Laga Nexus 5x eller ny kina-mobil?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Terrawatt, 22 apr 2017.

  1. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Pris för reperation ca 1300 ink moms. Motsvarande peng för en Kina lur är väl Verne Apollo x eller LeEco Le max 2 för 1600-2300 kör. Sen xiaomi mi5s för ca 3000?

    Kameran är viktig och romutbudet också. Det känns som att en reperation när mest prisvärd ..

    Eller vad tror ni?
     
    osterman gillar detta.
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja, med tanke på att du kommer just inte komma i närheten av kvalitén på kameran med en Kinamobil så är nog det bästa att reparera om du prioriterar kameran samt ROM's.
     
    Terrawatt gillar detta.
  3. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Personligen hade jag inte tyckt det var värt att lägga så mycket pengar på att reparera en 5x.
     
  4. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Oklart egentligen. För jämför jag med hur mycket mobilen är värd så kanske nej. Men jämför jag beloppet om jag får något bättre från Kina så är det ju värt det.
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    En OPT3 skulle väl vara en uppgradering på det mesta förutom en sämre kamera. Men kostar mer som sagt. Tänker just aldrig på den som Kinamobil pga dess rena Android etc och avvikelse från hur de normalt brukar vara.
     
    Terrawatt gillar detta.
  6. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Sant, men jag hade lagt till ett par hundra och köpt något annat begagnat här på forumet.
     
    Terrawatt gillar detta.
  7. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Ok som vadå?
     
  8. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Håller med. Rent generellt Rom mässig är den helt klart en vinnare
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Hur brukar Kinamobilerna vara?

    OnePlus 3T är den logiska vägen från Nexus eftersom det helt enkelt är så nära en sådan man kommer idag. Detta gör den tämligen självklar.

    Dock undrar jag vad det är för fel på kameran på den med tanke på att det börjar bli "standard" att det klagas. De foto/videosamples jag har sett har varit helt OK.

    Förövrigt vore det intressant att i någon tråd få ett klargörande av vad det är som gör en kamera "bättre" eller "sämre" hos enheter med samma sensor (som av en händelse brukar komma från Sony i många fall). De bilder jag sett från de s.k "bra kamerorna" uppfattar jag som kraftigt filtrerade, både brusreducering och avpixerlingsfilter etc applicerade. Det är inget annat än att kompensera sensors begränsningar i svagt ljus med filtrering snarare än att den faktiska prestandan är högre. Alltså att sensorn i sig presterar lägre brus etc.
     
    Last edited: 22 apr 2017
    Albin N7 gillar detta.
  10. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Xiaomi mi5s motsvarar Nexus 6p och Nexus 5x kameramässigt...
     
  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ja, Mi5an är utmärkt bra.

    Det finns ju ett stort utbud av bra Kinamobiler så släpper man fördomarna och tar in detta har man goda möjligheter att få en mycket bra enhet holistiskt sätt.
     
    Terrawatt gillar detta.
  12. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Svårt att säga vilken kamera som är bäst. Eller det går ju för det mesta. Men jag skulle nog fundera på vilken typ av fotografering som är bäst just för mig. För mig är det att kunna fota i lågt ljus. Då är det viktigt att pixel storleken på sensorn är stor. Men det blir på bekostnad av upplösningen. Dock är det bättre för låga Iso och mindre brus. Om man mest fotar under ljusare förhållanden är inte pixel storleken lika viktig.

    Den här sidan har mer info om kamerans komponenter för mobiler samt förklaringar om dess innebörd http://www.devicespecifications.com/en
    Har skapat en tråd om den här sidan...

    Sen är det upp till alla att läsa på om kameror rent generellt För det är många variabler som spelar in. Brännvidd, diameter på linsen, pixelsize, storleken på sensorn, antal pixlar på sensorn, vem som tillverkar sensorn och linsen och mycket mer....
     
    Last edited: 22 apr 2017
  13. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast den gör ju inte det, Mi5S är klart sämre i dåligt ljus.
     
    Terrawatt gillar detta.
  14. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Ok, jag kikade endast på pixel storleken. Är det sämre optik ? Eller något annat som gör den sämre ?
    Fel av mig i så fall.

    Så om det är som du säger... Då finns det egentligen inte något kinamob med med bättre kamera än Nexus 5 x?
     
  15. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Exakt varför vet jag inte, men man kan inte jämföra mobilkameror bara på specs utan man måste jämföra faktiska foton under olika förhållanden.
    Så är det.
     
    Terrawatt och dannejanne gillar detta.
  16. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Ok,

    Då kan jag nog dra slutsatsen att en reperation av min Nexus 5x egentligen är mest prisvärd.
     
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    För min egen del faller mobilkameran bort omedelbart när kravet blir "bra bilder i dåligt ljus" av det enkla skälet att jag inte sett någon traditionell mobil som klarar av det på ett adekvat sätt. Med adekvat menar jag då inte brusreducering och pixelreducering för att kompensera sensorns svagheter.

    Om man skall ha en mörkerprestanda värd namnet måste man ha en rejäl sensor och bra optik vilket omedelbart leder oss in mot Nokias PureView-lösning, alternativt väldigt kameracentriska enheter såsom Panasonics Lumix CM-serie.

