Laga Nexus 5x eller ny kina-mobil?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Terrawatt, 22 apr 2017.

  1. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Ni ska alla ha tack för era åsikter. Alla har vi ju egna user stories även jag. Vi alla har delvis rätt och fel enligt våra point of view. Har lyssnat på vad ni alla skriver och erkänner självklart att jag har fel på vissa moment. Men jag vad som är viktigt för mig. Kamera och romutbud. Prismässigt vinner ju xiaomi.

    Jag ska fundera ett tag till.

    Har en bra vecka:)
     
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag påstår inte att samma sensor nödvändigtvis ger samma bild. Däremot säger jag att man bör undersöka vad eventuella skillnader trots samma sensor och optik beror på.

    Förövrigt tycker jag att du bör bege dig till närmaste butik och kolla in kompaktkameror. Det låter på dig som att alternativet är antingen en specifik mobil (Samsung?) alternativt en systemkamera med utbytbar optik i bältet.

    Om två enheter har samma sensor från Sony och även identisk optik kan man utgå ifrån att RAW-formatet ut från sensorn är likvärdigt. Stödjer modellerna Open Camera API kan även detta undersökas närmare.

    Begreppet "bättre kamera" i form av brusreducering, olika grad av JPEG-kompression och liknande bör absolut förtydligas.

    Mina erfarenheter med mobilkameror är att ingen mobilkamera kommer upp i nivån digitalkamera i svårare förhållanden, t.ex mörker. I dagsljus/bra ljusförhållanden klarar sig mobilerna bra. Börjar man ställa väldigt specifika krav och då menar att det t.ex måste till en Samsung och liknande "eftersom de har bäst kamera" följt av olika förklaringar om hur "dålig kamera" enhet X har kan jag enbart föreslå en bra, smidig (fickvänlig!) kompaktkamera.

    Det låter som att skillnaden på en "dålig" OP3T-kamera samt en "bra" Samsungkamera är som skillnaden mellan väldigt enkel kompaktkamera av okänt märke vs Canon EOS-serien och liknande, d.v.s "oerhörda skillnader". Detta kan jag helt enkelt inte dela - OP3T-kameran är en OK mobilkamera och är kraven högre än så är den lilla smidiga kompakten lämplig, gärna med bra blixt.

    Jag är själv intresserad av tanken på en väldigt bra kamera i mobilen men då inte i form av en Samsung Galaxy och liknande utan då snarare via något som motsvarar Nokias PureView, alltså att man försöker överge "mobilkameran" i traditionell mening och går över till något mer digitalkameraliknande med rejäl sensor och allt - alltså rena prestanda utan en massa brusreducering och annat. Tittar man på de "fantastiska" mörkerbilderna tagna med Galaxy S-serien exempelvis framgår det klart att tillverkaren ifråga lägger på brusreducerande filter som smetar ut detaljerna. Bilden ser "bra ut" på skärm och liknande men inte p.g.a att sensorn etc har särskilt bra lågljusprestanda - det är filtrering som ger resultatet.

    Sedan är det intressant att försöka prata ned XDA-utvecklarstöd och annat. Blir man väldigt uppeldad över kamera och diskuterar enheter baserat på detta, precis som att allting handlar om denna specifika del är motvikt absolut bra - framförallt när det sitter samma sensorer etc i produkterna. Jag har inga invändningar mot att hävda att mobil X för $800 har "bättre kamera" än Y för $500 OM X har överlägsen hårdvara och optik. Alltså en sensor med högre prestanda och större pixelstorlek, högre kvalitet på optiken, funktionalitet såsom optisk zoom etc. Annat är det när det sitter exakt samma Sony IMXyyy-sensor i båda enheterna och den optiska prestandan är likvärdig. Då börjar det plötsligt handla om mjukvara i form av t.ex brusreducering och JPEG-kompression o.dyl och det ändrar på saken.

