Fråga: Laga Nexus 5x

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av robboten, 1 mar 2017.

  1. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Spräckte skärmen på min Nexus som jag köpte för ca 1 år sen. Var på 3 (där jag köpte den) och kollade pris osv. De sa drygt 2k då jag inte har en försäkring hos dem och det skulle ta typ en månad. På random mobilreparatör (minns ej namn) tog det 4 timmar, kostade 1400 kr och garantin försvann. På tre var de osäkra på garantin vid reparation. Att vara utan lur i en månad är inte ens aktuellt. Men känns segt att blåsa garantin för de pengarna. Finns inga andra alternativ? Vad är era rekommendationer?
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om du är beredd att offra garantin så googla på lite guider hur man byter själv och om du känner att det är något så tror att du fixar själv så köp en ny skärm ("with frame") på eBay. De är inte farligt dyra. Vill du ha den snabbt så sök på ebay.co.uk och filtrera på säljare som inom EU (brukar ta runt en vecka eller kortare att få prylarna), om det inte är bråttom så blir det troligen billigare att köpa från någon säljare i Asien (brukar ta 3-5 veckor att få prylarna).

    En kollega som jag tror inte har bytt en skärm på en telefon tidigare gjorde det häromdagen på sin Nexus 5X och beskrev proceduren som "Hur lätt som helst". Själv har jag inte bytt på just Nexus 5X men har bytt åtskilliga gånger på Nexus 4 och 5 samt en del icke Nexus-telefoner. Hemligheten är att köpa skärmen "med ram" ("with frame") för att slippa värma lossa skärmen från gamla ramen och sen limma fast den nya. Det spar man en hel del krångel på och det kan vara värt 50-100kr extra tycker jag.

    Naturligtvis får man ställa in sig på att går det åt helvete så får man köpa en ny telefon men chansen (om man är väl förberedd och inte har tummen mitt i handen) är stor att det går bra och en ny skärm kostar under 500:- (om du ska ha den snabbt) och ännu billigare om du har tid att vänta.
     
  3. gothr2

    gothr2 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Bytte hos mumien jättebilligt
     
  4. Kallekotte

    Kallekotte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Lite offtopic men ändå inom ämnet.

    Bytte skärm idag hos en större firma som finns på flera adresser. 1999 sek, kändes dyrt men fick gå.
    Hur som fick tillbaka telefonen idag och märkte med en gång att skärmen kändes ljussvag och hade extremt dåliga färger, kändes nästan som att det låg ett filter över skärmen.

    Inga inställningar gör någon skillnad, så jag börjar tro att reparatören har kört med en billig kinaskärm och jag har fått kvalité därefter.

    Vad kan man göra?