Problem: [Löst] Kameraproblem efter uppdatering till 7.0

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av blahavid, 19 sept 2016.

  1. blahavid

    blahavid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sedan uppgraderingen till 7.0 har jag haft problem med kameran.

    När kamera-appen startas upp är allt svart och sedan kraschar appen. Problemet uppstod efter några dagars användning.

    Har provat att starta telefon i felsäkert läge och kört appen - samma resultat.

    Har kört en factoryreset - samma resultat. Det jag noterade var att android 7.0 ligger kvar efter factoryreseten. När jag köpte telefonen var det 6.0.1

    Stänger jag av telefonen och väntar en minut för att sedan starta den kan jag använda kameran max 1 gång.

    Någon som har liknande problem? Har googlat men inte hittat något vettigt.
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Krashar andra appar som försöker använda kameran? Prova att ladda ned en annan kameraapp. Om den nya appen funkar är det troligen bara en bugg i Google Camera. Det känns dock som att fler borde ha samma problem i så fall.

    Efter att du gjort en factory reset, provade du att använda kameran innan du installerade några andra appar?

    Anledningen varför 6.0.1 inte återställdes är för att själva operativsystemet ligger på en partition som heter /system. När man gör en fabriksåterställning wipas endast partitionen /data där all användardata ligger.
     
  3. J_E

    J_E Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Gör en "Clear data" på kamera-appen.
     
  4. blahavid

    blahavid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Det första jag gjorde efter reseten var att testa kameran - samma resultat. Har installerat andra appar som har kamera funktion - samma resultat. Låter jag telefon vara avstängd en stund så kan den fungera vid uppstart.

    Har svårt att avgöra om det är mjuk eller hårdvarufel.

    Har även provat att rensa kamerans sparade data.
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Svårt att säga, men det skulle kunna vara ett hårdvarufel, eller en bugg i Android. Om det är det senare borde det förhoppningsvis lösas i en framtida OTA.

    Men du hade alltså inte samma problem på 6.0.1? Är du bekant med fastboot och hur man flashar factory images? I så fall kan du prova att flasha 6.0.1 och se om du har problem där också.
     
  6. blahavid

    blahavid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER