Fråga: Launcher som klarar ett par krav

Diskussion i 'Applikationer' startad av Larsgmb, 22 nov 2017.

Taggar:
  1. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    I det här fallet är det inte kreativiteten utan Nova som sätter stopp.
    Nej, Nova är INTE den mest kraftfulla launchern, men rekommenderas alltså ändå. Jämför gärna med Total, för att bara ta ett exempel. (Det finns fler)
    Det handlar nog istället om det sista du säger, att man kör den av gammal vana.
    Sen är det kanske som du antyder, att min efterfrågan är ovanlig, alltså en applåda där både mappar och appar kan placeras i valfri ordning.
    Men den möjligheten finns ju faktiskt i den enkla standardlaunchern TouchWiz. Säkerligen för att det efterfrågats.
     
  2. zabron

    zabron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag har kört Nova i minst 6 år. Jag har testat många olika men faller alltid tillbaka till Nova för jag tycker den flyter på bäst och kan fixa det jag behöver.

    Jag gillar den bäst helt enkelt. Inte för att den här dom senaste finesserna.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Det är tillåtet att gilla Nova:) Det har jag gjort i 5 år. Och hela tiden, vid varje uppdatering, har jag väntat på att den ska få en applåda där både mappar och appar kan placeras i valfri ordning.
    När t.o.m. TouchWiz fick den möjligheten så övergav jag Nova.
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Jag kör med betalversionen av Lightning Launcher och den kan i inställningen "Min applåda" (väljs uppe till vänster i app-drawer) ha appar i valfri ordning, den fixar mappar men det verkar inte gå att lägga upp widgets i app-drawer.
     
    Kristy och Larsgmb gillar detta.
  5. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Låter jättebra:)
    Och widgets i app-drawer är iaf inget jag behöver. (Något ska man ju ha på hemskärmen)
    Jag provar. Stort tack!:)
     
    Last edited: 25 nov 2017
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Du kan testa med gratisversionen, den klarar nog dina önskemål utan problem.

    Jag använde den även för att senoiranpassa en mobil till min mamma där jag tog bort möjligheten att komma åt app-drawer från hemskärmen (sånt som hon inte skulle komma åt löste jag genom nyp-zoom).

    Själv gillar jag att ha app-drawer i bokstavsordning men om jag orkade skulle jag nog kunna kategorisera apparna i lämpliga mappar. En app kan dessutom ligga i flera mappar om man önskar och en mapp kan i sin tur innehålla mappar.

    Man kan dessutom välja att låsa appar på en viss plats oavsett var man rullar mellan skärmarna, jag har 10 låsta appar och tre låsta widgets.
     
    Kristy och Larsgmb gillar detta.
  7. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    LL var inte helt enkel. Fick till applistan efter lite pill. Men begriper inte hur man kan öppna applistan med en svepgest även om den möjligheten verkar finnas.
    Får ta nya tag i morgon :)
     
  8. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Nova och Total är båda väldigt bra, båda är i sin egen "liga"
     
    Larsgmb gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    I allmänt, Event & Åtgärder så väljer man gesten, klickar på Add action och väljer Applista. Du måste kanske kasta det nuvarande kommandot med papperskorgen.

    Det funkade här (har aldrig testat förut).
     
    Larsgmb gillar detta.
  10. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Märkligt.
    Gjorde precis som du sa, valde gesten svepning upp:

    Screenshot_20171126-083822.png
    Men när jag sveper upp på skärmen så kommer denna meny fram istället:

    Screenshot_20171126-083752.png
     
  11. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Det kanske man kan säga. Båda är stabila, uppdateras regelbundet, och gör det man säger åt dem.
     
  12. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Om man ska försöka sammanfatta den här tråden då, som hade 2 specifika önskemål på en launcher.

    3 som nämnts grejar ett av önskemålen, men inte båda. Nova, Action och TouchWiz. Nova är väl den som gillas mest, iaf här på forumet.

    Sen NN och ++. Grejar båda önskemålen, men är lite småbuggiga. Finns nog många fler som dem.

    Sen Lightning och Total. Grejar också båda önskemålen, plus väldigt mycket mer, med högre inlärningströskel.

    Sen kan man ju köra helt utan applåda (Xiaomi-stuket), där appar ligger på hemskärmarna jämte widgets.
    Även TouchWiz kan numera köras på det viset. Och som standard i Total är applådan en widget på hemskärmarna. Även om jag brukade göra den till en traditionell applåda.

    Hur jag själv ska köra framöver har jag svårt att bestämma mig för.
    Men Xiaomi-stuket väljer jag bort. Tycker det blir för ostrukturerat. (Var har jag den där appen nu igen)
    Launchers som är buggiga, reklamfyllda, eller inte gör som man förväntar sig etc, väljer jag bort. Av nämnda här då NN, LL och ++.
    Nova och Action går bort eftersom jag inte kan placera appar logiskt i applådan där.
    Då återstår bara motpolerna TouchWiz och Total. Bra applåda båda två. Total har därutöver en massa finesser, men som jag knappt använder.
    TouchWiz kan visserligen inte förstora ikonerna, men vid närmare jämförelse så spelar det mindre roll än jag inbillade mig. Dessutom är TouchWiz extremt lätthanterlig. Tills vidare tror jag det väger över. Kanske.
     