    De bilder jag sett som tagits av mobiler med "bra mörkerprestanda" (Samsung t.ex) brukar lida av tämligen aggressiv bildbehandling där detaljer smetas ut för att försöka komma ifrån bruset.

    Man kan utmärkt bra jämföra kamerahårdvara, d.v.s om två enheter har en Sony IMXyyy och likvärdig optik har de likvärdiga förutsättningar. Däremot kan en tillverkare välja omfattande bildbehandling och annan grad av kompression av bilderna vilket leder till skillnader. Det är dock inte hårdvaran som ligger bakom utan mjukvaran.

    Då jag inte delar teorin om att kameradrivrutiner är värda $300, d.v.s att det är värt att betala våldsamma prisskillnader för samma sensor och optik p.g.a "bättre bilder" där begreppet i praktiken handlar om JPEG-kompression och brusreducering samt övrig filtrering hade jag tittat på följande rent kameratekniskt:

    1. Sensorstorlek och sensormodell.
    2. Optik (kvalitet).
    3. Stöd för Open Camera API, d.v.s att tredjepartsprogram kan ta RAW-bilder direkt från sensorn (detta kopplar förbi tillverkarens egen mjukvara).
    4. Kvalitet i manuellt läge med t.ex Camera FV-5.
    5. Inställningsmöjligheter.

    Framförallt skulle jag inte gå med på avsaknad av RAW-stöd/Open Camera API i en "kameramobil" - alltså en enhet som väljs med kamera som främsta argument.

    Ibland låter det som att vi befinner oss på "CameraDroid" när det diskuteras kameror, precis som om vi väljer mellan Canon eller Nikon eller Leica. Problemet här är att enheterna som avhandlas är så mycket mer än bara kameror samtidigt som begreppet "prestanda" är väldigt annorlunda från traditionella kameror, inte minst eftersom "autoläget" tydligen är det som avgör samtidigt som bildfiltrering tillmäts oerhörd vikt. D.v.s att en mobil med brusreducering (kraftig) tar "bättre bilder" än en annan mobil med samma hårdvara (Sony IMX någonting) som inte applicerar samma grad av detta (det är alltså inte så att bruset från sensorn är högre utan skillnaden ligger i att en mjukvara försöker brusreducera mer än en annan).

    Jag finner det ganska fascinerande att t.ex avfärda OnePlus 3T för kameran med argument som får det att låta som att vi sitter och jämför VGA-diton i K700i med 2 MP AF i K750i.;)

    Som sagt, jag är verkligen inte beredd att betala $300-500 för samma Sony IMX bara för att ena enheten brusreducerar och filtrerar mer än den andra. Sitter det däremot en exklusiv teknik i enheten, t.ex en avancerad sensor med större pixlar och överlägsen optik (alltså prestanda på naturlig väg) kan det diskuteras dock. Fast då är det inte drivrutiner man betalar för som det annars blir.;)
     
    Stanem gillar detta.
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har inte analyserat Nexus 5X men har du sådana krav på kameran att du är inne på att rata utmärkta modeller som OP3T och Xiaomi Mi 5/S tycker jag absolut att du bör överväga en renodlad kamera. Själv ställer jag höga krav och ser inget framkomligt alternativ till den vägen (såvida inte Nokia kommer ut med en ny PureView och den uppfyller samtliga övriga krav).

    En variant kan vara Moto Z med Hasselblads-Moden.
     
  19. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Om du påstår att det alltid blir lika bilder med samma sensorer så har du helt enkelt fel i sak och så är det inte mer med det.

    Sen om du inte ens har provat bättre mobilkameror själv kanske du ska sluta ge andra råd angående just detta? Du är ganska ensam på Sweclockers att förespråka en stor kamera i ett verktygsbälte helt enkelt eftersom det är helt ointressant för vanligt folk. På samma sätt kommer folk prioritera faktiska bättre bilder över XDA-stöd, "avancerad teknik" och annat nörderi.
     
    Terrawatt och dannejanne gillar detta.
  20. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Jag har en renodlad systemkamera för andra foton. Men det är en helt annan story. Jag fokuserar på mobilkamera i den här tråden. Rata oneplus3t? Nej. Men jag jämför kameran hur den står sig mot n5x. Eftersom kameran är viktig måste jag kunna lita på specifikatiner och andra användares omdöme. Självklart försöker jag även läsa recensioner.

    Kameran på n5x är riktigt bra. Men att kameran inte är bättre på oneplus3t än N5x under mörka förhållanden hittar jag väldigt många identiska åsikter om.

    Men som det är beskrivet ovan. Två kameror måste jämföras i ett riktigt test. Det är ju inte förrän då man egentligen vet. På andra sidan vill jag inte chansa på ett köp utan måste väga in det andra skriver och tycker.

    Jag ratar inte hellre xiaomi mi5s. Det som stör mig med xiaomi är ju beställning av upplåsningen av bootloadern . Handlar det om root vinner ju OnePlus och Nexus .


    Men what THE hell. Är ju ändå sugen på ny mobil. Om jag ska väga romutveckling med i bilden lutar det kanske åt en oneplus 3t.