Lenovo Zuk Z2

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Eder, 7 jun 2016.

  1. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Tog en till bild och jämförde med Huawei P9 nu när Zuk kör Android 7.

    P9

    [​IMG]

    Zuk z2

    [​IMG]
     
    exionen, Gurex, flipp och 1 annan gillar detta.
  2. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Kör oxxå senaste indiska romen på min,verkar rulla rätt bra saknar endast svenska som språk men det får man ju leva med.

    Någon som vet om det finns overclock mode på indiska versionen, läste om att det fanns på någon version av denna mobil men hittar inget sådant på min
     
  3. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Har haft denna lur i en vecka nu och tänkte dela lite tankar kring hur jag upplever den.

    Köptes från gearbest och levererades med en gammal Rom som ej får uppdateringar. Lade in senaste indiska romen med android 6 och den är ren och funkar bra. Sedan ett par dagar kör jag kinesisk Rom med android 7. Batteritiden är bra, ca 6tim SOT på denna, något sämre på indiska. Bra flyt i menyer och överklockningsfunktion finns i kinaromen. Safe center är drygt, måste ge tillåtelse till appar för att de ska funka. Safecenter finns inte i indiska romen. Kameran har manuellt läge i kinaromen vilket är bra.

    Positivt:

    Formatet 5" och bra skärm
    Bra flyt
    Bra bygge
    Snabb
    Bra batteritid
    Få buggar
    Bra wi-fi gps och bluetooth
    Helt ok kamera
    Bra support på zukfans.eu
    Bra nätverk,uppkoppling etc.
    Snabb och tillförlitlig fingerläsare
    U-touch knappen är väldigt innovativ

    Negativt:

    Ljudet distar vid inspelning i höga ljudnivåer (testar olika appar för att rätta till detta)
    Köp inte denna lur om du ej är redo att installera Roms.
    Saknar 4g på 800mhz
    Några buggar i mjukvaran

    För 1600kr är denna telefon helt fenomenal.
     
    Gurex och flipp gillar detta.
  4. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Min LG G2 började plötsligt blinka rött igår så jag antar att det är dags att köpa nytt. Funderar återigen på denna. Vet inte om jag är så sugen att pilla med roms. Å andra sidan, när man väl hittat en bra så kan man ju hålla fast vid den. Viktigast för mig är bra support på communities. En dealbreaker för mig när jag köper ny mobil. Det är ju lite av en framtidsförsäkring.

    Verkar som att man får hyfsad prestanda för relativt liten peng.
     
  5. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    En fråga är man ställer sig, är det värt att köpa PRO iom bandstödet... Det är ändå 1000kr skillnad för att få band 20. Iofs får du performance skillnaden med, men tror inte det är så stor skillnad ändå. Det är väl ändå samma prolle?
    En annan grej är ju ifall man kollar zukfans.eu så har ju z2/z2 plus mycket bättre romstöd än PRO. Jag vet inte, är det någon som testat båda och kan säga om det är värt att köpa PRO?

    Jämför jag med t ex min Mi5s som saknar band 20 och jag har Telia, så är det ändå rätt bekymmersfritt då jag upplever 3G kopplingen på den som väldigt snabb och stabil. I stan har jag full 4G och i min byhåla har jag hspa, har inga teckningsproblem även på landsvägen, är det lika med zuk z2 tro?
    Någon som är sugen på beställa hem ett halebop/Telia kontant och testa?
     
  6. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Jag kör med 3 och ute på landet har jag bekymmersfria 3g koppling och i stan oftast 4g. Trodde att jag skulle sakna band 20 men icke ännu. Inga brutna samtal eller annat tjafs.
     
  7. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Samma känsla med Mi5s. Då blir det nog en zuk till sommaren skulle jag tro :)
     
  8. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Beställde en svart zuk z2 från volumerate (DX) igårkväll. 1664kr slutade den på och jag valde till tullförsäkring för 12kr samt snabbare leverans för 330kr (5-8 dagar).

    Det skall bli intressant att se vilken rom som följer med men jag gissar på kina-zui eller nån internationell icke-uppgraderbar som DX flashat själva. Oavsett kommer jag nog vilja flasha en ny och jag undrar om någon här testat någon rom ni varit nöjd med? Om jag förstått det rätt så behövs ingen root för att flasha t ex indiska zui (vilken ska innehålla mindre bloat än kinesiska)?

