Fråga: Lite frågor gällande Chromebook

Diskussion i 'Chrome OS' startad av Kilowatt, 24 aug 2017.

  1. Kilowatt

    Kilowatt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Jag har ett par frågor angående användningen av chromebook.
    1.Måste man ha ett gmail-konto för att kunna använda chromebooks?
    2.Vore det i så fall bra om skolan ger eleverna ett nytt gmailkonto som är id för deras dator?
    3. Kan man låsa skärmen?
    Önskar svar på dessa så snabbt det går.
    Tackar och bugar på förhand.:cool::D
    JQ
     
  2. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    1. Du kan använda "gästläge", ungefär som att öppna ett "inkognito fönster" - så nej , inget konto behövs egentligen...
    2. Yes... elever brukar ha ett skolkonto.
    3. vet ej - nån annan får svara, har ingen Chromebook just nu...

     
    Kilowatt gillar detta.
  3. Kilowatt

    Kilowatt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    tpalsson, Stort Tack för snabbt svar.
    Skolkonto, är det ett googlekonto då?
    /JQ
     
  4. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    ... tja.. vet inte exakt hur det fungerar, passar över frågan till någon som vet bättre :)
     
    Kilowatt gillar detta.
  5. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Skolkonton är inte Gmail.com om du tänker på det. Det är Google apps konton som man managerar själv. Förr kunde man få ett sånt konto gratis.
    Hostar min familjs epost så med egen domän.
     
    Kilowatt gillar detta.
  6. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Min chromebook kräver lösenord efter att skärmen släckts ner och man väcker den igen.

    Säkert nån inställning
     
    Kilowatt gillar detta.
  7. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Menar du låsa med lösenord så måste man väl ange lösenordet när man ska in. Så alltså ja det går låsa.
     
  8. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    1. Nej du måste inte. Användarupplevelsen blir dock bättre.

    2. Får du Chromebook av skolan kommer du få ett så kallat G Suite for education konto. Det är väldigt likt ett vanligt Gmail konto förutom att du äger all information själv, inte Google. Lite beroende på skola så kan Chromebooken vara nedlåst i olika grader, t.ex. inte få ladda ner egna appar, besöka alla hemsidor osv.

    3. Ja du kan helt enkelt logga ut bara. Är Chromebooken managerad centralt från skolan så kan även dom sätta in extra säkerhetsåtgärder med automatiskt nedsläckningen osv. Du kommer högst troligen inte kunna ställa in några säkerhetsinställningar själv.
     
    Kilowatt gillar detta.
  9. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Tur då att vi inte hade någon "egen" dator om datorn är förr administrerad.
     
  10. Kilowatt

    Kilowatt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    STORT TACK alla som svarade på mina frågor. Återkommer om hur det går.
    Ni får gärna fortsätta med tips och trix här angående Chromebook om ni har några.
    Återigen TACK och trevlig helg. :D:cool::D
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Om jag hade fått en Chromebook i skolan så hade jag - om det är möjligt - valt att använda mitt personliga Gmail-konto istället för det skolan erbjuder. På så sätt har jag kvar all användardata när jag slutar i skolan och behöver inte oroa mig för det. Dessutom kommer Chrome på mina andra enheter att visa samma bokmärken, lösenord osv som i skolans dator, dvs synkroniseras. Om det är möjligt som sagt, vilket kan bero på administratörens inställningar.

    Skolmailen i Google Apps kan man ju nå i webbläsaren utan att själva Chromebooken är inloggat på det kontot. Även andra saker som skolan använder bör man kunna nå på det sättet.

    Till sist en fråga:
    Två av er har skrivit "managerar", "managerad". För mig är det väldigt konstig svenska. Jag är inte emot att använda engelska ord i vissa sammanhang på svenska, men detta ord tyckte jag inte alls passade. Hur tänker ni er att uttala detta ord? Förklara gärna :)
     
  12. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Ja om skolan tillåter det, kan du logga in med privat gmail-konto. Men du kan inte sköta ditt skolarbete från ditt privata gmail-konto, utan där behöver du det skolan tillhandahåller.
    Och loggar du in på en Chromebook med ditt privata gmail-konto, måste du köra inkognito för det andra. Och där fungerar inte alla tillägg osv. Optimalt.
    Du kan inte heller be om att få använda ditt privata istället, det bryter mot PUL.


