Problem: Låst upp/rootat + installerat ROM - Fastnar i startskärm

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av hagmann, 26 sept 2013.

  1. hagmann

    hagmann Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Dum som jag är gav jag mig in på detta o roota och följde en guide på YouTube. http://www.youtube.com/watch?v=picF8-dcr3w
    Genom HTC One X All-In-One Kit så installerade jag HTC Drivers, Registrerade mig på HTCDev, fick mitt Token ID, låste upp Bootloader, Körde "Perm Root"?. Sedan körde jag CWM 6.0.2.7 flash Recovery för att sedan installera ROM'en som jag hade på mobilen (Blade Elite 2.0). Jag raderade all Cashe och data med CWM.
    När jag hade installerat klart ROM'en så fastnar jag vid startskärmen?! Vad ska jag göra? Finns det något sätt att gå tillbaka till standard operativsystemet?
    Snälla, hjälp!

    (Använder HTC One X)

    Edit: Jag gjorde ju en backup via CWM också. Är den till nytta nu..?
     
    Last edited: 26 sept 2013
  2. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    flashade du kerneln via fastboot också?
    I videon visar han att han flashar kernelen i Aroma med ViperX, om det är något som är enbart möjligt med just den romen vet jag ej, men generellt måste man flasha kerneln var för sig genom fastboot.
    Efter han har installerat romen ska kan plötsligt flasha kernelen med det där verktyget..jag är inte alls med varför han gör det så komplicerat för sig själv. Det hade gått minst dubbelt så fort att göra det på det gamla hedliga sättet.

    Har du även uppdaterat din HBOOT till minst 1.39?

    För guds skull använd inte dessa "allt-i-ett" program, lär dig istället använda terminalen med fastboot, ADB osv osv. :)
     
    Last edited: 26 sept 2013
    hagmann gillar detta.
  3. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Du gjorde en factory reset ?allt alltså

    Skickat från min HTC One med Tapatalk 4
     
    hagmann gillar detta.
  4. hagmann

    hagmann Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag gjorde iaf exakt sådär. Hur är det gamla hedliga sättet då? Visst är det inte över för min nya mobil?

    Nej, det har jag inte. Hur gör jag det? Jag har laddat ner något program som heter Fresh 4.2.2 men inte installerat det. Borde jag installera det? Eller hur går jag till väga där?

    Men det är väl det lättaste sättet att lära sig, plus att dem "fungerar". Det kanske inte bara fungerar för att det är en gammal version..
     
  5. hagmann

    hagmann Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Yes, precis. Rensade all cashe + data.
     
  6. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Du har väl läst min rootguide? Den klistrade tråden.
    Där står allt du behöver veta.

    Det enklaste sättet är att gå tillbaka till stock och uppdatera mjukvaran via en massa massa OTA uppdateringar om du inte har gjort det tidigare. Det är en heldagsaktivitet ;).

    Hur du går tillbaka till stock är enkelt, du startar telefonen i recovery och går till backup and restore, trycker restore och väljer din backup.
    När det är klart startar du om telefonen till hbooten och flashar kernelen som finns i samma mapp som din backup. Får du inte igång telefonen och kan föra över .img filen är det ju såklart lite klurigt att få tag på den, du får pusha den till datorn via ADB

    Innan du hittar på fler saker tycker jag att du ska läsa läsa läsa på hur du går tillväga och vad olika saker och ord/termer innebär både här på Swedroid genom att bläddra i forumet och på XDA forum för HTC One X
     
    Last edited: 27 sept 2013
    hagmann gillar detta.
  7. hagmann

    hagmann Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Taaack fan! Verkligen tack! Faaan va skönt! :))))
    Men hur installerar jag nyaste hbooten då?
     
  8. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    den kommer i högen med OTA's..så telefonen sköter sig själv ;)
     
  9. hagmann

    hagmann Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men jag hajjar verkligen inte. Vad är OTA?
    Jag har ju redan låst upp(unlocked) min telefon och allt det där. Kan jag göra om processen igen för att få en nya version av allt utan att det händer något med mobilen?
    http://www.htcdev.com/bootloader/
    Är det den ^ jag ska ladda hem för att få en nyare hboot?

    Sen, ska jag ladda hem custom recovery(hämta den senaste CWM)? och installera den via telefonen?

    Ska jag sen hämta hem den senaste SuperSU?

    Och göra en Nandroid backup?
     
  10. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    -Kör du stock rom? Har du stock recovery installerat?
    Om så ska du bara söka efter systemuppdateringar i inställningar>om telefonen>nånting, kommer inte ihåg.
    -Om du inte har de ovanstående punkterna flashar du i stock rom, Stock recovery

    OTA betyder "over the air", egentligen heter det FOTA, "Firmware over the air" men det har väl i folkmun kortats av efter hand.
    Det innebär med andra ord att du får systemuppdateringar direkt till telefonen som enheten kan installera självständigt utan att vara beroende av en dator som den är inkopplad till med en usb kabel.

    Nandroid backup är alltid rekommenderat att utföra innan du ska göra något omfattande.

    När du har fått alla uppdateringar och din telefon kör den aktuella senaste versionen av operativsystemet. Då kan du börja byta recovery och flasha i SuperSu igen. Och om du vill flasha i en custom rom


    Och ja, en Htc One X är i stort sett oförstörbar i grundutförande. Det värsta är att du bara hamnar på htc loggan. Så det är bara att börja om, om du råkat göra något som gjorde att telefonen inte startar.

    Sent from my brick
     
    Last edited: 27 sept 2013
    hagmann gillar detta.
  11. hagmann

    hagmann Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Första uppdaten är software update: 3.20.401.1
    Bara bug fixar "including: System enhancement" Står inget om hboot eller liknande..

    Ahaa! Så alltså behöver jag inte tanka hem något utan de uppdateringarna kommer till mobilen automatiskt? :)

    Så jag ska alltså ladda hem alla senaste uppdateringar till mobilen via Software updates i mobilen(Har engelska)? Och när jag gjort det, göra en Nandroid backup så jag har alla uppdateringar ifall jag går tillbaka till stock?

    Okej, schyst! Ska försöka fixa allt!

    Men fixar detta av sig självt nu? Så jag bara behöver bara installera nyaste flash recoveryn och ROM'en manuellt? :)
     
  12. hagmann

    hagmann Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag försöker installera OTA-uppdateringarna så kommer revoveryprogrammet upp och det står:
    Root access is missing Root device?

    E: Unknown volume for path [INTERNALSDCARD:Download/OTA_ENDEAVOR_U_JB_45_S_HTC_........zip]
    E: Can't mount ------------||-------------------------.zip
    Installation aborted.

    Jag provade att roota den. Men det var samma sak igen bara att jag inte hade några alternativ om att roota. Hur ska jag göra nu?
     
  13. hagmann

    hagmann Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sådär.. hittade att man skulle avaktivera(relock) bootloadern. Men den kommer fortfarande upp när jag försöker installera de nya uppdateringarna. Så jag har laddat ner RUU 1.85. Är det den nyaste?
    Och hur installerar jag den? I bootloadern eller i android operativsystemet? Alltså inne i telefonen?