    Jag är inte beredd att betala för något annat i kameraväg än sensor/optik och RAW-kvalitet. Alltså att hårdvaran är så bra som möjligt och att mjukvaran plockar ut det bästa utan att dra bort eller lägga till. Vill jag applicera olika filter på bilderna finns Photoshop. "Mindre brus" är något annat än "mindre brus p.g.a brusreducering pålagt". Ger sensor X mindre brus än Y är X bättre.

    Därför säger jag det igen till TS:

    Skall Nexus 5X ersättas är antingen OP3T en bra idé, alternativt kommande OP5. Reparation av Nexusen kan vara en lösning i väntan på att OP5an kommer om det krisar.

    Skall man helhetsmässigt ersätta en Nexus är det mycket svårt att komma ifrån att OnePlus är märket som erbjuder så mycket "Nexus" som det kan bli nu när Google övergivit serien. Övriga märken, framförallt de som har "bra kamera" brukar erbjuda sådana finesser som Knox 0x1 Warranty Void vilket man absolut bör vara ifrågasättande mot.

    Tycker man att OP3T-kameran inte är bra nog - framförallt om man börjar diskutera prestanda i svagt ljus - kan jag inte se någon annan logisk, rationell rekommendation än en kompakt - åtminstone för min egen del av det ytterst enkla skälet att jag ännu inte sett den mobilkamera av konventionellt snitt som hanterar dessa förhållanden bra (med bra syftar jag på sensorprestanda etc, inte brusreduceringen som vissa tillverkare lägger på extra av för att kompensera).

    OP3T har en helt OK mobilkamera. Sedan hade det varit fint med en OP PV med rejäl sensor à la Nokia 808 och liknande, dock. Alltså en enhet som ger sådana prestanda att digitalkameran kan ersättas helt och hållet.
     
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag vet att mina åsikter är "kontroversiella" när det gäller kameror men det har flera skäl. Allt lite roligt att ändå se reaktionerna när man (jag) inte håller med om att Galaxy S-serien är det absolut bästa som hänt kameravärlden och liknande.;)

    För min del är det mycket enkelt, mobilen behöver vara en bra dator och då uppstår omgående behov av att kompromissa på vissa områden eftersom det handlar om helheten. Det holistiska tänkandet.

    I detta ligger att kameran och LTE-banden utgör en del av en helhet och att alla bitar måste falla på plats. För min del kan t.ex en kamera aldrig uppväga en sådan sak som Knox 0x1 Warranty Void och utvecklarfientlighet.

    När det gäller OnePlus har deras modeller många goda egenskaper ur det man kan kalla Nexussynvinkel. Mjukvaran är en central del av Nexusupplevelsen enligt mig och där kommer XDA-stödet in. När man tittar på ersättare är det då logiskt att börja ur den vinkeln. En "Knox 0x1 Warranty Void-enhet" är ytterst frustrerande eftersom friheten saknas och just frihet och flexibilitet är viktiga delar i Nexusupplevelsen.

    Sedan är ju detta med "bäst kamera" i mobilväg lite luddigt enligt mig eftersom det inte handlar om sensorprestanda och optik utan... filtrering. Detta då det av någon anledning visat sig att de "bästa kamerorna" tydligen är tillverkade av Sony - d.v.s det är standardkomponenter som visserligen är bra men just... standardkomponenter. Inga exklusiva lösningar med t.ex högre klass på sensorn eller optiken. Det är en standardmodul som köps in och därefter modifieras mjukvaran.

    Detta gör att "bästa mobilkameran" är en fråga om mjukvara och ja, jag kan inte hur jag än försöker motivera mig själv till att betala hundratals dollares extra för en "mjukvarutrimmad" kamera.

    Eftersom den mjukvarutrimmade kameran fortfarande kommer till korta när man jämför med en dedikerad kamera i de sammanhang där "överlägsenhet" hävdas (svagt ljus t.ex) ser jag ingen annan logisk slutsats än:

    OP3T har en OK kamera. Vill man ta "bättre bilder" än vad den erbjuder är den logiska vägen inte en "Knox 0x1 Warranty Void" utan snarare en kompaktkamera. Detta då man inte köper sig bättre teknik med Knoxen utan snarare mjukvara. Man får inte en bättre sensor eller högre optiska prestanda utan en traditionell mobilkamera i en enhet med flat baksida.