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Ursäkta sent svar (det är mycket nu).

    Det där beror troligen på att du råkat välja fel skärm för kommandot. Jag håller med om att inlärningströskeln är lite hög för LL men jag är väldigt nöjd med den och tänker fortsätta att använda LL.
     
    Larsgmb gillar detta.
  14. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Tack! (Känn dig inte tvingad att svara öht)

    Ja det är säkert det felet jag gjort.
    Men jag valde settings på "Aktuell skärm-Default desktop". Och sen "Applista" vid svepning upp.

    Jag provade nu att byta i applistan från "min applåda" till "Alla appar efter namn".
    Sen tillbaks till hemskärmen och settings. Då kunde jag välja "Öppna applistan".
    Då fungerar gesten och tar en till applistan. Även sedan man ändrar tillbaka i den till "min applåda".

    Kanske inser jag så småningom exakt vad jag initialt gjorde för fel:o
    Men nu funkar det iaf:)
     
    Heleg gillar detta.
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Kul. LL är helt ok enligt mig, har några få saker som kunde bli bättre men uppfyller de flesta villkoren.

    En grej som jag skulle gilla vore om öppna mappar kunde stanna kvar som öppna på den skärm som man sveper bort och att kunna sätta etiketter på widgets vore trevligt (som då följer widgeten ex.vis när man vrider skärmen) vilket är väldigt bökigt nu (det går genom att skapa ett osynligt objekt med etikett som ligger bakom widgeten).

    Ser f.ö. att du skrivit ett betyg i Play.
     
    Larsgmb gillar detta.
  16. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Tror inte en launcher kan ge en etikett till en widget, utan att det bestäms av appen/widgeten själv.
    Att mappar kan lämnas öppna vet jag däremot att flera launchers klarar, t.ex TouchWiz och Total. Tveksamt om Nova gör det.

    Men en launcher är ju alltid en kompromiss. Ingen är perfekt och klarar allt.
    Och skulle den mot förmodan göra det så är den för komplicerad.
     
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Mapparna lämnas öppna om man ställer in det men de ligger kvar framme när man sveper åt sidan, skulle vilka att mappen följer med i svepet och kommer med tillbaka sen.

    Om det går att lägga etiketter på widgets vet jag inte om det går men i och med att man kan skapa en widget ovanpå ett tomt objekt med en etikett så borde de kunna lösa det med.

    Det jag gillar med LL är att man kan enkelt komma igång utan alla avancerade grejer men kan ändå anpassa den efter hand och göra den väldigt personlig och anpassad efter hur man vill att saker och ting ska fungera, jag kommer på lite nya grejer då och då och testar för att få den exakt som jag vill ha den.
     
    Kristy och Larsgmb gillar detta.
  18. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    En annan launcher som både kan resiza ikoner och har fri sortering i applådan är Next Launcher.
    Den uppdateras dock inte lika ofta för buggfixar och utveckling som t.ex. Nova, Total och Action. Och saknar även nymodigheter som att knyta en alternativ åtgärd till en mapp- eller annan ikon (typ "Cover" i Action).
    Den har visserligen fri resizing av objekt på hemskärmen, som t.ex. Total, men man är lite låst i andra avseenden som t.ex. utseendet på ikonerna.
     
  19. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    en bökig "workaround" som man kan göra i Nova launcher är att gå in til "app drawer" håll inna en ikon länge nog till att du får upp menyn där du kan ändra utan att ikonet dras till hemskärmen. Byt namn på ikonet. kalla det för 1 istället för facebook t.ex. och 2 istället för whatsapp osv.. på så sätt kan du skriva siffror på den ordning du önskar. Sen kan du gå in på nova launchers meny och dölja texten i "app drawer". På så sätt sorteras dom efter ditt önskemål men man förlorar att namnet på appen syns. Kanske du kan gå in på Nova Launcher sin google plus sida/alternativt skicka mejl och "request" din förfrågan till utvecklaren. Man vet aldrig... kanske inte helt omöjligt för dom att utveckla.
     
    Kristy och Larsgmb gillar detta.
  20. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Tack!
    Jag testade en variant, döpte om facebook till 1_facebook o.s.v. för att åtminstone delvis behålla namnet.
    Men du har ju rätt i att det är en bökig workaround, när det finns andra bra launchers som redan har fri sortering i applådan.
    Men ok, jag skickar en mejlbegäran.
    Jag skriver typ att när nu TouchWiz infört den funktionen så bör även Nova få det, "to keep up".

    Edit:
    Men jag tror inte vi någonin får Nova med fri sortering i applådan.
    Dels borde vi redan ha fått det i så fall.
    Och dels är Nova en gammal app numera, som fått massor av uppgraderingar genom åren. Men alfabetisk sortering fanns med från början, hårdkodat långt in i kärnan av Nova. Skulle alltså krävas (för) mycket arbete för att modifiera det.
     
    Last edited: 28 nov 2017
    Kristy och Arju gillar detta.