Fråga: Laga själv?

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Loxus, 27 mar 2014.

  1. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    568
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Har en Note N7000 liggandes som har problem med USB-porten. Går det att hitta reservdel och fixa själv? Är det svårt?
     
  2. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Icke vanskligt. Köpte mig en port til s2 på Euromobile.se, börgå lika lätt till note.
    Första funka inte 3g på men dom skickade direkt en fungerande.
    Kolla YouTube change USB n7000
     
  3. gyyben

    gyyben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    det enda knepiga var för mig att få loss plastlisten runt telefonen...det som är första steget i demonteringen...jag fick använda mycket våld för att den skulle lossna....tog ett gammalt typ kreditkort och sandpaprade ena hörnet sån att det blev vasst son en kniiv...efter det lyckades jag "peta loss" listen.

    jag har bytt nu två ggr usb/kretskortet....ha alltid ett i reserv hemma ...kostar ca 65 sek inkl. postning från ebay/Hongkong....

    Men ......
    ca 15 mm innanför usb-kontakten sitter två utskjutande kopparplattor....jag TROR att om man petar upp dom lite så är usb,n okey igen.....jag har inte sjäklv provat
    Men jag antar att om man bryter på usb kontaken med ikoppladd sladd så är det just de där tvån kontakterna som ligger efter det för platt mot kretskortet.

    Beställde enbart usb-kontakt på skojs skull ...kostade 20 spänn...men den skall lödas fast i kretskortet och så liten lödkolv äger inte jag....
    När min USB-kontakt nästa gång börjar strejka...det kommer att hända 100 % säkert....skall jag först försöka med egna knepet som jag förklarade här ovan.
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Yes, det går. Svårt? Beror på om du gillar småpill eller ej. Reparationssidan iFixit ger Note en "repairability score" 8/10, vilket är väldigt bra.

    Se till att ha rätt verktyg bara och var försiktig!
     
  5. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    568
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Den ligger bara och garantin har gått ut, så det känns lite som att det gör det samma ifall den funkar eller inte...tänkte bara att om jag får det att funka så har man ju en bra reservtelefon ;)

    Så var är bästa stället att beställa så man får med allt som behövs?
    Vad för verktyg behöver jag?
     
  6. gyyben

    gyyben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Som jag beskrev tidigare...ett plastkort (som du vässer ena hörnet på... kredikortstyp) plus en liten stjärnskruvmejsel.
    Det är allt du behöver
    Hur enkelt som helst att byta när du har kollat först på youtube hur man gör det....utan videon går det nog inte:

    https://www.youtube.com/watch?v=N6CJy71_9Ok
    Där har du en superbra instruktionsfilm med bra videokvalitet - varsågod :-)

    Var försiktig när du monterar tillbaka den lilla antennkontakten så att den är verkligen rakt centrerad

    Och sök på Ebay för usb-kretskortet (som jag oxå redan berättade om)...det tar ca 2-3 veckor för leverans....
    t.ex sökord "USB Flex Cable for SamSung Galaxy Note i9220 N7000"
     
    Last edited: 26 apr 2014
    Loxus gillar detta.
  7. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    568
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Tack tack :D
     
  8. gyyben

    gyyben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    :-) :-)

    I Youtube instruktionsfilmen lossar listen runtom tämligen lätt med hjälp av nageln (han har öppnat Noten flera ggr) den sitter mycket hårt åt när Noten aldrig varit öppnad tidigare.....jag tänkte ge upp flere ggr innan jag fick loss plastlisten, med nageln inte en chans. Nu går det hur lätt som helst.
     
  9. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    568
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Ja, har redan antagit att det inte går så lätt ^^
    I övrigt såg det väldigt enkelt ut
     
    Last edited: 27 apr 2014
  10. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    568
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Är 12 dollar ett bra pris? Eller finns det billigare? :)