    Alltså får man väga in helheten.

    Allt handlar om helhetsbedömning. Har vi två enheter, allt likvärdigt men den ena har avsevärt bättre kamera är det logiskt att ta den. Självfallet är det trevligt om kameran är så bra som möjligt.

    Dock är världen inte så vacker idag. Nokia har dock potentialen att ändra detta med Nokia 8 och 9. Detta då de faktiskt fått till ett flertal bra kameramobiler som även varit helhetsmässigt lyckade, t.ex N95, N8, N9, 808 PV och Lumia 1020 PV. Man har inte "köpt ner sig" ifråga om övriga egenskaper vilket man tyvärr tenderar att göra om man köper en Knox 0x1 Warranty Void som ersättare till en Nexus.
     
    Terrawatt gillar detta.
  4. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Stort tack för nedlagd tid på mina frågor.. Gäller ALLA svar ovan...
    Det lutar åt oneplus 3 med tanke på romutvecklingen och bra kamera.
     
  5. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Du får en sämre kamera än den du har, det är inget man kan snacka runt utan är fakta.
     
  6. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Jo,,, så är det... Vi får se... Xiaomi är ju mer åt bättre kamera hållet.

    Edit:
    Och OnePlus mer åt Nexus hållet Rom utvecklar mässigt.


    Jag får se
     
    Last edited: 23 apr 2017
  7. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Lite offtopic, men vad är det som är trasigt på din 5x?
     
  8. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Skärm. Skärmbyte ligger på ca 1300..
     
  9. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    PM
     
  10. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Ser att jag på Tradera får en begagnad för 1200-1300 och ny för 1600. Någon begagnad för betydligt billigare. Ser att priset har sjunkit drastiskt på n5x senaste halvåret.
     
    Last edited: 23 apr 2017
  11. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Angående Mi5S så kan du läsa:

    http://www.gsmarena.com/xiaomi_mi_5s-review-1511p8.php

    "Unfortunately, the low-light photos came rather unimpressive. The Mi 5s had really hard time getting the focus right and when it did, the images came out with poor detail and washed out."
     
    Terrawatt gillar detta.
  12. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Tack för länken...
     
  13. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Hur står sig xiaomi och OnePlus 3t mot Nexus HDR+ ?
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Enligt vad jag läst mig till tidigare är nog OP3T och Mi 5s ganska likvärdiga på kamerafronten. Båda kamerorna är bra i dagsljus men har problem vid dålig belysning/mörker.

    Rådet om kompaktkamera är tämligen värdelöst. Jag har testat detta tidigare, köpte en Sony DSC-WX220 för snart två år sedan och på den tiden var bildkvaliteten ett lyft mot den mobil jag hade då men jag glömde givetvis ändå att ta med mig kameran allt som oftast. Idag har de flesta kompaktkameror problem att hålla jämna steg med de bästa mobilkamerorna om man kör på autoinställningar (speciellt i mörker).
     
  15. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag har de dyrare DSC-RX100 och DSC-RX100 III som är väldigt bra men det är ändå jobbigt att fiska fram en sådan varje gång man ska ta ett foto eller en video, även om man faktiskt har kameran med sig (som på semestrar och så).

    Med S7 Edge får jag nästan alltid bra foton även om det är på lekande barn i sämre ljus (med en "kinamobil" hade det inte varit lönt att ens försöka, troligtvis inte ens med Nexus 5X). Jag kan även ta många kort snabbt utan problem (nog snabbare än kompaktkamerorna). Och i vardagssituationer är det förstås inte att tänka på att släpa runt på en kamera.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En annan punkt där jag märkt att även rätt dyra kameror som A6500 eller A7000II går bet är vid HDR-fotografering. Resultatet är i regel betydligt sämre. Pixel XL krossar min A6500 vid HDR-fotografering på fri hand så länge ljuset inte är rätt dåligt. Föredrar bara av den anledningen att många gånger ta bilder med telefonen eftersom det dynamiska omfånget blir bättre och ser mer naturligt ut i situationer med stora kontrastskillnader.

    Det märks verkligen att systemkamerorna halkar efter. Resultatet hade förmodligen varit mycket bättre i A6500 om den haft samma hårdvara och mjukvara som telefonen.
     
    Terrawatt gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har du testat att jämföra RX100 mot S7 Edge med autoinställningarna? Jag gissar att S7 Edge kommer att ge bättre resultat i dålig belysning. Då kostar RX100 ändå strax under 4000 kr. För den summan skulle jag bara överväga en kompaktkamera som komplement till en smartphone om den ger väsenligt mycket bättre foton med autoinställningar i alla situationer.
     
  18. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag köpte RX100 för knappt fem år sedan när den släpptes, vid den tidpunkten hade förstås inte mobilerna så mycket att sätta emot.

    Nu vet jag inte om den behövs lika mycket.
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tyvärr har det inte hänt alltför mycket på kompaktkamerafronten, till skillnad mot mobilkamerorna som blivit otroligt mycket bättre. Som jag har förstått det räknas fortfarande RX100 till en av de mest prisvärda kompaktkamerorna. Så även om man mot förmodan skulle orka släpa med sig en kompaktkamera vid sidan av mobilen är det inte uppenbart att man vinner speciellt mycket i bildkvalitet vid point and shoot.
     
  20. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vilka mobiler är det som har så bra sensorer att de motsvarar en RX100 eller annan kompaktkamera i mörker?

    Just mörker är enligt mig mobilens absolut svagaste kort och ja, jag har närstuderat bilder från Galaxy S 7 också som sägs ha så fantastisk kamera men jag kan inte säga att det skulle få mig att byta bort kameran eller börja överväga märket ifråga.

    Om någon nu sitter på bilder tagna med en Samsung som bedöms som varande bättre än Sonyn vore det intressant att se dem så man kan jämföra.

    För min egen del kan jag inte se några genvägar till bra mörkerbilder än en bra sensor och gärna (vid behov) tillgång till Xenonblixt. Sålänge mobilkamerorna är utrustade med sensorer med mindre pixlar och begränsad optik samt LED-blixtar kommer mörkerprestandan att ha sina begränsningar.

    Jag väntar mig inte att en mobilkamera av traditionellt snitt skall vara speciellt bra i mörker. Vet jag med mig att det vankas mörkerfoto åker kameran med.

    Ett märke som har potential här är onekligen Nokia eftersom de kört på tämligen hårt med kameror ända sedan N90 kom 2005 och de även vågat sig på "kameramobiler" såsom den, N93, N8, 808 PV och Lumia 1020 PV som fortfarande är "mobil med kamera" snarare än "kamera med mobil" (Panasonic Lumix CM1 etc).

    Jag hade personligen snarast inväntat Nokia 8 och 9 just nu om det är absolut maximal kameraprestanda jag söker från mobilkameran. Detta då jag inte riktigt sett att t.ex Samsung lanserat någon lika "maxad" modell utan kör på standardsensor och sedan mjukvarufixar snarare än att plocka i en rejäl sak som Nokia gjort med PV-modellerna (Nokia Pro Camera har också varit utmärkt bra att jobba med på 1020 PV).

    Förövrigt tror jag inte så mycket på autolägets förträfflighet utan föredrar att kunna justera bilderna såvida det inte rör sig om mycket specifika situationer. D.v.s om X tar "bättre bilder" i autoläge medan Y är "bättre" i manuellt läge tar jag snarare Y.

    Sedan bör Androidenheter ha stöd för Open Camera API så man plocka ut RAW direkt från sensorn och även jämföra på den nivån just för att kunna komma fram till vad som är sensor/optik respektive mjukvarufixar från respektive tillverkare.