Ljusstyrkan

Diskussion i 'Allmänt' startad av swiftier, 10 feb 2016.

  1. swiftier

    swiftier Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tjena! Bytte bort från android för ett tag sen till iOS, och funderar då å då på och gå tillbaks till android :) hade en lg g4 innan och var nöjd med den utom batteritid och just autoläget på ljusstyrkan, som kom med lollipop på dom flesta märkena :/ är de fortfarande samma sak med senaste versionen av android?. Alltså att den hoppar mellan olika styrkor konstant, är alldeles för slö för och använda manuella läget :P. Tycker att Apple har ett grymt autoläge som passar mina behov riktigt bra
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det är nog snarare att det varierar från märke och modell. Har själv mjukt autoläge på min Nexus 6.
     
  3. swiftier

    swiftier Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Har som för att jag läste på nått amerikanskt android forum att just lollipop versionen hade ett annat system än dom andra versionerna för ljusstyrkan.. Känns surt å köpa en android för typ 5-6k så får man de problemet igen, dagens i-lands problem :D

    --------
    Nu hittade jag en länk som förklarar bättre än jag kan :) adaptive brightness är djävulens påhitt!.

    http://www.androidpolice.com/2014/0...-is-gone-adaptive-brightness-takes-its-place/
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Testa i butik [emoji6]
     
  5. swiftier

    swiftier Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Bor i Kiruna och har bara en liten Elgiganten, telefonerna dom tar in är inte av de senaste direkt :/

    Uppdaterade inlägget innan :)
     
  6. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    På vissa telefoner kan du ange ljusstyrkan för den automatiska ljusstyrkan, om du förstår vad jag menar.

    Vet att det går att göra på Samsungs modeller i alla fall. Sen är det ju allmänt känt att automatisk ljusstyrka drar mer batteri än att välja en fast nivå.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Content adaptive brightness är indeed djävulens påfund. Det driver mig till vansinne de mobiler som har det. Vissa har det, andra inte. Det är inte alltid möjligt att stänga av det helt och hållet heller. Prova i butik och se annars är det svårt att veta. Inte alla som märker sånt heller om man frågar folk.

    edit: eller du kanske bara pratar om vanlig adaptive brighness som handlar om den vanliga automatiska ljusstyrkan.
     
  8. swiftier

    swiftier Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER


    Kommer inte riktigt ihåg vad g4an hade men de var hemskt! Alltid fel ljusstyrka! Den var nog alldeles för känslig, blinkade tvn så höjdes ljusstyrkan osv :/ gick inte alls. Försökte med Velis auto brightness och ställa in, men fick aldrig till som jag ville så den åkte ut på annons ist :/ annars en underbar telefon :)
     
  9. swiftier

    swiftier Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Batteri problem är inte lika farligt som en hemsk ljussättning på skärmen :). Har bara haft gamla samsung telefoner, blev avskräckt av gamla touchwiz, mardröm bara de :) säkert blivit bättre nu :)
     
  10. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jojo, men funktionen finns i alla fall där "out of the box" så att säga. :)
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det är som sagt olika från märke till märke och även modell hur de beter sig med ljusstyrkan i autoläget. Måste nästan provas.
     
  12. swiftier

    swiftier Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Helt klart en bra funktion isf :) vet att Sony också har de. Så synd att inte LG också har de, så grymt snygg telefon enligt mig :)
     
  13. swiftier

    swiftier Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Helt klart. Därför så jobbigt.. Kommer ihåg bär g4an släpptes, tog ungefär ett halvår innan telefonen fanns här i stan :/ tur att man var i Budapest på semester och kunde prova den i butik :P hehe. Ingen av dom android telefoner jag har haft har jag kunnat prova innan. Man vill ju ha den de senaste direkt å inte vänta så pass länge :/
     
  14. metallica1981

    metallica1981 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Auto läge drar mer men om du ska ha batteri äre sony eller om du bygger ut på lgn då den har uttagbart :)
     
  15. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    IPhones autoläge är i en klass för sig & androiderna svajar betänkligt, hyfsat på vissa & katastrof på andra. För mig är autoläget ett måste & har väl fungerat hyfsat på de androider jag haft, nåt bottennapp har jag haft men i det stora hela så har det funkat.

    Att autoläget skulle dra mer ström är nys, i så fall oerhört marginellt. Min nuvarande Nexus 6P är ett kapitel för sig, autoläget fungerar hyfsat så länge omgivningen inte blir för mörk, då går den bananas och hissar ljusstyrkan upp och ned lite random. Ett känt fenomen om man googlar på det.

    Därför så använder jag appen Lux för att sköta det hela, lite svårkonfigurerad men när man fått till den så funkar den bra. Ställer den dock så att den enbart justerar in ljuset när jag tänder skärmen, om man låter den justera kontinuerligt så blir det svajigt.

    Hoppas dock på en uppdatering som löser problemet på Nexus 6P, om det nu är en bugg? Har sett två andra 6P bortsett från min och dom beter sig likadant.
     
  16. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Samma erfarenhet som _Z_, bara på iphone som detta med auto brightness tycks fungera. Har aldrig haft en android där det fungerat ens i närheten av bra. Kan omöjligt förstå hur det kan vara så svårt att få till men uppenbarligen :)
     
  17. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Jag kör manuell på min Nexus då jag tycker auto läget hoppar konstigt.
     
  18. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har för mig det var ganska stabilt fram till ICS men sen började det svaja rejält. Som någon skriver, handlar det mycket om modell. I Lollipop har jag inte haft enorma problem med det. Inomhus brukar jag oftast ha en fast inställning, men slår på auto när jag går ut.