ljusår högre än mina krav... Jag är ute efter att testa, inte att få den maximala VR-upplevelsen (för då hade jag antagligen köpt ett PS4 och PSVR istället för att köra med en mobiltelefon). Det är ju budgetlösning jag letar efter.
     
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Last edited: 22 feb 2017
  11. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag behöver inte högre upplösning på displayen än vad min Z1 Compact har, jag vill ju bara testa lite. Problemet med min Z1 Compact är som sagt var att displayen är för liten så ögonens centrum hamnar typ 1,5 cm från kanten bara.

    Att testa i en butik ger mig inget, jag vill kunna testa lite olika saker, när jag har tid. Tror ingen butik gillar att jag bosätter mig där en hel dag och "leker"...