    Den kommer testas med Telia så jag kan rapportera här hur den presterar med tanke på avsaknaden av band20.
     
  9. clarken

    clarken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    54
    Telefon:
    Samsung S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S10
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Prime
    1430 för en vit. Är det svårt att byta rom på denna?
     
  10. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Jag köpte min z2 från gearbest och slängde in indiska zui stock rom först. Var ok men upplevde att telefonen blev varm. Nu kör jag kinesiska zui 2.5 (Android 7.0). Är nöjd men det finns lite mindre buggar som irriterar. Typ ikoner stämmer ej när man ska dela fil med andra appar tex står det hangouts fast ikonen visar what's app osv. Luren har bra batteritid och är snabb. Rekommenderar!
     
    murak gillar detta.
  11. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Och är det så att man slipper root så länge man håller sig till Kina/indiska zui roms?
     
    flat7 gillar detta.
  12. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Du behöver inte roota för att kör stock versionerna. Du behöver inte ens låsa upp bootloadern för att installera dessa. För övrigt behöver du inte roota för att köra custom recovery och rom heller (däremot måste du låsa upp bootloadern). Jag köpte en åt min morsa och flashade in Dirty Unicorns från zukfans.eu. Rullar på stabilt och har svenska som systemspråk (med nåt litet engelskt undantag).
     
    murak gillar detta.
  13. clarken

    clarken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    54
    Telefon:
    Samsung S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S10
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Prime
    Om man inte gör något utan bara har den som den är hur är den då? På kinesiska? Engelska?
     
  14. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Ofta när man får telefonen är det en usel "internationell rom" som återförsäljaren flashat och som inte på något sätt är officiell, även om den bygger på originalet. Till exempel hade enheten jag köpte från Banggoods en sådan. Det är gamla versioner och går inte heller att uppdatera (alternativet saknas i menyerna). Visserligen fanns det svenska på min, men med en del tveksamma översättningar.

    Så flashar du en original rom (finns en kinesisk och en indisk version) får du nöja dig med engelska. Kina romen uppdateras oftare, men den indiska har mindre bloatware.

    Det kan vara lite knepigt att flasha telefonen, så kan peka i rätt riktning om nån behöver hjälp.
     
    Last edited: 1 mar 2017
  15. clarken

    clarken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    54
    Telefon:
    Samsung S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S10
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Prime
    Om man vill ha den på engelska är det Då bättre att be dom att inte lägga in internationella versionen och därmed få tillgång till ota? Eller blir den kinesisk då?

    Kollar på zuk z2 , leeco Cool1, rn4 samt leeco le 2 åt min son. Han har en sgs4 idag.
     
  16. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Kan absolut vara värt att fråga om det finns möjlighet att få original romen för att kunna tillgå ota. Troligtvis är den på kinesiska då (det blev det när jag flashade den kinesiska romen i alla fall), men var enkelt att byta till engelska med hjälp av ett YouTube-klipp som guidar genom knapptrycken.

    Oavsett vad du väljer tror jag att din son kommer bli nöjd. En S4 har ju trots allt några år på nacken. Får ändå säga att jag är imponerad av Zuk 2. Tror knappt man får mycket bättre mobil för dem pengarna. Nackdelen tycker jag är Zui, men så har jag alltid varit svag för stock android.
     
    Last edited: 1 mar 2017
    murak gillar detta.
  17. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Personligen föredrar jag ZUI framför stock android. Jag gillar vitt och fräscht i utseendet. ZUI har detta utan att vara plottrigt. Z2 är en otroligt rapp lur med bra batteritid och smidigt format. Svaga punkter är ljudinspelningskvaliten som distar om det blir för starkt. Detta är trist då videoinspelningar vid konserter eller andra ljudliga scener blir förstörda. Detta problem finns i andra dyrare telefoner också som op3 mfl.Nu kostar telefonen bara 1500kr så det är nåt jag kan leva med och ev lösa med en extern mikrofon.
     
  18. sj6

    sj6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Saknar man band 20, eller klarar man sig?

    Står mellan zuk 2 och xperia performance just nu.
     
  19. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Ifall du har telia och tre så blir det utan 4G täckning på landsbygden, men som Mi5s ägare som också saknar band 20... Nä, inte särskilt :) brukar finnas rätt stabil hspa på de flesta ställen :)
     
  20. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Jag får min z2 i veckan och kan rapportera då. Men jag tror också att jag inte kommer lida av det, hspa är troligen gott nog.