    Det är så det benämns helt enkelt i skolvärlden
     
  13. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Låter som om att Chromebook är en dålig idé. Ock funkar optimalt privat. Synd egentligen. Men regler är regler, typ. Men är datorn bara till låns så kanske man kan leva med detta. Själv är jag kluven till detta. Inlåsning är egentligen aldrig bra. Men är väll inte tvungen att andvenda dator i fall man inte accepterar villkoren?
     
    bernard gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Inkognito behöver du inte använda, du kan logga in på flera Google-konton i samma webbläsare och byta mellan dem i menyn längst upp till höger på valfri Google-webbsida. Dvs med ett knapptryck växlar du mellan din privata Google Drive och skolans Google Drive. Hur det blir med tillägg (extensions) vet jag inte, där kan du ha en viktig poäng att det blir problematiskt om endast huvudkontot kan användas för att lägga till sådana. Jag har uppfattat att extensions kan ha en viss roll i skolsammanhang/Google Apps-sammanhang, så jag köper ditt resonemang och backar något från mitt första påstående. Detta bör man såklart kolla upp i så fall.

    Nu vet jag inte hur man lämnar in skolarbeten om man har en Google Apps-lösning i sin skola. Antingen mailar man väl in dem, eller laddar upp dem på en webbsida, eller kanske helt enkelt delar arbetet i Google Drive med läraren. Allt detta borde gå bra att göra med sitt privata Google-konto (man kan ju först dela det från sitt privata konto till Google Apps-kontot, eller ha en mapp som alltid är delad mellan kontona, för att alltid kunna nå arbetet enkelt).

    Bryter mot PuL? Nu upphör den lagen snart att gälla förvisso, och ersätts av EU:s dataskyddsförordning. Men i PuL så kan nästan alla bestämmelser upphöra att gälla om det finns samtycke. Det finns även andra grunder som fungerar på liknande sätt, t.ex. om det finns avtal, om det är nödvändigt osv. Så jag har väldigt svårt att se att det skulle strida mot lag att göra på detta sätt. Men du får gärna förtydliga vad du tänkte på, i vilka aspekter?
     
  15. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Kan ha kommit en uppdatering jag missat men är tämligen säker på att du inte kan logga in med två G-konto på en Chromebook, speciellt inte om den är enrollad till ett G Suite for education domän.
    Ja tillägg är kopplat till ditt G-konto.

    Datainspektionen godkänner inte användande av privat g-konto i skolan för skolarbete.
    G suite for education däremot, där man äger sin egen information, går bra under vissa förutsättningar.
     
  16. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    En en gång: tur att vi slapp Chromebook då. Verkar vara för begränsad ändå. Men skolvärlden är ju helt annorlunda än hur jag skulle andvenda en dator.
     
  17. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    En chromebook på en skola med G suite som plattform är oslagbart. Det möjliggör ett arbetssätt och kommunikation mellan elev - elev - lärare på en ny nivå.

    Vill man kunna sitta med snappchatt och Angry Birds så förmodligen inte lika bra.
     
    bernard gillar detta.
  18. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jag syftade på PUL & administrmeringen. Och så är väll datorn ändå till låns bara?
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Om vi skippar det juridiska så anser jag en Chromebook vara en helt oslagbar dator! Har fått Android-appar på min så kan göra precis vad jag vill nu. Köra Mobilt Bank-ID, ladda ner torrenter, spela Super Nintendo-spel, ha Netflix eller Google Play Music offline på disken osv. De som pratade om Chromebooks som "låtsasdatorer" får ju verkligen äta upp sina hattar nu! Jag hade aldrig kunnat gå tillbaka till Windows så jag tycker de som fortfarande går i skolan ska vara lyckliga om de får använda Chromebooks ;-)
    Det bästa är att allting synkas. Behöver inte oroa mig för att förlora data om jag tappar bort datorn. (Om man inte väljer den lokala Downloads-mappen såklart, men jag har en Google Drive-mapp som default download location).

    Blev förvånad över hur bra Android-appar funkar, Google har verkligen åstadkommit ett mindre underverk, även om det finns några enstaka begränsningar fortfarande som kan behöva fixas. Det går till exempel inte att göra swipe-rörelsen (typ swipe:a höger eller vänster för att stänga av ett larm), så Googles Klock-app var inte så användbar eftersom den är beroende av den rörelsen (andra alarm-appar har nog inte samma begränsning). Det går inte heller att zooma i Google Maps, för "pinch"-rörelsen som görs med två fingrar går inte att göra. Det brukar vanligtvis dyka upp ett manuellt zoomverktyg i Maps men jag lyckades inte få upp det. Man är sällan beroende av dessa rörelser utan det finns nästan alltid vägar runt det, men i just dessa exempel ovan så tog det stopp.

    I övrigt så funkar verkligen allt, det är bara enstaka småsaker som antingen går att komma runt eller som enkelt går att lösa. Ett exempel till: använder man Facebook Messenger och trycker på Enter (för att skicka) så blir det ny rad istället, så som en Android-telefon funkar. Inget större problem, men det är såna småsaker som är kul att upptäcka men aldrig något hinder.
     
  20. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Funkar också VPN appar?